Vo februári udreli v Texase extrémne mrazy a nastali masívne výpadky elektriny. Elektromobily, e-bajky a ich batérie v tuhých mrazoch pre niektorých znamenali útočisko a zachránili im život. Prečítajte si príbehy samotných majiteľov.
Prečo boli v Texase masívne výpadky elektriny
Ceny elektriny v Texase pre domácnosti nie sú regulované štátom, ako na Slovensku. Keď vo februári udreli teploty až do 20°C pod nulou a silné snehové búrky, nastalo množstvo problémov pri výrobe energie, jej distribúcii a extrémne sa zvýšil dopyt a ceny elektriny.
Treba zdôrazniť, že mrazy stopli všetky hlavné zdroje výroby energie. Na veterných turbínach (druhý najväčší zdroj energie v štáte) sa vyvorila námraza, ktorá znížila aerodynamiku listov a napokon ich úplne zastavila. V jadrových elektrárňach zamrzla voda, ktorá ochladzuje jadrové palivo a zamrzla aj voda v ropných a plynových vrtoch, ktorá uľahčuje ťažbu.
Zároveň stúpol dopyt a ceny elektriny vyleteli na tisíce dolárov za megawatthodinu. Milióny Texasanov ostali bez elektriny a tepla, situácia si dokonca vyžiadala niekoľko ľudských životov. Distribútori energie a texaský guvernér prosili verejnosť, aby čo najviac šetrili energiu.
Elektromobily zachránili minimálne 3 rodiny
Portál Electrek urobil rozhovory s tromi rodinami, ktoré vlastnia elektromobil Tesla a počas týchto obrovských problémov im vozidlo poskytlo teplé útočisko. V tomto prípade ide minimálne o tri rodiny a ich domáce zvieratká. Ďalších zachránila rezidenčná batéria Tesla Powerwall.
Majiteľ elektromobilu Nissan Leaf Plus so 62 kWh batériou:
“Deň predtým, ako udreli mrazy a vypadla elektrina, som nabil môj Nissan Leaf e+ na 80%. Kúrenie v aute sme využili na zahriatie. Skutočne nám to pomohlo. Spotrebovali sme 30% kapacity batérie. Cesty boli príliš zamrznuté na šoférovanie.” povedal Stephen Slawek z mesta Austin.
Majiteľ Tesly Model 3 z mesta San Antonio:
“Tesla Model 3 zachránila mojú manželku Donnu a mňa. Tesne pred snehovou búrkou som nabil elektromobil na 90% kapacity. Keď nám teplota v dome klesla pod 50°F (10°C), uložili sme s manželkou našich šesť mačiek do batohov a dali ich vedľa seba na zadné sedadlá auta v garáži.
Teplota v garáži bola 1°C. Mali sme kúrenie zapnuté po dobu 8 hodín v kempingovom režime v Tesle a noc sme prespali v aute v pohodlnej teplote 20,5°C. Za týchto 8 hodín sme spotrebovali len 17% kapacity batérie. Takto sme prespali v aute tri noci a nabíjali sme si aj mobilné telefóny, vďaka čomu sme mohli byť v kontakte s rodinami. Vďaka Bohu za Teslu.”
Majiteľ Tesly Model X z mesta Austin napísal:
“Vlastním SUV Tesla Model X a moja manželka má Teslu Model 3. Keď som v správach videl, že budú rekordne nízke teploty, nabil som obidva elektromobily na 90%. Mohli sme zapnúť kúrenie v našich autách a prespať v nich, avšak teplota v dome neklesla pod 7°C. Mali sme prerušované výpadky – vypli elektrinu na 10 hodín a potom zapli na 4 hodiny, následne opäť zapli na 10 hodín.
Našťastie sme nemuseli spať v autách. Prespali sme s dcérou v obývačke, naše elektromobily boli ako záložný zdroj. Susedia vo veľkom diskutovali o tom, kde zoženú benzín pre ich autá. My sme tento problém neriešili.”
Vo februári sme vás informovali aj o majiteľovi batérie Tesla Powerwall, ktorý ako jediný na ulici mal elektrinu počas mrazov. Počas niektorých dní tú dosiahla teplota aj -20°C, čo v Texase nezažili desiatky rokov.
Spokojná majiteľka fotovoltických panelov a batérie Tesla:
Elektrinu poskytli aj elektrické bicykle
Elektrinu počas výpadkov mali aj majitelia elektrických bicyklov v Texase. Ich batérie nie sú veľké, no poskytli elektrinu na nabitie mobilných telefónov a ďalších zariadení. Mnohé e-bajky majú USB výstupy buď zabudované priamo na batérii alebo na rukovätiach.
Šéf spoločnosti Rad Power Bikes povedal, že ich zákaznícku podporu kontaktovalo množstvo zákazníkov. Oznámili im, že im e-bajky pomohli nabiť telefóny počas mrazov a výpadkov. Ide tak tiež o užitočný zdroj energie v domácnosti. Elektrické bicykle majú batérie s kapacitou približne 600-700 Wh.
Elektromobily a batérie v mrazoch – prieskum
Za zmienku stojí aj prieskum medzi 580 majiteľmi elektromobilov v Texase počas mrazov, ktorú vykonala kalifornská spoločnosť PlugShare. Z tohto prieskumu vyplýva, že 72% respondentov zažilo výpadky elektriny, no len menej ako 6% malo problém s prevádzkou svojho elektromobilu kvôli výpadkom.
Prieskum tiež potvrdil, že množstvo z týchto respondentov sa na výpadky vopred pripravili. Úrady ich upozornili na prichádzajúce mrazy a preto si svoje elektromobily nabili takmer na plnú kapacitu.
6,5% respondentov malo v domácnosti nainštalovanú rezidenčnú batériu. Vďaka batériám ako Tesla Powerwall si bz problémov nabili aj svoj elektromobil a pri výpadkoch zo siete. Tieto systémy sú však pre väčšinu obyvateľov cenovo nedostupné. Pozrite si prehľad cien solárnej strechy a rezidenčných batérií Tesla.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom