Štúdia organizácie T&E hovorí o tom, že za nedostatočné predaje elektromobilov je podľa automobiliek zodpovedný nedostatok nabíjacej infraštruktúry a slabé vládne stimuly. Tá istá štúdia ale tvrdí, že sú za to zodpovedné aj samotné automobilky, ktoré nevynakladajú dostatok financií na marketing elektrických vozidiel. Problémom je aj nízky počet modelov a ich dostupnosť.
V Európe je možné kúpiť len 20 modelov elektromobilov, zatiaľ čo v prípade spaľovacích automobilov je to až 417 modelov. Navyše podľa T&E nie sú mnohé z nich dostupné v rámci predajných showroomov, napríklad Opel Ampera-e. Problémom je aj dlha čakacia doba, a to z dôvodu nedostatočných výrobných kapacít, ako v prípade modelov Hyundai Ioniq Electric a BMW i3.
Na propagáciu elektromobilov ide len 2,1 %
Štúdia ďalej poukazuje na nízke výdavky automobiliek na propagáciu svojich elektrických automobilov. V rámci nemeckého, francúzskeho, britského, španielskeho, talianského a nórskeho trhu tvoria priemerné výdavky automobiliek na propagáciu elektromobilov len 2,1 % z celkového rozpočtu na marketing. To naznačuje, že stratégiou automobiliek je reagovanie na latentný dopyt zo strany progresívne zmýšľajúcich zákazníkov, namiesto proaktívneho prístupu k ich propagácii.
Na špecifickom nórskom trhu, kde predaj automobilov do zásuvky predstavuje cca 40 % z celkových predajov, investujú výrobcovia mnohonásobne viac peňazí na propagáciu týchto vozidiel. Napríklad Renault tu minie na marketing elektromobilov zhruba 6-krát viac ako v iných krajinách. To môže byť dôkazom toho, že automobilky reagujú len na dopyt, namiesto toho, aby trh s týmito vozidlami tvorili a formovali.
Automobilky plnia predajné ciele len na polovicu
Dôsledkom toho potom nedokážu napĺňať svoje predajne ciele, ktoré sa pohybujú v priemere na úrovni 3,6 %. Reálne predaje však dosahujú hodnotu 1,7 %, čo nie je ani polovica zo stanovených cieľov. V nasledujúcom grafe si môžete pozrieť porovnanie plánovaných a reálnych predajov elektromobilov jednotlivých automobiliek a koncernov za rok 2016.
Zdroj: transportenvironment.org