Prieskum spokojnosti majiteľov elektromobilov vo Veľkej Británii ukázal, že spotrebitelia sú najspokojnejší s plnohodnotnými elektromobilmi. Len menej ako 1% majiteľov by sa vrátilo späť k spaľovaciemu vozidlu po skúsenosti s elektromobilom.
Na prieskum spoločnosti Zap-Map, ktorá poskytuje mapu nabíjacích staníc v Británii, odpovedalo viac ako dvetisíc respondentov počas novembra 2020. Ukázal, že 91% aktuálnych majiteľov elektromobilov by už nevymenilo svoje vozidlo za spaľovacie s odpoveďou „nie, vďaka“. 9% odpovedalo „nie som si istý“ a len menej ako 1% odpovedalo v prospech výmeny za benzínové alebo naftové vozidlo po skúsenosti s elektromobilom.
Veľká väčšina respondentov v prieskume vlastnia elektromobil/plug-in hybrid prvýkrát v živote a 73% z nich si ich zaobstaralo v posledných 12 mesiacoch. Majitelia elektromobilov boli spokojnejší so svojimi vozidlami (skóre spokojnosti 91 zo 100) ako majitelia plug-in hybridných vozidiel (skóre 84) a tiež spokojnejší oproti majiteľom spaľovacích áut (spokojnosť 72 pri benzínových a naftových autách).
To je zaujímavá štatistika vzhľadom na omnoho nižší dojazd a dlhšie nabíjanie elektromobilov oproti plug-in hybridom. Jasne však ukazuje zmýšľanie spotrebiteľov, ktorých dnes uspokojuje ekologickejšia alternatíva – elektromobil.
Spokojnosť podľa modelov
V tomto britskom prieskume vyhráva elektromobil Volkswagen ID.3, plug-in hybridné Kia Niro a BMW radu 3 saloon, všetky so spokojnosťou majiteľov 100%. Druhé miesto obsadzuje Tesla Model 3 a Kia e-Niro (spokojnosť 96%) a tretie miesto Hyundai Kona Electric (94%). Za nimi sa umiestnili elektromobily ako Renault Zoe (92%) a Nissan Leaf (90%).
V Británii, na Slovensku ako aj v iných európskych krajinách sú v tomto roku rekordne vysoké predaje elektricky nabíjateľných vozidiel. Predaje plug-in hybridov rástli trojnásobne napriek pandémii a poklesu predajov spaľovacích vozidiel. Veľkú rolu v tom samozrejme zohrávajú štátne dotácie a veľký tlak EÚ na znižovanie emisií v doprave.
Najväčšou výzvou pre automobilky je presvedčiť spotrebiteľov o výhodách nabíjateľných vozidiel a vyškoliť predajcov, aby vedeli tieto výhody správne komunikovať. Ako ukazuje tento prieskum, keď už elektromobil vlastnia, sú s nimi nadmieru spokojní.
Veľa zákazníkov má strach z obmedzeného dojazdu. Mali by si však naštudovať, že nabíjacia infraštruktúra každý rok výrazne rastie na Slovensku aj naprieč Európou a táto sieť je stále kvalitnejšia a má vyšší komfort.