MojElektromobil

Spoločne s rozširovaním elektromobilov po celom svete je nevyhnutné začať aj ďalšiu otázku, ktorej sa jednoducho nevyhneme. Čo s vyradenými a nepotrebnými batériami? Techrunch informuje o programe recyklácie batérií elektromobilov v podaní Redwood Materials.

Bezplatný program recyklácie batérií elektromobilov

Redwood Materials je startup, ktorý bol založený bývalým technickým riaditeľom Tesly JB Straubelom. V jeho podaní sa práve spúšťa nový kalifornský program recyklácie batérií elektrických vozidiel. Ford a Volvo sa stali prvými inauguračnými partnermi, ktorí vo významnej miere zvyšujú tlak na zdrojové materiály pre elektromobily.

Fabrika Redwood Materials sa d roku 2017 rozrastá Zdroj: Redwood Materials

Základnou myšlienkou v tomto prípadu je, že Redwood Materials budú aktívne spolupracovať s predajcami a demontážnymi firmami po celej Kalifornii. Cieľom je obnoviť batérie hybridných a elektrických vozidiel, ktorým skončila životnosť. Zakladateľ spoločnosti Straubel povedal, že program bude bezplatný pre tých, ktorí vkladajú batérie do vozidiel.

Náklady, ktoré vznikajú pri získavaní, správnom zabalení a následnej preprave batérií, si podelí rovným dielom Redwoods Materials a Ford, prípadne Volvo. Redwood aktuálne spracováva všetky lítium- iónové  a nikel- metal hydridové batérie bez ohľadu na značku a model vozidla.

Musíme uznať, že momentálne ide o tak trocha chaotické riešenie. Pre ľudí totiž neexistuje jedno jediné jednoduché riešenie. Práve tento chaotický proces je kľúčový pre zakladateľa Redwood, ktorý chce tento proces zjednodušiť.

Jeho cieľom je, aby sa stal prístupným pre každého v Spojených štátoch amerických, ale aj vo svete. Spoločnosť má v pláne zabehnúť program recyklácie batérií elektromobilov efektívnym a jednoduchým spôsobom, pričom by sa mala zhodnocovať väčšina materiálov.

Spoločnosťou bol spustený portál, prostredníctvom ktorého môžu rôzne šrotoviská alebo iní predajcova organizovať zber nepotrebných batérií.

Recyklujem sa aj elektronika

Samotný vznik spoločnosti sa datuje už do roku 2017, odkedy sa pracovalo na vzniku kruhového dodávateľského rámcu.  V spoločnosti je doposiaľ recyklovaný odpad z procesu výroby batériových článkov a rovnako aj spotrebná elektronika, medzi ktoré zaraďujeme napríklad mobilné telefóny, prenosné počítače, elektronické náradie, powerbanky, elektrické bicykle a podobne.

Z tohto vyradeného tovaru sa spracovaním získavajú  materiály akými sú kobalt, nikel alebo lítium. Tieto materiály sa za normálnych okolností ťažia. Po vyťažení sa následne dodávajú spoločnosti Panasonic a ďalším zákazníkom, medzi ktorých patria Amazon, AESC Envision v Tennessee.

Okrem batérií elektromobilov sa v závode recykluje aj rôzna elektronika Zdroj: Redwood Materials

V prípade, že by sa podarilo vytvoriť uzavretý systém, mohlo by dôjsť ku výraznému zníženiu nákladov vynakladaných na batérie pre elektrické autá.

Väčšina elektromobilov aktuálne obsahuje lítium- iónové batérie. Tieto batérie obsahujú dve elektródy. Na jednej strane je anóda a na strane druhej katóda (záporný a kladný pól). Elektrolyt sa následne nachádza uprostred, pričom funguje ako kuriér, prostredníctvom ktorého sa počas nabíjania a vybíjania presúvajú voľné elektróny. Anóda sa obvykle vyrába z medenej fólie, ktorá je potiahnutá grafitom.

Plány sú ambiciózne no nie nereálne

Predpokladá sa, že v najbližších rokoch sa výroba elektromobilov niekoľkonásobne zintenzívni. To v podstate znamená, že dopyt po batériách a rovnako aj po materiáloch v nich raketovo stúpne. Takmer každý výrobca áut, ktorý sa zaviazal elektrifikovať svoju ponuku vozidiel, uzavrel aj dohodu s výrobcami batérií v snahe posilniť svoj dodávateľský reťazec.

Začiatkom tohto roka existujúci partner Redwood Materials Panasonic oznámil, že batériové články vyrábané v gigafactory , ktorú prevádzkuje spoločnosť Tesla, budú do konca tohto roka využívať vyšší podiel recyklovaných materiálov. Rovnako aj toto napredovanie je súčasťou plánov spoločnosti Redwood.

Redwood Materials začne pre Panasonic dodávať špeciálnu fóliu vyrobenú z recyklovaných materiálov. Ide o doslova kritickú súčasť anódovej strany batériového článku. Medená fólia sa v Redwood začne vyrábať v prvej polovici roka, pričom v Panasonicu by sa mala už v  priebehu tohto roka využívať pri výrobe nových batériových článkov.

 

19. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+