Batéria elektromobilu: Ako je to so zárukou a prečo sa netreba báť? | Príručka elektromobilistu 2024

Filip Spevár

Nižšie uverejnený text je dvanástou kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.

V prípade, že máte záujem o tlačenú formu 2. revidovanej verzie Príručky elektromobilistu, získať ju môžete počas výstavy Salón Elektromobilov 2024. Tento rok sa ešte vidíme 06. až 08. septembra v Košiciach. Bezplatnú registráciu nájdete na oficiálnej stránke podujatia.

Batéria elektromobilu: Ako je to so zárukou a prečo sa netreba báť?

Dnes používané batérie sú výrazne lepšie, než tie, s ktorými sme sa stretávali napríklad pred desiatimi rokmi. Je to celkom prirodzené. Technologický vývoj ide neustále vpred, a to platí duplom pri akumulátoroch v elektromobiloch. 

Výrobcovia kladú veľký dôraz na ich životnosť a stabilitu dôležitých parametrov. Trakčné batérie v elektrických autách sú chránené na viacerých stupňoch, pričom prax ukazuje, že už v súčasnosti dokážu dlhodobo spoľahlivo pracovať. Spravidla je možné najazdiť niekoľko stoviek tisíc kilometrov, kým bude nutné vykonávať opravu, respektíve výmenu.

Celková kapacita batérie v elektromobile je väčšia, než tá, ktorá je dostupná bežnému užívateľovi na použitie. Toto obmedzenie zabezpečuje oveľa menšie opotrebenie batérie, teda predĺženie životnosti. Ako jedno z ochranných opatrení je zavedená spodná aj horná hranica nabitia batérie, o čom ale vodič typicky vôbec nevie. To znamená, že batériu elektromobilu nikdy nie je možné úplne vybiť a zároveň úplne nabiť.

Súvisiacie články

Dôležitým prvkom je aj tepelný manažment. Batéria je vybavená systémom pre chladenie a vyhrievanie, vďaka čomu sa udržuje v ideálnom rozpätí teplôt. Ak je batéria príliš teplá, manažment ju začne aktívne chladiť. V zimných mesiacoch, kedy by náhodou teplota klesla pod kritickú teplotu, sa zase zapne vyhrievanie.

Štandardná záruka na batériu je 150 000 kilometrov alebo 8 rokov, no tieto údaje sa môžu líšiť podľa konkrétnej značky. Neznamená to však, že batéria je po dosiahnutí týchto čísel na odpis. Nejde totiž o celkovú životnosť batérie, ale o garantovanú úroveň kapacity – typicky 80 %.

To znamená, že aj po 8 rokoch alebo 150 000 kilometroch si batéria stále musí udržať 80 percent pôvodnej kapacity. Ak by náhodou batéria bola v horšej kondícií, zákazník a majiteľ vozidla má nárok na opravu, respektíve výmenu akumulátora. Prax ale ukazuje, že takáto situácia je skutočne výnimočná a degradácia batérie sa objavuje v oveľa menšom rozsahu.

Kapacita súčasných batérií neklesá až tak výrazne. Degradácia batérie je najrýchlejšia počas prvých pár tisíc kilometrov a časom sa spomaľuje. Keby sme sa držali najhoršieho scenára, teda že kapacita batérie klesne na 80 percent, znamená to, že pôvodný dojazd 500 kilometrov by klesol na 400 kilometrov. Batéria teda v takomto stave stále nie je vadná a používať sa môže aj naďalej. Dosiahnutie hranice 80 percent pôvodnej kapacity teda rozhodne neznamená koniec životnosti a využiteľnosti batérie.

60 kWh batéria Chveroletu Bolt. Zdroj: LG Chem

Náš tip
Nové batérie pre elektromobily zvládnu prejsť 1,6 milióna kilometrov
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.