Predaje elektromobilov na celom svete neustále stúpajú. Medziročne sa v prvom polroku 2024 predalo o 20 percent viac elektromobilov ako v rovnakom období roku 2023. Vo svete sú regióny, ktoré rastú viac, iné zase menej. A to je príklad Európy. Výborne sa napríklad darí najväčšiemu čínskemu trhu. Na tému upozornil portál Cleantechnica.
Európa momentálne na chvoste
Počas tohto roka je najpomalšie rastúcim regiónom práve Európa, kde predaje vzrástli medziročne len o jedno percento, pričom sa tu predalo 1,5 milióna elektromobilov. Celosvetovo je to 7 miliónov, z čoho si najväčší kúsok z pomyselného koláča zobrala Čína. V krajine s viac ako miliardou obyvateľov sa v tomto roku zatiaľ predalo 4,1 milióna elektromobilov. V porovnaní s prvým polrokom minulého roka je to o 30 percent viac.
V Severnej Amerike (USA a Kanada) sa predaje elektromobilov zvýšili o 10 percent na aktuálnu hodnotu 0,8 milióna kusov. Čo sa týka ostatných regiónov sveta, predaje činia 0,6 milióna kusov, čo predstavuje 26-percentný rast.
- Globálne predaje: 7 miliónov, +20 %
- Čína: 4,1 milióna, + 30 %
- Európa: 1,5 milióna, + 1 %
- USA a Kanada: 0,8 milióna, + 10 %
- Ostatné regióny sveta: 0,6 milióna, + 26 %
Predajom dominuje Čína
Celosvetové predaje tak drží nad vodou najmä Čína, no pozitívny je fakt, že v žiadnom regióne nezaznamenali predaje nižšie čísla ako v rovnakom období minulého roka. Trend je stále jasný, elektrických vozidiel sa predáva čoraz viac a neočakáva sa, že sa to bude v najbližších rokoch meniť.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Na Slovensko mieri veľká investícia do výroby pre elektromobily. Rozšíria závod na Kysuciach
- Takto vyzerá nabíjanie budúcnosti. Nabíjací hub ZSE Drive Landererova ponúkne zázemie aj najvyšší nabíjací výkon
- Tesla začala ponúkať softvérové zvýšenie dojazdu. Za príplatok dojazd dlhší až o 100 km
Na trh vstupujú nové automobilky a veľmi silnú pozíciu majú momentálne tie čínske, ktorých je naozaj veľa. Snažia sa preraziť aj mimo domovskú krajinu, no napríklad dotácie zo strany čínskej vlády sa nepáčia Európskej únii a zaviedla na ich dovoz dodatočné clá. Tie sa paradoxne dotknú aj vozidiel európskych automobiliek, ktoré svoje modely vyrábajú v Číne. Viac o tejto téme nájdete v článku Špeciálne clá na čínske elektromobily vstupujú do platnosti v EÚ. Nastali menšie zmeny.
Slovensko hlboko pod priemerom EÚ
Ak sa na EÚ pozrieme podrobnejšie, tak zistíme, že z celkového počtu predaných vozidiel je približne 15 percent elektrických a 8 percent prislúcha pre plug-in hybrid modely. Slovensko je v tomto smere na absolútnom chvoste Európskej únie, podiel nových predaných elektromobilov na našom trhu je len na úrovni menšej ako 3 percentá. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Predaj nových elektromobilov na Slovensku je katastrofálny. Sme poslední v rámci EÚ.
Napríklad také Nórsko má úplne iné problémy ako Slovensko. Spaľovacie vozidlá sa v tejto severskej krajine prakticky nepredávajú vôbec. Podiel nových elektromobilov na trhu je na úrovni rovných 80 percent, 5,3 percenta patrí PHEV vozidlám. Ak k tomu pripočítame aj klasické HEV modely s 11,7 %, tak pre spaľovacie autá zostávajú len posledné tri percentá.