MojElektromobil

Najväčšími problémami elektromobility v Európskej únii sú neúmerne dlhý čas potrebný na zriadenie odberového miesta, neprehľadný a zložitý proces získavania povolení a celková kapacita siete, píše v správe GreenWay.

Práve zdĺhavá a zložitá implementácia nových nabíjacích staníc doviedla Európsku iniciatívu ChargeUp Europe, spolu s 21 operátormi nabíjacích staníc, k napísaniu otvoreného listu. Ten je adresovaný distribútorom, regulátorom a tvorcom politík na nadnárodnej úrovni.

Pod list sa podpísal aj GreenWay | Zdroj: GreenWay

Jednou z najväčších priorít EÚ v blízkej budúcnosti je prechod na uhlíkovo neutrálny spôsob dopravy. Preto je pre nich potrebné dekarbonizovať a elektrifikovať dopravné prostriedky. Podľa iniciatívy je veľmi dôležité pre zelenú budúcnosť Európy, aby sa rýchlosť rozširovania siete staníc držala s trendom zvyšovania dopytu po elektromobiloch.

To je hlavným kameňom úrazu. V celej Európe je na proces schválenia zriadenia odberného miesta potrebné čakať až neprimerane dlho. Celý proces je brzdený najmä neprehľadnosťou pri získavaní povolení, ale aj celková kapacita siete.

Tieto nedostatky nepomáhajú operátorom nabíjacích staníc ani pri optimalizácii nákladov pre vytvorenie takéhoto miesta. Zbytočné predlžovanie ich oberá o financie, ktoré mohli byť použité na investovanie do infraštruktúry a ekosystému.

“V najbližších desiatich rokoch musíme na Slovensku zriadiť alebo zvýšiť kapacity na desiatkach tisíc odberných miest. Je to obrovská výzva, v ktorej sa však nedá uspieť bez jednoduchších pravidiel a väčšej transparentnosti v procese povoľovania a zriaďovania nových prístupových bodov k sieti.”

Peter Badík, CEO GreenWay Infrastructure

Nový navrhovaný systém by mal spĺňať tieto kritériá:

  • Transparentnosť – Pre lepší výber lokality, by mal byť prevádzkovateľom nabíjacej štruktúry umožnený lepší prístup k informáciám, napr. o kapacitách siete, či prístupových bodoch.
  • Predvídateľnosť – Prevádzkovateľom nabíjacej štruktúry bude umožnené lepšie plánovanie nákladov, čo sa odzrkadlí v ponúkaní férových zriaďovacích a prevádzkových poplatkov.
  • Štandardizácia – Digitalizácia prostriedkov a procesov. Ušetril by sa čas ale aj náklady v oblasti zmluvného dojednania, GDPR, lehôt a pod.
  • Harmonizácia – Vytvorenie jednotného systému pre všetky krajiny, ktorý sa stane akýmsi priemyselným štandardom.
  • Rýchlosť – Čas medzi podaním žiadosti o pripojenie, až po realizáciu, musí byť vopred jasne definovaný a dodržiavaný.
    Stanice pod 100 kW – maximálne 12 týždňov
    Stanice od 10 kW do 350 kW – maximálne 6 mesiacov
    Stanice nad 350 kW – maximálne 8 mesiacov od podania žiadosti

V liste sa tiež uvádza, že signatári rozumejú tomu, že spomínané požiadavky ovplyvňujú aj iné veci, nad ktorými prevádzkovatelia distribučných systémov nemajú kontrolu. Závisia od iniciatívy regulátora, zmeny legislatívy a zrýchlenia povoľovacích procesov.

Majú však pripravené návrhy, ktorými by sa procesy spoločne posunuli smerom k navrhnutým cieľom.

Náš tip
Najčítanejšie články roka 2022: Tieto témy vás zaujali najviac
29. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+