Nissan svoje portfólio elektromobilov rozšíril o nový elektrický crossover Ariya. O tom, že Nissan pracuje na tejto novinke vieme už nejaký čas, a to vďaka konceptovým fotografiám. Pôvodne sa očakávalo, že tento model bude dostupný už v roku 2021, nakoniec sa do predaja na Slovensku dostáva o rok neskôr.
Od roku 2011 má Nissan v ponuke iba jeden elektromobil z radu osobných automobilov, a to dobre známy Nissan Leaf. Doteraz priniesol niekoľko revízií s lepšou batériou a aj vynoveným dizajnom. Nissan Ariya bol preto veľmi očakávaným prírastkom.
Dizajn verný konceptu
Nissan Ariya sa nám ukazoval už niekoľko rokov. Oficiálne predstavenie konceptu elektrického kompaktného SUV síce prebehlo na Tokyo Motor Show v roku 2019, no prvé informácie sa začali objavovať už v roku 2017. Produkčná verzia sa však od konceptu takmer nelíši. Podľa slov Nissanu ide o novú elektrifikovanú identitu značky Nissan. Firma má bohaté skúsenosti s elektromobilom Nissan Leaf, no až Ariya má zhmotniť vízie Nissanu v oblasti elektrickej dopravy.
Dizajnéri a inžinieri sa pri tomto modeli mohli plne sústrediť na dôležité parametre elektrifikovaného pohonného systém. Nissan Ariya tak už exteriérom pôsobí inak, odvážne, s futuristickými líniami a dizajnovými prvkami, ktoré nielen esteticky dopĺňajú dizajn, no taktiež vylepšujú aerodynamické vlastnosti vozidla. Značnú úroveň japonskej elegancie prináša aj vo vnútri, a to krivkami palubnej dosky, stredového panelu či dvojramenného volantu. Nissan sa však zameral na dostatok priestoru v menšom tele. Stredový tunel zo spaľovacích áut tu nenájdete.
Štyri varianty Nissan Ariya
Nissan svoj nový elektromobil v dvoch hlavných verziách – Ariya bude dostupná ako 4WD (v najvyššej výbave), teda s pohonom všetkých štyroch kolies s dvomi elektromotormi alebo 2WD s pohonom dvoch kolies. To je teda základné rozdelenie, no dané verzie sa budú odlišovať aj parametrami výkonu či kapacitou batérie.
Ariya 2WD je k dispozícii s batériou s využiteľnou kapacitou 63 kWh s WLTP dojazdom 398 alebo 403 kilometrov a výkonom 160 kW. Druhá verzia ponúkne výkon 178 KW, batériu s využiteľnou kapacitou 87 kWh a dojazdom 520 kilometrov podľa WLTP. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies, Ariya e-4ORCE, je vybavená 87 kWh batériou, výkonom 225 kW a pýši sa dojazdom 493 km.
Systémy asistentov a 22 kW nabíjačka
Z pohľadu nabíjania je dobrou správou prítomnosť CCS konektora pre európske verzie. Pri rýchlom nabíjaní si vozidlo poradí s výkonom 130 kW, kedy získate 300 kilometrov dojazdu za pol hodinu, no prekážkou nebude ani nabíjanie striedavým prúdom. Základom je palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW, no za príplatok vo výške 1 000€ je možné zvoliť trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom až 22 kW.
Z pohľadu asistentov sa Nissan orientoval na vylepšenie svojho systému ProPilot, ktorý združuje rôzne bezpečnostné systémy. Vozidlo dokáže udržiavať v jazdnom pruhu, držať si potrebný odstup od vozidla či samé zastavovať a rozbiehať sa pri dopravnej zápche. Model Nissan Ariya je vybavený núdzovým brzdením s rozpoznávaním chodcov vpredu. Rovnako tak je tu prítomné tiež núdzové brzdenie s rozpoznávaním chodcov vzadu.
K dispozícii sú 3 jazdné režimy: V prípade e-4ORCE je k dispozícii ďalší jazdný režim: STANDARD, ECO, SPORT a SNOW Okrem toho si zákazníci môžu vybrať režim brzdenia B MODE. Ten zvyšuje rekuperáciu pri brzdení, čím sa batéria nabíja bez zníženia výkonu.
Nissan Ariya: Cena a dostupnosť
Slovenské zastúpenie značky Nissan k 23. júnu 2022 zverejnilo oficiálny cenník svojho nového elektromobilu Nissan Ariya. Dostupné budú štyri verzie, ktoré sa líšia primárne veľkosťou batérie a typom pohonu náprav.
- Základom je verzia so stupňom výbavy ADVANCE, ktorá prichádza so 63 kWh batériou, pohonom jednej nápravy (2WD), maximálnym výkonom 160 kW a dojazdom 403 km, ktorá začína na 50 990 €
- Nasleduje prakticky totožná verzia. Rozdielom je len stupeň výbavy EVOLVE a mierne nižší dojazd 398 km. Inak ponúka rovnakú 63 kWh batériu, pohon jednej nápravy (2WD) a výkon 160 kW. Cena začína na 53 990 €
- Ako strednú možnosť tu máme verziu s 87 kWh batériou, výkonom 178 kW, pohonom jednej nápravy (2WD) a dojazdom 520 km. Vo výbave EVOLVE sa predáva za 61 490 €
- Najvyššie je postavená verzia s 87 kWh batériou, výkonom 225 kW, dojazdom 493 km a pohonom obidvoch náprav. Dostupná len vo výbave EVOLVE za cenu od 62 490 €
Za zmienku určite stojí, že súčasťou voliteľnej výbavy je aj 22 kW palubná nabíjačka, ktorá je za príplatok 1 000 €. Predpredaj bol spustený, dodacie lehoty sa pohybujú v rozmedzí 6 až 10 mesiacov, v závislosti od výbavy. Konkrétnu výbavu si môžete vyklikať priamo v slovenskom konfigurárore.
Prvé kusy Nissan Ariya sa objavili už aj u slovenských predajcov. Túto skutočnosť sme využili v prípade ANRAcar, ktorý nám elektromobil zapožičal na krátku prvú jazdu. Živé fotky si môžete pozrieť v galérii pod tabuľkou technických parametrov.
63 kWh 2WD | 87 kWh 2WD | 87 kWh e-4ORCE | |
---|---|---|---|
Typ karosérie | 5-dverové SUV | 5-dverové SUV | 5-dverové SUV |
Počet miest | 5 | 5 | 5 |
Poháňaná náprava | 2WD (pohon predných kolies) | 2WD (pohon predných kolies) | AWD (e-4ORCE) |
Prevodovka | Automatická | Automatická | Automatická |
Typ elektrického motora | Synchrónny motor s externým budením | Synchrónny motor s externým budením | Synchrónny motor s externým budením |
Maximálny výkon | 214 k (160 kW) | 238 k (178 kW) | 301 k (225 kW) |
Maximálny krútiaci moment | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm |
Typ batérie | Laminovaná lítium-iónová batéria | Laminovaná lítium-iónová batéria | Laminovaná lítium-iónová batéria |
Tepelný manažment batérie | Aktívny tepelný manažment (PTC ohrievač / chladiaca kvapalina) | Aktívny tepelný manažment (PTC ohrievač / chladiaca kvapalina) | Aktívny tepelný manažment (PTC ohrievač / chladiaca kvapalina) |
Celková kapacita batérie | 66 kWh | 91 kWh | 91 kWh |
Použiteľná kapacita batérie | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
Typ nabíjacieho portu | CCS typ 2 | CCS typ 2 | CCS typ 2 |
Kapacita palubnej nabíjačky (AC) | 7,4 kW (voliteľný výkon 22 kW) | 7,4 kW (voliteľný výkon 22 kW) | 7,4 kW (voliteľný výkon 22 kW) |
Čas nabíjania striedavým prúdom 10%-100% (AC1 FÁZA 16A) | 20 hodín | 28 hodín | 28 hodín |
Čas nabíjania striedavým prúdom 10%-100% (AC1 FÁZA 32A) | 10 hodín | 13,5 hodiny | 13,5 hodiny |
Čas nabíjania striedavým prúdom 10%-100% (AC3 FÁZA 32A) | 3,5 hodiny | 5 hodín | 5 hodín |
Rýchle nabíjanie (DC )kapacita / napätie | 130 kW / 370 V | 130 kW / 370 V | 130 kW / 370 V |
Čas nabíjania jednosmerným prúdom 0-80% (50KW QC) | 65 minút | 90 minút | 90 minút |
Čas nabíjania jednosmerným prúdom 0-80% (130KW QC) | 35 min. | 40 min | 40 min |
Zavesenie prednej nápravy | Nezávislé zavesenie typu McPherson | Nezávislé zavesenie typu McPherson | Nezávislé zavesenie typu McPherson |
Zavesenie zadanej nápravy | Viacprvkové nezávislé zavesenie | Viacprvkové nezávislé zavesenie | Viacprvkové nezávislé zavesenie |
Typ prednej/zadnej brzdy | Ventilovaný disk / Ventilovaný disk | Ventilovaný disk / Ventilovaný disk | Ventilovaný disk / Ventilovaný disk |
Rozmer diskov kolies | 19 x 7,5 J, ET 40 / 20 x 8,0 J, ET 45 | 19 x 7,5 J, ET 40 / 20 x 8,0 J, ET 45 | 19 x 7,5 J, ET 40 / 20 x 8,0 J, ET 45 |
Rozmer pneumatík | 235/55R19 / 255/45R20 | 235/55R19 / 255/45R20 | 235/55R19 / 255/45R20 |
Celková prevádzková hmotnosť | 1,945 kg | 2,089 kg | 2,218 kg |
Celková prípustná hmotnosť | 2,405 kg | 2,535 kg | 2,665 kg |
Max. hmotnosť brzdeného prívesu | 750 kg | 750 kg | 1 500 kg |
Spotreba, kombinovaný cyklus | 17,8 kWh/100 km | 18,5 kWh/100 km | 19,5 kWh/100 km |
Dojazd WLTP, kombinovaný cyklus | 398 km | 520 km | 493 km |
Emisie CO2 | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 s |