V súvislosti so znižovaním lokálnych emisií v mestách sú zavádzané rôzne opatrenia. Výnimkou nie sú ani bez emisné zóny, no u nás sa k takýmto krokom zatiaľ nepristupuje. S čím sa však môžeme stretnúť aj na Slovensku je zvýhodnené parkovanie pre elektrické či plug-in hybridné vozidlá. V Česku sa podobné výhody aplikujú tiež, no Praha najnovšie dostala pokutu takmer 37 000 € za nastavené pravidlá parkovania hybridov. Informuje web Novinky.cz.
Dôležité sú emisie
Rozhodnutie ešte nie je právoplatné a mesto sa voči nemu môže odvolať. Pokutu vo výške 984 000 českých korún (takmer 37 000 €) tak zatiaľ zaplatiť nemusí. Všetko pritom inicioval protimonopolný úrad, nakoľko nastavené pravidlá neprávom zvýhodňovali iba vybranú skupinu vozidiel. Podstatou zníženého poplatku pre hybridné vozidlá je motivovať ľudí ku kúpe práve takýchto nízko-emisných áut pre zníženie lokálneho znečistenia ovzdušia.
Mercedes-Benz A 250e: Plug-in hybrid s dobrým dojazdom a DC nabíjaním | TEST
Úrad teda uznal dobrý zámer mesta, no nastavené kritériá neboli objektívne. Totiž, od 17. apríla 2018 do 30. apríla 2019 platili pravidlá, ktoré znížený poplatok za parkovanie podmieňovali maximálnym výkonom motora do 135 kW. To samozrejme nie je správne, nakoľko výkon nie je zaručeným ukazovateľom produkovaných emisií. Aj z tohto dôvodu prišlo v priebehu roka 2019 k prehodnoteniu podmienok a v súčasnosti už Praha zvýhodňuje iba tie vozidlá, ktoré spĺňajú maximálny limit CO2 do 50g / km.
Zelené značky na Slovensku
Rovnako ako v Českej republike, tak aj na Slovensku sú od januára tohto roka prideľované zelené EČV pre plug-in hybridné vozidlá a elektromobily. Zelené značky však polícia nevydáva automaticky a je potrebné si o ne požiadať. Problematike sme sa venovali aj v samostatnom článku, kde sme zhrnuli všetky dôležité informácie. Zatiaľčo v Česku sa k takýmto značkám viaže niekoľko výhod, napríklad bezplatné diaľnice, u nás sú zatiaľ bez benefitov.
Poznáme detaily výstavby nabíjacích staníc z dotácií | Východné Slovensko
Na diskusiu je aj prideľovanie totožných značiek pre elektromobily a plug-in hybridné vozidlá. Totiž, zatiaľčo elektromobily sú vždy lokálne bezemisné, plug-in hybridy toto nezaručujú. Všetko teda závisí od toho, ako majiteľ daného vozidla pristupuje k nabíjaniu vysokonapäťovej batérie. Rovnaký systém, ktorý nerozlišuje BEV a PHEV, platí napríklad aj v Českej republike, kde sa Slovensko pravdepodobne inšpirovalo.