MojElektromobil

Najmä v poslednej dobe, kedy Česko a Slovensko postihli mohutné dažde a záplavy, sa objavilo na internete opäť množstvo odborníkov. Možno ste sa aj práve vy stretli s komentármi či názormi typu: “Teraz si predstavte, že všetky autá by boli elektromobily, to by sme všetci umreli.”

Je tomu ale naozaj tak? Prvotná predstava, že musíte nabíjať auto, ktoré je do polovice zatopené asi nie je úplne príjemná, a určite sa lepšie predstavuje tankovanie auta alebo dopĺňanie pohonných hmôt z bandasky. Avšak, ako je na tom vo všeobecnosti elektromobilita v boji s veľkou vodou či záplavami?

Ako sú na tom elektromobily pri záplavách

Tesnenie batérií

Batérie EV sú dobre utesnené, čo pomáha chrániť ich pred vniknutím vody. Výrobcovia testujú tieto batérie v rôznych podmienkach, aby zabezpečili odolnosť voči vode. To môže robiť elektromobily odolnejšie voči miernym záplavám v porovnaní s niektorými vozidlami so spaľovacím motorom.

Neexistuje prívod vzduchu do motora, ani výfuk

Elektromobily nepotrebujú vzduchový prívod ani výfuk, ktoré sú kritické pre ICE autá. Pri záplave môže voda vniknúť do prívodu vzduchu alebo výfuku vozidla, čo môže spôsobiť vážne poškodenie motora alebo tzv. hydro-locking (voda zabraňuje správnemu kompresnému cyklu motora).

Poškodenie systémov

Záplavy môžu poškodiť viacero komponentov spaľovákov, ako alternátor, štartér, palivový systém či výfuk. Voda môže spôsobiť hrdzu a koróziu​ na viacerých častiach ako pri elektromobile.

Zapaľovanie motora

Štandardné vozidlá sú závislé na sviečkach a zapaľovacom systéme, ktorý môže zlyhať pri vystavení vlhkosti. Dokonca aj malé množstvo vody môže spôsobiť zastavenie motora. Sviečky sú elektrické komponenty, ktoré generujú iskru potrebnú na zapálenie palivovej zmesi. Sú pripojené k zapaľovacej cievke cez zapaľovacie káble, ktoré dodávajú vysokonapäťový elektrický prúd potrebný na vytvorenie iskry. V elektromobile ich nenájdeme.

Váha a potenciálne odplávanie

EV sú ťažšie ako ICE vozidlá kvôli veľkým batériám. Toto môže byť výhodou v miernych záplavách, pretože väčšia hmotnosť môže zvýšiť stabilitu, a nemusí vám auto odplávať a poškodiť sa ešte viac. Ak je ale výška vody nadpriemerná, nepomôže vám ale ani ťažká batéria.

Sú tu ale aj nevýhody

K tomu peknému teraz aj niečo škaredé. Elektromobil je odvodený od slova elektro, čiže majú veľa systémov, ktoré sú závislé od elektriny. Ak je auto dlho ponorené alebo vystavené vode, môže rovnako aj v tomto prípade nastať korózia, prípadne sa môže voda dostať tam, kam by nemala. Pri poškodenej batérii stačí málo a môže nastať problém. Aj preto je ideálne, v nezávislosti od typu vozidla, aby ste ho čo najviac chránili pred prípadnými záplavami niekde v garáži alebo na vyššie položenom mieste.

Rovnako tak už spomínané nabíjanie nemusí byť jednoduché. Pozrite si ešte videá, kde sú elektromobily vystavené rizikovému množstvu vody. Porovnať si to môžeme v prvom videu aj s vozidlami so spaľovacím motorom. Stačia vám prvé dva prípady na videu. Zatiaľ čo prvé auto sa pokazí takmer hneď, elektromobil Tesla nemá s vodou problém.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa This is SLOVAKIA 🇸🇰 (@thisisslovakia)

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa 3ajaj (@project3ajaj)

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa @abc7newsbayarea

17. septembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+