MojElektromobil

Nižšie uverejnený text je deviatou kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.

V prípade, že máte záujem o tlačenú formu 2. revidovanej verzie Príručky elektromobilistu, získať ju môžete počas výstavy Salón Elektromobilov 2024. Tento rok sa ešte vidíme 06. až 08. septembra v Košiciach. Bezplatnú registráciu nájdete na oficiálnej stránke podujatia.

Batéria vybitá na nulu: Čo robiť v krízovej situácii?

To, že aktuálny dojazd nemusí byť dosta­točný na absolvovanie plánovanej trasy, zvyknú zohľadňovať zabudované navigá­cie, ktoré jednoducho pridajú dodatočnú zastávku na nabíjacej stanici. Čo je ale dôležitejšie, elektromobily vodiča dôraz­ne a opakovane varujú v prípade, ak hrozí vybitie batérie počas jazdy. Varovanie, že dojazd klesol pod určitú úroveň a mali by sme navštíviť nabíjaciu stanicu, je obdobným mechanizmom, ako keď na aute so spaľovacím motorom “pípne rezerva”.

Rozhodne by sme to nemali ignorovať. Treba vyhodnotiť, či je dojazd pre potrebnú trasu ešte dostatočný alebo či mi treba zájsť na najbližšiu nabíjaciu stanicu. Je iné, keď dostanem upozornenie pár kilometrov od cieľa, kde budem môcť nabíjať, a úplné iné, ak je to niekde v polovici dlhej cesty.

Na nejakú garantovanú elektrickú rezervu pod 0 % stavom nabitia akumulátora sa netreba spoliehať. Neznamená to, že by neexistovala, no nikto vám nebude garantovať, že po vybití na nulu ešte môžete jazdiť X či Y kilometrov.

V momente, kedy sa úroveň nabitia blíži k hraničnej nule, začína elektromobil robiť všetko pre svoje prežitie. Obmedzu­je výkon, odstavuje kúrenie a podobne. Zvykne sa stupňovať dôraznosť upozor­není, až kým sa nezobrazí posledné varovanie, že vozidlo sa odstavuje a vtedy ešte máte chvíľku na to, aby ste to stočili na krajnicu. Elektromobil vás vlastne prinúti k tomu, aby ste ho odstavili.

Aj kvôli tomu sa vo všeobecnosti odporúča udržiavať kapacitu energie v batérii medzi 20 % až 80 %, prípadne 10 % až 80 %. Jednak je to dobré pre životnosť batérie, no súčasne to na strane vodiča buduje zvyk nehnať veci do zbytočných extrémov. Vzhľadom na to, ako rýchlo viete akumulátor nabiť, sa riskovať jednoducho neoplatí.

Keď už som na úplnej nule, teda využil som aj nejakú energiu po tom, čo displej ukazoval 0 km dojazd, tak je hotovo. Som odstavený a ďalej to už nepôjde. Občas sa z toho dá dostať ešte nejaký ten kilometer, keď auto vypnem na dlhší čas, povedzme pol hodinu, a potom ho opätovne zapnem. Väčšinou ale auto stojí a nepohnem sa. Vtedy už riešime krízovú situáciu.

Ako základné riešenie tu máme využitie asistenčných služieb pre naloženie a odvoz elektromobilu k nabíjacej stanici. Alebo na to môžeme ísť opačne. Tak, že budeme hľadať cestu ako zdroj energie dostať k elektromobilu. Nemusí hneď ísť o elektrocentrálu alebo ťahanie káblov na hrozivú vzdialenosť.

Dnes už existuje aj niečo, čo by sme mohli zjednodušene prirovnať k “powerbanke pre elektromobil.” Ide o prenosné batériové stanice, ktoré je možné využívať ako zdroj elektrickej energie na rôzne účely, pričom jedným z nich je aj nabíjanie elektromobilu.

Náš tip
Stiahnite si zdarma 2. edíciu Príručky elektromobilistu: Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu
7. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+