Salón Elektromobilov 2023 Bratislava priniesol množstvo zaujímavých informácií, diskusií a prednášok. Nosnou témou bola prirodzene elektromobilita. Požiare elektromobilov sú ostro sledovanou a diskutovanou témou, preto sme sa na dáta a prax pozreli aj počas prezentácie v Bory Mall.
Aká je skutočnosť priblížila Simona Kalinovská zo spoločnosti 3MON, ktorá je špecialistom na požiarnu ochranu a technológie pre boj s požiarmi. Už viac ako 11 rokov spolupracuje so záchrannými zložkami na Slovensku a v Česku, takže aj téma požiarov elektromobilov je jej blízka. V textovej forme vám prinášame všetky kľúčové informácie z prednášky. Video v plnom rozsahu nájdete priložené na konci článku.
- Skúsenosti s fotovoltikou a nabíjaním elektromobilov zo slnka
- Pripravovaná miniséria o cestovaní na elektromobiloch po Európe
- Kompletný prehľad elektromobilitou doma aj vo svete
- V roku 2021 sa na Slovensku predalo približne 1100 batériových elektromobilov, v roku 2022 to bolo 1400 kusov a v roku 2023 (k máju) už cca 3000 kusov.
- Podľa dostupných štatistík každý rok na svete dochádza k požiarom 2825 elektrických vozidiel (podľa dát webu Statista je na svete v prevádzke približne 18 miliónov batériových elektromobilov). Na Slovensku sme doteraz evidovali celkovo len 3 prípady. Pre porovnanie, v roku 2022 bolo na Slovensku evidovaných 607 požiarov osobných vozidiel, v roku 2021 to bolo 597 prípadov a v roku 2020 717 prípadov.
- Nehody, ku ktorým vyráža hasičský zbor SR štatisticky najčastejšie vznikajú v piatky okolo 16. hodiny.
- Priemerný príjazdový čas hasičov na miesto zásahu je 10 až 15 minút. Dôležitá je preto včasná detekcia vznikajúceho požiaru – v budovách sa na tento účel využíva elektrická požiarna signalizácia.
- Pri mechanickom poškodení batérie vzniká požiar v priebehu jednotiek sekúnd.
- Dostupných je viacero prostriedkoch pre zabránenie šírenia požiaru a jeho kontrolu, ako aj pre likvidáciu. Príkladom nástrojov pre kontrolovanie požiaru a “získanie času” je vodná hmla a protipožiarna deka.
- Pri horení sú veľmi problematické splodiny, preto sa v interiéroch inštalujú systémy pre odvetrávanie.
- Testovanie protipožiarnej deky sa pripravuje aj v našich končinách – Žilinská univerzita.
- Protipožiarna deka neslúži na uhasenie požiaru, ale na jeho kontrolu – redukcia prístupu kyslíka, zabránenie šíreniu na ďalšie vozidlá a získanie času. Deka musí presahovať cez vozidlo, teda pokrývať ho celé, aby došlo k zabráneniu prístupu kyslíka.
- Medzi tradičné nástroje pre hasenie požiaru áut patrí kontajner s vodou. Horiace auto treba naložiť a plne ponoriť. Ponorené zostáva 5 až 7 dní, následne je potrebné pristúpiť k likvidácii kontaminovanej vody.
- Dostupné sú aj špecializované hasiace prístroje – testované boli na Slovensku v Galante.
- Pre priamy zásah “so vstupom do batérie” sú dostupné nástroje Rosenbauer Hrot či vodný lúč COBRA. Určené sú pre hasičský zbor, nie pre jednotlivca. Zariadenia penetrujú priamo do batérie a pomocou prúdu vody sú schopné požiar uhasiť v priebehu cca 40 minút. COBRA obsahuje “brúsivo”, ktoré dokáže prerezať drevo, plech či betón. Využíva sa napríklad aj pri zásahoch v leteckom priemysle.
- Pre zásahy pri požiaroch elektrických áut sa testuje aj elektrický robot COLOSSUS, ktorý bol využívaný napríklad aj pri hasení požiaru katedrály Notre-Dame. Vhodný je na zásahy v priestoroch ako garáže. Robot je schopný horiace vozidlo vytiahnuť z priestorov, čím hasiči získavajú priamy prístup k batérií. Testovaný bol na banskej univerzite v Ostrave.
- Plne elektrické vozidlá do svojich služieb nasadzujú aj hasičské zbory v zahraničí.