MojElektromobil

Nižšie uverejnený text je kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.

Ľahké úžitkové dodávky v službách kuriérskych firiem

Aj na Slovensku sa vybrané firmy začínajú aktívne angažovať v udržateľnej logistike s využitím e-mobility. Do svojich vozových parkov nasadzujú plne elektrické vozidlá, ktoré často slúžia na lokálne doručovanie zásielok.

Využívanie elektromobility v logistike sa na Slovensku začína rozbiehať. Aj preto tu už máme niekoľko väčších hráčov, ktorí sa buď neboja skúšať nové veci, pripravujú sa na možnú budúcnosť alebo aktívne pristupujú k znižovaniu emisnej stopy svojich vozových parkov.

Ako prezradil jeden zo slovenských lídrov v doručovaní, reálna prevádzka ukázala, že vozidlá sú vhodné pre kuriérsky biznis primárne pri doručovaní v mestách. Vozidlá majú nízke prevádzkové náklady, sú spoľahlivé, pohodlné, jednoduché na šoférovanie a ich bežná údržba je minimálna. 

Ťažkosti sa vyskytli najmä v prípadoch, keď je potrebná oprava napríklad po dopravnej nehode, nakoľko čakacie lehoty na náhradné diely sú dlhšie a nie každý servis je schopný opravu realizovať. Dojazd na plné nabitie úplne postačuje na denné doručovanie zásielok, pretože priemerný denný nájazd kuriéra je menej ako 80 km. 

Aj druhý veľký trhový hráč to vidí podobne. Kuriérske dodávky v jeho službách počas dňa najazdia len 120 až 150 km, na čo bohate stačí dojazd súčasných elektrických dodávok, ktoré sú v predaji. Problémom preto nie je ani nabíjanie počas noci pred tým, než kuriér vyrazí doručovať ďalšie zásielky.

Doručovacie spoločnosti, ktoré patria medzi lídrov v elektrifikácii vozových parkov na Slovensku vo všeobecnosti upozorňujú, že pre lepšie fungovanie je potrebné dosiahnuť viacero zlepšení v kľúčových oblastiach ako je spotreba vozidiel, dojazd, zníženie prevádzkových nákladov či zabezpečenie bezproblémovej dostupnosti náhradných dielov. 

Súčasne volajú po podpore zo strany štátu vo forme dotácií a zvýhodnení pre firmy využívajúce elektrické vozidlá. Uvádzajú, že obstarávacia cena vozidiel je stále príliš vysoká, dojazd pre mimo mestské doručovanie nie je úplne dostatočný a rovnako je pre ich potreby nedostatočná aj verejne dostupná nabíjacia infraštruktúra. Čiastočnou prekážkou je aj nutnosť vybudovať nabíjaciu infraštruktúru v depách, ideálne v kombinácii s fotovoltaikou pre vlastnú produkciu elektrickej energie na zníženie nákladov na prevádzku.

Za nemenej dôležitý faktor pre úspech elektrifikácie vozového parku označujú zmenu ekologického myslenia, nakoľko sa na snahy zamerané na riešenie klimatickej otázky nemožno pozerať len optikou nákladov. Zohľadňovať treba celkové benefity pre životné prostredie a udržateľnosť dopravy. Z dlhodobého hľadiska však musí byť prevádzka nielen ekologická, ale aj ekonomická.

Dôležitou súčasťou rovnice pre akceleráciu firemnej elektromobility sa stávajú aj zamestnanci a sledovanie reálnej spätnej väzby z každodenného pracovného života, kedy je potrebné elektrické vozidlá do firemného vozového parku zavádzať tak, aby neprinášali komplikácie.

Kľúčovú rolu v tomto prípade zohrávala spätná väzba priamo od kuriérov, ktorí najlepšie vedia posúdiť či ide o správnu voľbu. Pri úžitkových elektromobiloch, ktoré musia slúžiť vo firme a takpovediac zarábať, sa prihliada na množstvo parametrov. Obzvlášť to platí pri prepravných spoločnostiach, kde sa jazdí prakticky počas celého pracovného dňa. A to dosť špecifickým spôsobom. Kuriéri denne absolvujú  stovky zastávok pre odovzdanie zásielok.

Kuriér s elektromobilom pri práci ťaží z jeho prirodzených vlastností, keď netreba neustále vypínať a znova štartovať motor počas neustálych rozjazdov z adresy na adresu, často vo vzdialenosti len niekoľko desiatok metrov. 

Náš tip
Stiahnite si zdarma 2. edíciu Príručky elektromobilistu: Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu
8. septembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+