Nižšie uverejnený text je štrnástou kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.
V prípade, že máte záujem o tlačenú formu 2. revidovanej verzie Príručky elektromobilistu, získať ju môžete počas výstavy Salón Elektromobilov 2024. Tento rok sa ešte vidíme 06. až 08. septembra v Košiciach. Bezplatnú registráciu nájdete na oficiálnej stránke podujatia.
Nabíjanie elektromobilu: Všetko, čo potrebujete vedieť
Domáci wallbox
Ak to situácia umožňuje, ideálne je využívať nabíjanie elektromobilu vo vlastnej réžii. Doma alebo v práci. Týmto spôsobom dokážete odstrániť závislosť na verejných nabíjačkách, získate väčšie pohodlie a súčasne znížite prevádzkové náklady.
Že je to pomalé? Uvedomte, si koľko času elektromobil stojí zaparkovaný bez použitia. Všetok tento čas môžete využiť na jeho nabíjanie. Keď vo váš prospech hrajú hodiny, tak nabíjací výkon nie je až taký kľúčový. Navyše, elektromobil je možné nabíjať aj z klasickej zásuvky pomocou prenosnej nabíjačky.
Na účely pohodlného domáceho nabíjania slúžia nástenné nabíjacie stanice – wallboxy. Dnešná ponuka je skutočne široká. Množstvo firiem, množstvo parametrov. Netreba sa toho vôbec báť. Každá serióznejšia firma je pripravená konzultovať a pomôcť s výberom správneho riešenia pre vaše potreby. Stačí si vyjasniť základy a stanoviť očakávania.
Domáce nabíjanie elektromobilu má množstvo nesporných výhod. Okrem vysokého pohodlia je kľúčový ekonomický faktor. Prevádzkové náklady na 100 km nájazd sa pri vhodnej tarife pohybujú v závislosti od spotreby vozidla na úrovni 2 až 3 €, čo je neporovnateľne menej než pri verejnom nabíjaní.
Aký nabíjací výkon potrebujem?
Z pohľadu výkonu je možné zvoliť 1-fázové nabíjačky s výkonom 3,6 kW alebo 3-fázové s výkonom 11 kW či 22 kW. To závisí od toho, aký nabíjací výkon podporuje vaše elektrické auto.
Ak máte plug-in hybrid s 3,6 kW palubnou nabíjačkou, tak pre vás nemá zmysel kupovať wallbox s výkonom 11 kW. Postačí úplný základ. Rolu ale zohráva aj to, či v blízkej budúcnosti neplánujete kupovať nové elektrické auto, ktoré už vyšší nabíjací výkon využije naplno. Určite je lepšie, ak budete na budúcnosť pripravení, aby ste čoskoro nemuseli riešiť výmenu za výkonnejší wallbox.
Sledovať teba aj maximálnu rezervovanú kapacitu odberného miesta. Riešením na istotu môžu byť wallboxy, ktoré dokážu monitorovať dostupnú kapacitu a podľa toho upravovať nabíjací výkon tak, aby sa vozidlo nabíjalo vždy maximálnym možným výkonom v rámci dostupného limitu. Autorizácia a filtrovanie používateľov sú pre domáce nabíjanie spravidla zbytočné.
Pre lepšiu predstavu potenciálu wallboxu: Elektromobil s batériou 50 kWh by ste doplna cez klasickú zásuvku nabíjali aj viac ako 20 hodín. Wallbox s výkonom 11 kW to typicky zvládne za 4 až 4,5 hodiny.
Ako vyzerá inštalácia wallboxu?
Inštalácia wallboxu zvykne byť ponúkaná ako riešenie na kľúč. To znamená, že sa nemusíte starať prakticky o nič. Odborné firmy vám pomôžu s prvotným výberom vhodnej nabíjacej stanice, kontrolou rozvodov, navrhnú možné úpravy, vykonajú samotné osadenie a test, zaučia vás ako wallbox používať a vypracujú aj revíznu správu, ktorá je akceptovaná zo strany poisťovní.
Wallbox a fotovoltika: Nabíjanie zo slnka
Pred montážou konkrétneho riešenia sa treba zamyslieť nad tým, čo je primárnym cieľom, ktorý chcete naplniť. Dôležité je vedieť aj to, či celkový výkon nebudete chcieť v budúcnosti navyšovať.
Zistite si, či navrhované riešenie podporuje takzvanú virtuálnu batériu, ktorá môže výrazným spôsobom zvýšiť návratnosť investície, respektíve znížiť náklady na energie. Vyrobenú elektrickú energiu si virtuálne skladujete, a v prípade potreby môžete čerpať, pričom platíte len distribučný poplatok.
Pri kúpe fotovoltiky treba počítať so značnou počiatočnou investíciou v ráde niekoľkých tisícok eur. Firmy špecializované na inštaláciu fotovoltických riešení vám vedia spraviť prepočet návratnosti, na základe ktorého sa viete približne orientovať. Ak chcete z fotovoltiky nabíjať aj elektromobil, treba tomu prispôsobiť jej celkový výkon.
Príklad: elektromobil so spotrebou 20 kWh na 100 kilometrov a priemerný nájazd 20 000 km za rok bude potrebovať 4 MWh energie.
Verejná nabíjacia sieť na Slovensku
Na Slovensku medzi najväčších prevádzkovateľov nabíjacích staníc patria: ZSE Drive, GreenWay, ejoin, SMINN a ďalší. Svoje nabíjacie stanice budujú aj obchodné domy ako BILLA, Kaufland, LIDL a Tesco či čerpacie stanice Shell, Slovnaft a OMV.
Podľa dát ku 31.12.2023 bolo na Slovensku dostupných 1808 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených v 740 lokalitách, čo znamená, že vzhľadom na počet elektromobilov na našich cestách je nabíjacia sieť viac než dostatočná.
Poskytovatelia ZSE Drive a Greenway budujú všetky typy nabíjacích staníc, teda “pomalé” nabíjacie stanice so striedavým prúdom, ale aj rýchle a ultra-rýchle nabíjacie stanice s jednosmerným prúdom. ejoin sa pôvodne sústredil na výstavbu “pomalých” nabíjacích staníc, no koncom roka 2020 začal s výstavbou rýchlych nabíjačiek s výkonom do 60 kW a aktuálne už pridáva aj DC stanice s výkonom do 240 kW.
Aktuálnym trendom je budovanie takzvaných nabíjacích hubov, teda lokalít, kde je umiestnených viacero nabíjacích staníc konkrétneho prevádzkovateľa, čo umožňuje súbežné nabíjanie väčšieho počtu elektromobilov. Príkladom z úvodu roka 2024 sú nabíjacie huby prevádzkovateľov ZSE Drive (pre 6 vozidiel) a GreenWay (pre 9 vozidiel), ktoré vyrástli v nákupnom centre Bory Mall. Svoj prvý nabíjací hub plánuje v roku 2024 vybudovať aj ejoin. Aj v tomto prípade by sa tak malo stať v Bratislave, kde je dopyt po takýchto službách najvyšší.
Používanie verejných nabíjacích staníc je spoplatnené. Podobne ako pri mobilných operátoroch, aj v tomto prípade platí, že každý poskytovateľ má inak nastavené podmienky, pravidlá a cenovú politiku. Súčasne ale nezvykne dochádzať k extrémnym odchýlkam medzi ponukami.
ZSE Drive a GreenWay ponúkajú možnosť nabíjať aj bez zákazníckej registrácie alebo mesačného programu, no takéto nabíjanie je spravidla vždy najdrahšie a označuje sa aj ako jednorazové nabíjanie. Rovnaké to je aj v prípade mesačných balíčkov, ktoré si môžeme opäť prirovnať k paušálom mobilných operátorov. Zákazník uhradením faktúry platí mesačný poplatok, za ktorý získava výhodnejšie ceny nabíjania a napríklad objem voľnej energie. ZSE Drive a GreenWay “mesačné paušály” majú, ejoin nie. Zaujímavosťou je, že ejoin v roku 2024 plánuje osadenie platobných terminálov na niektorých frekventovaných nabíjacích lokalitách, čo vytvára ďalšiu z možností ako platiť za nabíjanie elektromobilov.
Cenník ZSE Drive od 1.4.2024
Program | Mesačný poplatok | Voľný objem kWh | AC nabíjanie | DC nabíjanie | Ultra nabíjanie |
ZSE Drive Guest | 0 € | 0 kWh | 0,49 € / 1 kWh | 0,59 € / 1 kWh | 0,69 € / 1 kWh |
ZSE Drive Eco | 0 € | 0 kWh | 0,39 € / 1 kWh | 0,49 € / 1 kWh | 0,59 € / 1 kWh |
ZSE Drive Partner | 11,90 € | 40 kWh | 0,29 € / 1 kWh | 0,39 € / 1 kWh | 0,49 € / 1 kWh |
ZSE Drive Road | 24,90 € | 100 kWh | 0,29 € / 1 kWh | 0,29 € / 1 kWh | 0,39 € / 1 kWh |
ZSE Drive Flat | 89 € | 400 kWh | 0,29 € / 1 kWh | 0,29 € / 1 kWh | 0,29 € / 1 kWh |
Cenník GreenWay platný od 1. apríla 2023
Program | Mesačný poplatok | Voľný objem kWh | Nabíjanie do 25 kW | Nabíjanie do 100 kW | Nabíjanie nad 100 kW |
Energia STANDARD | 0 € | 0 kWh | 0,39 € / kW | 0,59 € / kW | 0,69 € / kWh |
Energia PLUS | 9,90 € | 30 kWh | 0,29 € / kWh | 0,49 €/ kWh | 0,59 €/ kWh |
Energia MAX | 29,90 € | 100 kWh | 0,19 € / kWh | 0,39 € / kWh | 0,49 € / kW |
Cenník ejoin platný od 1. apríla 2023
AC nabíjanie | DC nabíjanie | Mesačný poplatok | Vydanie nabíjacej karty |
---|---|---|---|
0,29 € /1 kWh | 0,39 € /1 kWh | 0 € | 6 € |
Mapa nabíjacích staníc
Mapy nabíjacích staníc sú skvelým pomocníkom pri hľadaní vhodného miesta pre nabíjanie elektromobilu. Okrem prehľadného zobrazenia zvyknú ponúkať množstvo filtrov, ktoré vám pomôžu nájsť tú správnu nabíjaciu stanicu. Či už hľadáte podľa konkrétneho prevádzkovateľa, nabíjacieho výkonu alebo podľa platobnej metódy.
Kvalitná mapa nabíjacích staníc obsahuje aj podrobné informácie o každej nabíjacej stanici, kde nájdete kľúčové detaily. Napríklad aj to, či je nabíjanie dostupné bezplatne. Príkladom je využitie mapy nabíjacích staníc Nabijame.sk, kde sa pri filtrovaní platobnej metódy nachádza ponuka „Zdarma“ a zverejnené sú tu aj sprievodné informácie, ktoré prezradia či je nabíjanie elektromobilu zadarmo niečím podmienené.
Alternatíva je aj slovenský komunitný portál nabky.com, kde nové nabíjacie stanice môžu pridávať priamo používatelia.
Zahraničnou alternatívou je PlugShare, čo je rozsiahla databáza nabíjacích staníc po celom svete. Nachádza sa tu aj filter pre zobrazenie bezplatných nabíjačiek či komentáre od ostatných používateľov pri jednotlivých nabíjacích staniciach.
Vynikajúcim pomocníkom pri plánovaní cesty na elektromobile je stránka A Better Routeplanner. Tá potrebné zastávky na nabíjanie elektromobilu vypočítava priamo na mieru pre konkrétny model, pričom vám vždy zobrazí s koľkými % dorazíte na miesto, koľkokrát budete musieť nabíjať, a ako dlho to všetko bude trvať.
Ako sa nabíja elektromobil v praxi?
Nabíjanie elektromobilov je veľmi jednoduchým úkonom. Nabíjacie stanice sa líšia rýchlosťou nabíjania, ale aj spôsobom fungovania. V základe je na výber medzi pomalým, ale lacnejším AC nabíjaním, kedy úplne nabitie priemerného elektromobilu trvá 6 až 12 hodín a rýchlym a drahším DC nabíjaním, kedy nabitie na úroveň 80 % kapacity trvá približne 30 minút.
Platí fakt, že čím vyššia je úroveň nabitia akumulátora, tým nižší je nabíjací výkon. Dochádza k tomu z dôvodu fyzikálnych vlastností, ako aj v záujme predlžovania životnosti batérie. Odporúča sa najmä nabíjanie v rozmedzí 20 až 80 %, ktoré prebieha veľmi efektívne.
Nabíjanie elektromobilu je kvôli jednoduchosti tohto úkonu možné prirovnať k nabíjaniu smartfónu. Pozostáva z piatich krokov:
- Zaparkujem pri nabíjacej stanici, tak aby kábel dosiahol ku konektoru.
- Kábel z nabíjacej stanice pripojím do konektora na elektromobile.
- Pomocou aplikácie v smartfóne, RFID karty, alebo v niektorých prípadoch automaticky vďaka komunikácii softvéru výrobcu vozidla s nabíjacou stanicou sa autorizujem ako zákazník.
- Nabíjanie sa spustí, čo obvykle sprevádza zvukový prejav cvaknutia z nabíjacej stanice.
- Ak mám elektromobil nabitý na požadovanú úroveň, nabíjanie ukončím, kábel odpojím a odložím. Odchádzam.
Rýchle DC nabíjacie stanice sú vždy vybavené nabíjacím káblom, no pomalé AC nabíjacie stanice potrebný kábel nemusia mať. V takom prípade je potrebné využiť vlastný nabíjací kábel, ktorý môže byť súčasťou základnej výbavy od výrobcu.
Rozdiel medzi autom so spaľovacím motorom a elektromobilom je hlavne v tom, že dlhšie trasy treba lepšie naplánovať. Trasu si naplánujem cez aplikáciu, no mnohé nové elektromobily dokážu toto plánovanie priamo zahrnúť do navigácie.
Majitelia elektromobilov najčastejšie nabíjajú na pomalších a lacnejších AC nabíjačkách. Doma, počas nákupov či v práci. Jednoducho vždy keď čas nehrá príliš veľkú rolu, pretože auto je aj tak dlhú dobu odstavené.
V prípade dlhšej cesty sa častejšie využíva DC nabíjanie, ktoré je niekoľkonásobne rýchlejšie. Dôvod je prostý – nechceme, aby sa cesta neúmerne predlžovala. Počas dlhšej trasy si aj tak treba spraviť prestávku na oddych a občerstvenie. Práve tento čas je ideálne využiť na nabíjanie.