Kládli ste si niekedy otázku, koľko môže stáť vybudovanie jednej takej 300 kW nabíjacej stanice? Vybudovanie jednej 300 kW DC rýchlonabíjačky môže stáť viac ako 100 000 dolárov, pričom až 54 000 dolárov pripadá na bezpečnostný systém. Tento izolačný článok zabraňuje nebezpečným skratom pri nabíjaní, ktoré by pri napätí 800 V mohli byť smrteľné. Funguje na princípe galvanického oddelenia – medzi elektrickou sieťou a vozidlom neexistuje priame spojenie, čím sa eliminuje riziko úrazu elektrickým prúdom, informuje InsideEVs.
Ak by batéria vozidla pretekala kvapalinou a došlo by k poruche uzemnenia, mohlo by to bez izolácie viesť k smrteľnému zásahu každého, kto sa dotkne auta. Transformátor v nabíjačke zabezpečuje bezpečný prenos energie, no tento prvok výrazne zvyšuje cenu nabíjacích staníc. Pri väčších lokalitách s niekoľkými stojanmi môžu náklady na bezpečnostné systémy prekročiť aj 400 000 dolárov, čo výrazne spomaľuje budovanie infraštruktúry.
Možné riešenia a ich riziká
Odborníci hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady bez ohrozenia bezpečnosti. Jednou z možností je presunúť izoláciu priamo do elektromobilov, keďže ich palubné nabíjačky už dnes používajú galvanickú izoláciu. Tento prístup by síce zlacnil výstavbu nabíjačky, no zároveň by zvýšil cenu áut a mohol by spôsobiť nekompatibilitu so staršími modelmi. To asi nikto z nás nechce. Navyše, vyžadoval by sa nový univerzálny štandard, na ktorom by sa museli dohodnúť všetky automobilky, čo rovnako môže byť problémom.
Ďalším riešením je úplne odstrániť izolačný článok a nahradiť ho dodatočným uzemnením. Tento systém by automaticky prerušil nabíjanie pri akomkoľvek skrate, čím by sa eliminovalo riziko úrazu. Na vyriešenie rozdielov v napätí medzi nabíjačkou a batériou by mohol slúžiť tzv. buck regulator, ktorý by udržiaval bezpečnú úroveň napätia. Tento prvok by bol až 10-krát lacnejší než súčasný izolačný článok.
Hoci sa odstránenie izolačných článkov javí ako logická možnosť, jej realizácia je stále vzdialená. Automobilky, výrobcovia nabíjačiek aj regulačné úrady by potrebovali dôkaz, že je takýto systém rovnako bezpečný ako ten, ktorý funguje v súčasnosti. Kým sa nenájde spoľahlivá alternatíva, DC rýchlonabíjačky zostanú drahé a ich výstavba bude pokračovať pomaly.