Rok 2024 priniesol zmiešané výsledky na trhu s elektromobilmi v Európe. Hoci predaje batériových elektrických áut mierne poklesli, elektromobilita si udržala významné postavenie a v niektorých krajinách dokonca zaznamenala výrazný rast. Štatistické informácie priniesol portál Electrive.
Predaje elektromobilov klesajú, výnimkou je Nórsko a Británia
Hoci sa v Európskej únii zaregistrovalo viac ako 1,4 milióna nových elektrických vozidiel, predaje medziročne klesli o 5,9 % na 1 447 934 vozidiel, čo je menej ako 1,5 milióna v roku 2023. Predaje plug-in hybridov zaznamenali podobný trend, keď medziročne klesli o 6,8 % na 758 944 vozidiel.
Ak však do štatistík započítame aj krajiny EFTA (Island, Nórsko, Švajčiarsko) a Spojené kráľovstvo, celkový pokles v predaji batériových elektromobilov sa zmiernil na 1,3 %, čo znamená 1,99 milióna predaných vozidiel. Nórsko zaznamenalo nárast predaja BEV o 9,4 %, zatiaľ čo v Spojenom kráľovstve sa predaje zvýšili o 21,4 %. Naopak, plug-in hybridy vďaka miernemu rastu v Spojenom kráľovstve zaznamenali pokles „len“ o 3,9 %, čo predstavuje 952 058 predaných vozidiel.
Rôznorodý vývoj elektromobility v jednotlivých krajinách
Rozdiely v rozvoji elektromobility medzi jednotlivými krajinami boli výrazné. Spojené kráľovstvo zaznamenalo významný nárast predaja BEV na 381 907 kusov, čím prekonalo aj Nemecko, kde predaje klesli o 27,4 % na 380 609 kusov. V rámci Európskej únie tak Nemecko zostáva lídrom, ale v celkovej európskej štatistike ho prekonali Briti.
Mohlo by vás zaujímať:
- Poznáme slovenské ceny noviniek. Koľko stojí Škoda Enyaq po facelifte, alebo plug-in hybridný Superb Liftback?
- Koľko nových elektromobilov Tesla pribudlo na Slovensku v roku 2024?
- Športové SUV Nissan Ariya Nismo prichádza na slovenský trh. S cenovkou začína hneď zostra
Vo Francúzsku sa registrácie elektrických áut znížili o 2,6 % na 290 614 vozidiel. Naopak, Holandsko, Belgicko a Nórsko zaznamenali významný nárast. Holandsko zvýšilo predaje BEV o 16 % na 132 166 vozidiel, Belgicko o 36,9 % na 127 703 vozidiel, a Nórsko dosiahlo 114 396 nových registrácií. Švédsko, ktoré patrilo v roku 2023 k lídrom, zažilo pokles o 15,9 % na 94 333 nových elektrických áut.
Výrazné spomalenie prudkého rastu z roku 2023
Kým v roku 2023 niektoré krajiny ako Belgicko, Dánsko a Portugalsko dosiahli viac než 100 % medziročný rast, rok 2024 priniesol umiernený vývoj. Belgicko síce stále rástlo o 36,9 %, Dánsko o 42,2 % a Portugalsko o 14,7 %, ale najvyšší rast zaznamenala Malta s 90,5 %, hoci v absolútnych číslach išlo o nárast z 1 515 na 2 886 áut.
Postavenie elektromobilov na trhu
V rámci celého trhu s osobnými autami v EÚ došlo k miernemu rastu o 0,8 % na 10,6 milióna vozidiel. Elektromobily si udržali 13,6 % podiel na trhu, čo je pokles oproti 14,6 % v roku 2023. Stále sú však treťou najobľúbenejšou voľbou po benzínových autách (33,3 %) a hybridoch (30,9 %). Hybridy zahŕňajú plnohodnotné aj mild-hybridy, pričom časť z nich nemá možnosť jazdiť čisto na elektrický pohon.
Zároveň elektromobily už druhý rok po sebe prekonali dieselové autá, ktorých predaje klesli o 11,4 % na 1,27 milióna kusov v rámci EÚ. Vrátane EFTA a Spojeného kráľovstva pokles dosiahol 11,8 %. Podľa štatistík ACEA za rok 2024 bol najväčším výrobcom Volkswagen Group s 2,84 milióna predaných áut (+3,2 %), nasledovaný Stellantisom s 1,74 milióna (-7,2 %) a Renault Group s 1,17 milióna (+1,9 %). Tesla, ako jediný čisto elektrický výrobca v rebríčku, zaznamenala pokles o 13,1 % na 242 945 nových registrácií v EÚ.