MojElektromobil

Výška poplatku za prihlásenie vozidla by sa už čoskoro mala poriadne zmeniť. Doterajší vzorec pre výpočet výšky poplatku zohľadňoval výkon a vek vozidla. Od apríla 2023 sa ale prechádza na nový vzorec, ktorý bude namiesto veku vozidla zohľadňovať emisnú normu – súčin výkonu a ekologického koeficientu. Pre mnoho starších a výkonných áut to v praxi bude znamenať podstatne vyššie registračné poplatky než tomu bolo doteraz.

Poplatok za prihlásenie vozidla sa prirodzene týka nových aj ojazdených áut, no práve pri starších modeloch môže narásť do pomerne závratných výšin. Pri nových modeloch sa už zvyknú používať prísnejšie emisné normy, čo znamená, že z pohľadu nového výpočtu sú na tom lepšie.

Zjednodušene teda platí, že čím staršie a výkonnejšie auto, tým vyšší môže byť poplatok za jeho prihlásenie. V súvislosti s vyššími registračnými poplatkami preto vznikli obavy, že segment ojazdených vozidiel sa dostane do poriadne nevýhodnej situácie, nakoľko bude pri každom prepise auta potrebné uhradiť nemalý poplatok.

Ten by vraj vo vybraných prípadoch mohol byť vyšší, než zostatková hodnota vozidla. To môže mať negatívny vplyv na cenu ojazdených vozidiel, ako aj na celkovú kúpyschopnosť obyvateľstva.

Nový majiteľ, rovnaké EČV

Existujú aj výnimky, ktoré upravujú výšku poplatku aplikovaného podľa nového vzorca. Ide napríklad o elektromobily, pri ktorých je výška poplatku stanovená pevne na 33 €, bez ohľadu na ich výkon. Okrem toho sa do parlamentu dostal aj ďalší návrh, ktorý by umožnil ušetriť nemalé peniaze pri prepise áut.

Ako upozornil portál Teraz.sk, správny poplatok pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 by sa mal znížiť o 70 % pokiaľ bude splnená podmienka, že nedochádza k zmene evidenčného čísla. Poplatok je týmto spôsobom možné znížiť maximálne na spodnú hranicu, ktorá je stanovená na 33 €.

Predkladatelia z radu poslancov OĽANO argumentujú tým, že všetky potrebné faktory budú zohľadnené v správnom poplatku pri prvom zápise vozidla do evidencie. Pri ďalšom predaji auta novému majiteľovi a zápise do evidencie vozidiel už opätovná platba správneho poplatku v plnej výške preto nemá zmysel. Úpravou sa má taktiež znížiť zbytočná administratíva a záťaž na úradníkov. Návrh sa v Národnej rade aktuálne dostal do druhého čítania, takže ešte nebol schválený.

10. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+