MojElektromobil

Hasičský záchranný zbor Českej republiky zverejnil novú prehľadovú správu, ktorá sa venuje požiarom elektrických dopravných prostriedkov. Nejde vyslovene o batériové elektromobily a elektrické vozidlá (hybrid/plug-in hybrid), ale o celý segment, kam spadajú aj populárne elektrické kolobežky a elektrické bicykle.

Správa uvádza, že rastúci počet elektrických dopravných prostriedkov v doprave sa v konečnom dôsledku celkom prirodzene odráža aj na počte ich požiarov. V roku 2019 českí hasiči riešili 3 požiare elektrických dopravných prostriedkov. V roku 2023 to už bolo 94 prípadov. Drvivá väčšina z toho pritom pripadala práve na elektrické kolobežky a elektrické bicykle. Elektrických áut v Česku počas roka 2023 horelo 7, hybridov horelo 8 (podľa dát portálu Čistá Doprava bolo v Česku ku koncu roka 2023 evidovaných takmer 22 500 batériových elektromobilov).

Postup závisí od okolností

Hasiči uvádzajú, že s požiarmi elektrických vozidiel sa stretávajú ako s bežnou súčasťou svojej zásahovej práce, typicky pri nehodách a mimoriadnych udalostiach. Prízvukujú, že ak nie je požiarom zasiahnutá batéria vozidla, tak celý zásah prebieha prakticky rovnako ako pri vozidlách na konvenčný pohon a hasenie je otázkou niekoľkých minút.

Ak je však zasiahnutá batéria, tak je situácia komplikovanejšia. Dôvodom je to, že chemická reakcia v batérii môže prebiehať naďalej aj po uhasení viditeľných plameňov a bez prístupu kyslíka vtedy dochádza k opätovnému rozohrievaniu. V takýchto prípadoch preto typicky dochádza k ponoreniu vozidla do vodného kúpeľa v kontajneroch, čo sa realizuje ak požiar prebieha na voľnom priestranstve.

Náročnejšie je to pri prípadných požiaroch, kedy vozidlo nie je možné vytiahnuť na voľné priestranstvo (napr. požiar v podzemnej garáži). Vtedy sa v rámci prvotného zásahu siaha po alternatívnom postupe, ktorým je nasadenie špecializovanej techniky (pomerne známe zariadenie COBRA). Ide o vysokotlakové hasiace zariadenie so schopnosťou rezať konštrukcie vodným prúdom alebo vodným prúdom s brúsivom. Zjednodušene to funguje tak, že do ochranného obalu batérie sa vyreže otvor a následne sa vykonáva priame hasenie vodným prúdom.

Po uhasení požiaru nasleduje vytiahnutie vozidla mimo priestorov, kontrola termokamerou a preventívne ponorenie do vodného kúpeľa. Typicky existuje stanovená doba, počas ktorej je vozidlo plne ponorené a až potom je z vody vytiahnuté a umiestnené na karanténnu plochu (miesto s voľným okolím, kde nemá čo horieť).

Technická porucha ako hlavná príčina

Podľa doterajších skúseností väčšina požiarov vzniká počas nabíjania batérie, a to kvôli technickej poruche. Preto je na nabíjanie nutné používať certifikované zariadenia, dodržiavať inštrukcie výrobcu a nepodceňovať pravidelné servisné kontroly. Ak má majiteľ podozrenie, že s batériou niečo nie je úplne v poriadku, tak by mal okamžite absolvovať odbornú servisnú kontrolu.

Požiare elektromobilov na Slovensku

Požiare elektromobilov sú veľmi ojedinelou, avšak extrémne sledovanou a diskutovanou záležitosťou. Aj požiar elektromobilu v Miloslavove pri Bratislave z marca 2024 pritiahol obrovskú pozornosť. Sprevádzali ho ostré výmeny často neodborných názorov o bezpečnosti elektrických vozidiel. Nakoniec sa ukázalo, že tento elektromobil niekto úmyselne podpálil. Koľko požiarov elektromobilov sa udialo na Slovensku

Informácia, ktorá bola zverejnená nedávneho požiarneho cvičenia Firetest 2024, uvádza, že do konca roku 2023 boli na Slovensku evidované 3 požiare elektromobilov. Celkovo štvrtým evidovaným požiarom batériového elektromobilu by mal byť spomínaný prípad z Miloslavova. Minimálne v dvoch prípadoch pritom išlo o úmyselné podpálenie vozidiel.

Náš tip
Prevencia požiaru elektromobilu. Aké je riziko poškodenia batérie pri jazde?
18. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+