V priebehu prvého polroka 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo už približne toľko nových elektromobilov, ako počas celého minulého roka. Batériových elektrických vozidiel v kategóriách M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) bolo v tomto období registrovaných spolu 1932, v čom sú započítané údaje od importérov aj individuálne dovozy vozidiel. Prostredníctvom tlačovej správy o tom informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Spomedzi značiek je suverénnym lídrom na trhu Škoda, ktorá medzi novými registrovanými vozidlami dosiahla podiel takmer 20 %.
„Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility, hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a poukazuje na to, že podiel klasických spaľovacích pohonov klesol v prvom polroku 2023 o viac ako 6 %. Čo sa týka nových elektrických vozidiel predaných prostredníctvom importérov, ich počet v medziročnom porovnaní stúpol o viac ako 63 %.
Pomohla by systémová pomoc
Medzi modelmi kraľuje Škoda Enyaq, ktorá na trhu dosiahla podiel vyše 16 %. „Vnímame veľmi pozitívne, že predaj elektromobilov rastie už aj na Slovensku, stále však z veľmi nízkeho základu. Na druhej strane, ak by bola dostupná systémová podpora na nákup nových vozidiel na elektrický pohon, boli by výsledky určite ešte lepšie,“ hovorí Jaroslav Hercog, zástupca importéra ŠKODA AUTO Slovensko. Zároveň tvrdí, že v niektorých krajinách už trh elektromobilov rastie aj bez štátnej podpory, keďže sa z úvodnej fázy práve pomocou dotácií rozbehol do organického rastu.
Na polceste k zlomovému bodu
Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás aktuálne dosahuje 2,4 %. Správa pripomína, že je to stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility. SEVA preto opakovane apeluje na vládu, aby využila svoje právomoci a nevyužité zdroje z Plánu obnovy alokovala na program priamej podpory (dotácií) na nákup elektromobilov pre jednotlivcov aj firmy.
Každý štvrtý prihlásený elektromobil má byť jazdenka
Počty elektromobilov na slovenských cestách však rastú aj vďaka individuálnemu dovozu jazdených vozidiel. Takéto autá je nevyhnutné započítavať do celkovej flotily, nakoľko sú pre všetky relevantné štatistiky (zníženie emisií CO2 v doprave, potreba nabíjania, podiel BEV na celkovom fleete) rovnako významné, ako novovyrobené vozidlá. „V priemere každý štvrtý elektromobil, zaregistrovaný na Slovensku v prvom polroku 2023, už má viac ako 6 mesiacov, čo sú dovozy jazdených áut z druhej ruky,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.