Hoci sú požiare elektromobilov veľmi raritné (na Slovensku sa zatiaľ evidujú tri prípady), vo verejnom priestore sa stávajú často skloňovanou témou. Hlavnou príčinou je odlišný priebeh horenia v porovnaní s konvenčným automobilom so spaľovacím motorom, a z toho plynúca nutnosť použitia odlišných hasiacich postupov či prostriedkov. Práve na demonštráciu tohto priebehu slúžilo cvičenie zamerané na požiar elektromobilu pod názvom Firetest 2024 vo výcvikovom priestore Lešť, ktorého sme sa ako špecializované médium zúčastnili spolu s desiatkami hasičov zo Slovenska aj zahraničia.
Toto cvičenie malo trochu odlišnú formu od iných hasičských cvičení, kde si jednotky priamo cvičia svoje kompetencie. V tomto prípade išlo najmä o ukážku zásahu z pohľadu postupov a technických prostriedkov. Tými však Hasičský a záchranný zbor stále nedisponuje, a tak ich na podujatie zapožičala spoločnosť 3MON. Celý proces od založenia požiaru až do poslednej fázy trval menej než jednu hodinu, a to napriek tomu, že samotné podpálenie trvalo viac než 8 minút, a sa vozidlo nechalo 20 minút voľne horieť, keďže identifikácia požiaru ani príjazd hasičov na miesto nie je okamžitý.
asadené boli napríklad aj roboty, ktoré slúžia najmä na vzdialený prístup do miest, kde nie je možné nasadiť človeka-hasiča z dôvodu možného ohrozenia jeho bezpečnosti, či pri nízkej viditeľnosti. Napriek tomu, že je riziko požiaru elektromobilu len minimálne, čo potvrdzujú aj svetové štatistiky, obavy spôsobuje najmä akumulátor. Zo spomínaných troch požiarov na Slovensku (na počet viac než 10 000 elektromobilov) boli dva preukázateľne zapríčinené podpaľačom. Keď ide o požiar elektrického auta Volkswagen ID.3 v Miloslavove, tam napriek podpáleniu vozidla ani nedošlo ku požiaru batérie.
Čo sa deje ak k nemu príde sme si však pozreli na vlastné oči na vozidle Peugeot E-208, ktoré disponuje lítium-iónovým akumulátorom s katódou NMC (nikel-mangán-kobalt). Samotná garáž bola vybavená viacerými senzormi, hlásičmi a zariadením produkujúcim vodnú hmlu na zníženie teploty vo vnútri.
Požiar elektromobilu je ťažké spôsobiť
Podpáliť batériu elektromobilu nie je vôbec jednoduché, a tak bolo vozidlo v prvom rade odľahčené o viaceré bezpečnostné kryty či systém termomanažmentu akumulátora. Následne hasiči vložili pod vozidlo horák napojený na plynovú nádobu, ktorý nechali cca. 8 minút pôsobiť zospodu pod odkrytú batériu.
Priebeh požiaru sa následne odlišuje v tom, že na rozdiel od vozidla poháňaného spaľovacím motorom v prípade elektromobilu nehrozí výbuch palivovej nádrže. Na druhú stranu však unikajú do ovzdušia toxické látky z horiacej lítiovej batérie, ako napríklad fluorovodík. Požiar môže mať aj odlišnú intenzitu, a aj po uhasení môže znovu vypuknúť.
Požiar lítiovej baterky
Najvyššie nebezpečenstvo hrozí vo fáze zlyhávania jednotlivých článkov batérie, tie sú sprevádzané asi sekundovým iskrením a vystrekovaním prúdov horiaceho elektrolytu do vzdialenosti desiatok centimetrov.
Až po vyše dvadsiatich minútach sa začalo s hasením elektrického vozidla. V prvej fáze boli spustené nainštalované hasiace zariadenia v samotnej garáži. Tie rozprašovali vodnú hmlu, ktorá mala za úlohu schladiť priestor – maximálne teploty sa počas požiaru pohybovali až na úrovni 650 stupňov Celzia. Priestor zostával výrazne zadymený, a teda ťažko dostupný pre hasičov aj techniku. Následne bol nasadený jeden penový hasiaci prúd, pomocou ktorého hasiči likvidovali viaceré ohniská.
Mohlo by vás zaujímať:
- Ako prebiehal a čo všetko odhalil prvý český požiar elektromobilu v podzemných garážach?
- Požiare elektromobilov kvôli batérii: Toto hovoria dáta z rokov 2010 až 2023
- Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB Leasing: Poznáme najlepšie elektromobily na Slovensku
Keďže vozidlu pri požiari explodovali pneumatiky a obhoreli zliatinové disky, nebolo ho možné vyviezť von pomocou štandardných vozíkov. Rovnako betónová plocha bola nerovná. Na evakuáciu elektromobilu poslúžil robot s plošinou, ktorý si vozidlo podobral, naložil a vyniesol na voľné priestranstvo, kde hasiči mohli pokračovať v lokalizácii a likvidácii požiaru.
Najlepšie je akumulátor rovno zaplaviť
Potom nasledovalo použitie hasiacej vodnej trysky (tzv. kobra), ktorá má za úlohu prerezať obal batérie a zaplaviť jednotlivé články, aby zabezpečila akumulátor proti opätovnému vznieteniu zo skrytých ohnísk.
Následne bol elektromobil prevezený do bezpečného miesta v podobe kontajneru, ktorý sa následne zaplaví vodou. Do neho bol presunutý pomocou kolesového nakladača, v niektorých prípadoch sa však používa aj žeriav.
Po vložení vozidla do kontajnera nasleduje zaplavenie batérie približne do výšky 30cm. Kontajner slúži na karanténu a monitorovanie počas vozidla. Čas strávený v kontajneri sa pohybuje spravidla medzi 48 až 72 hodinami.
Účasť na tomto cvičení nám výrazne pomohla v oblasti znalostí požiarov elektromobilov. Jednotlivé postupy si osvojili aj hasičské a záchranné zložky a veríme, že vďaka účasti vedenia Ministerstva vnútra aj Hasičského a záchranného zboru budú tieto zložky čoskoro vybavené potrebnými pomôckami, ktoré zjednodušia ich prácu a znížia prípadné bezpečnostné riziko, ktoré požiar prináša.