Nižšie uverejnený text je šiestou kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.
V prípade, že máte záujem o tlačenú formu 2. revidovanej verzie Príručky elektromobilistu, získať ju môžete počas výstavy Salón Elektromobilov 2024. Najbližšie sa vidíme 29. až 30. júna v Martine. Viac informácií a registráciu nájdete na oficiálnej stránke podujatia.
Elektromobil v zime: Na čo sa pripraviť?
Niektoré veci sú povinným základom a neoplatí sa ich prehliadať, iné predstavujú príjemnú pomoc v nepriaznivom počasí. Jazda s elektromobilom v zime vo všeobecnosti nepredstavuje žiaden veľký problém. Platia rovnaké zásady ako v prípade akéhokoľvek iného auta. Pri elektromobiloch ale treba počítať s určitými špecifikami. Náročnejšia zimná situácia na cestách, ale hlavne nízke teploty vzduchu, sa negatívne prejavia na celkovom dojazde.
Zjednodušene povedané, batérie nemajú radi zimu, a tak sa dojazd v porovnaní s teplým počasím v zime čiastočne zníži. Spôsobuje to chemické zloženie batérií, k čomu sa ešte pridáva aj skutočnosť, že počas nízkych teplôt aktívnejšie využívame kúrenie, ktoré zvyšuje spotrebu. Takže môže byť dobré podrobnejšie plánovať cesty a počítať s častejším nabíjaním. Vonkoncom sa neoplatí jazdiť na doraz alebo sa spoliehať na predošlé skúsenosti s dojazdom, ktoré máte zažité z leta.
Zima má svoj vplyv aj na rýchlosť nabíjania. Počas chladnejších dní môže nastať situácia, kedy batéria elektromobilu nedosahuje optimálny teplotný stav, ktorý by umožnil jej nabíjanie s využitím očakávaného výkonu. Systém batériového manažmentu kvôli bezpečnosti priškrtí nabíjací výkon. Ten sa očakávaným hodnotám môže priblížiť po krátkom čase na nabíjacej stanici, nakoľko sa teplota batérie dostane do lepších hodnôt.
Výrobcovia sa dopady chladného počasia v moderných elektromobiloch snažia čiastočne eliminovať pomocou tepelného čerpadla a pokročilého termálneho manažmentu batérie. Ide napríklad o aktívny predohrev batérie, kedy sa elektromobil po zadaní nabíjacej stanice do navigácie automaticky postará o to, aby batéria dosiahla pokiaľ možno optimálny teplotný stav ešte pred príchodom do zvoleného cieľa. Majiteľ elektromobilu by preto mal vedieť, akými funkciami a technológiami jeho auto disponuje.
Ak to umožňuje elektromobil a okolnosti, tak môžete využívať aj predklimatizovanie vozidla napríklad vo forme vyhriatia interiéru a rozmrazenia okien. Nastaviť sa to obvykle dá priamo cez infotainment alebo dokonca úplne na diaľku cez mobilnú aplikáciu.
Elektromobily potrebujú kvalitné zimné pneumatiky, čo znamená, že by sa možno hodilo navštíviť pneuservis. Jednak pre výber toho správneho obutia, ako aj preto, aby ste mali istotu, že prezutie na zimné prebehlo správne – či pneumatiky majú správny tlak a sedia tak, ako by mali.
Podceňovať netreba ani pravidelnú údržbu. Pred zimou je priam nutné skontrolovať vodu v ostrekovačoch a stav stieračov. Rovno si skontrolujte aj povinnú výbavu. Ďalšou vecou je prispôsobenie rýchlosti aktuálnym podmienkam. Radšej trochu zvoľníte a zvýšte opatrnosť. Ťažká noha pri poľadovici môže mať tragickú dohru. Na elektromobiloch, ktoré majú aktivovaný vyšší stupeň rekuperácie, by možno bolo dobré zvážiť jej čiastočné zníženie s ohľadom na bezpečnosť seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky v záujme plynulejšej jazdy.
Taktiež sa oplatí jazdiť plynulo, bez zbytočného zrýchľovania, ktoré sa prejaví akurát tým, že z batérie ukrojí viac energie, než bolo nutné. S ohľadom na dojazd je tu ešte úplná klasika – nevozte v aute zbytočný náklad.
Na zimu je priam nutné mať metličku, škrabku a možno aj lopatu. Ak je to možné, tak parkujte v garáži či iných priestoroch aspoň trochu chránených pred vplyvmi počasia a batériu nežeňte do úplných extrémov. Dobrými pomocníkmi do mrazov vedia byť aj rozmrazovač skiel, extra utierky, snehové reťaze a nejaké to teplé oblečenie navyše.