Masívna podpora pre vodík v osobnej doprave je zo strany ropných spoločností len špinavou hrou na spomalenie nástupu elektrifikácie. V rozhovore pre portál ReCharge to uviedol Michael Liebreich, analytik a zakladateľ spoločnosti BloombergNEF.
Vodík má zmysel, no nie všade
Rozhovor prináša viacero zaujímavých a ostrých vyjadrení, no v základe sa venuje otázke efektivity využitia vodíka za účelom zníženia uhlíkovej stopy v rôznych segmentoch. Liebreich prezentuje jasný postoj, že vodík ako taký dáva zmysel, no rozhodne nie vo všetkých oblastiach, nakoľko tam existujú lacnejšie a efektívnejšie riešenia.
Ako príklad uvádza automobilovú dopravu alebo vykurovanie domácností, kde použitie vodíka považuje za úplne nevhodné a najlepšou cestou majú byť elektrické tepelné čerpadlá a batériové elektromobily.
Vodíkový rebríček
Známy analytik otvorene uvádza, že neefektívne využívanie vodíka presadzujú veľké ropné spoločnosti prostredníctvom lobingu v objeme desiatok miliónov eur ročne. Dôvod má byť prostý, snaha o dosiahnutie čo najväčšieho zisku. Na tému upozornil portál InsideEVs.
Liebreich v súvislosti s touto témou zverejnil “vodíkový rebrík”, čo je jednoduchá a praktická ukážka toho, v ktorých oblastiach je používanie vodíka skutočne efektívne, a kde ide o nezmysel, prípadne skrytý záujem. Liebreich teda nezatracuje celé využívanie vodíkových technológií, akurát sa snaží vysvetliť, že sa mu treba venovať len tam, kde je to skutočne efektívne.
Presadzovanie vlastných záujmov
Z pôvodného záujmu o zlepšenie pozície alternatívy vo forme vodíka sa jednoducho mala stať špinavá hra. Ropné spoločnosti ako najväčší producenti vodíka majú skutočne výrazným spôsobom pretláčať budovanie vodíkovej infraštruktúry pre osobnú dopravu, pretože to vyhovuje ich finančným cieľom.
Ušľachtilú myšlienku zelenšej dopravy do zeme zadupala sila peňazí. A pritom celkom nenápadne. V praxi to je vraj tak, že veľké ropné subjekty naoko podporujú zelenú cestu, no v skutočnosti ide o dobre kalkulovaný plán ako predĺžiť dobu svojej trhovej dominancie.
Rýchly nástup elektromobility by uzurpoval zo ziskov, preto nenápadná sabotáž vo forme presadzovania nezmyselného využitia vodíka prichádza vhod.