MojElektromobil

Kým niektoré automobilky vodík v doprave nepovažujú za príliš schodnú cestu, iné sa do tejto oblasti púšťajú vo veľkom. Aj skupina Renault aktuálne ohlásila veľkú investíciu do vodíkovej mobility v segmente úžitkových vozidiel.

Cesta pre vodík

Na základoch čerstvého strategického partnerstva medzi skupinou Renault a spoločnosťou Plug Power Inc. vyrastá projekt HYVIA. Názov HYVIA pochádza zo skratky “HY” pre vodík (hydrogen) a latinského slova “VIA” čo znamená cesta. Stelesňuje teda ambíciu otvoriť cestu smerom k nízko-uhlíkovej mobilite.

“Ako priekopníci v nových formách energie a európski lídri v elektrických ľahkých úžitkových vozidlách, smerujeme k nášmu cieľu byť najzelenšou značkou na trhu do roku 2030 aj spolu s vytvorením Spoločnosti HYVIA. Tento spoločný podnik integruje celý ekosystém vodíkovej mobility unikátnym spôsobom, od vozidla, cez infraštruktúru až po kľúčové riešenia pre našich zákazníkov. Vývoj tejto špičkovej technológie nám umožní posilniť našu priemyselnú základňu vo Francúzsku. V tomto segmente založíme nové aktivity a vygenerujeme nové hodnoty v tomto sľubnom segmente,” povedal Luca de Meo, CEO Skupiny Renault.

Renault pozadie projektu vysvetľuje tým, že úžitkové vozidlá ako LCV vyžadujú vyšší dojazd a nízky čas dobíjania. Práve vodíkové palivové články považuje za bezkonkurenčné riešenie v tejto oblasti, a preto sa vlastne púšťa do spoločného projektu.

Projekt HYVIA | Foto: Renault

Rozbehne sa už koncom roka 2021

Detailov je zatiaľ pomerne málo, no na začiatok sa dozvedáme niečo o plánovanom fungovaní aktivít HYVIA. Spoločný a hlavný office podniku, ako aj výskumné a vývojové tímy budú sídliť vo Villiers-Saint-Frédéric, s centrom vývoja LCV vozidiel pre Skupinu Renault, aby sa maximalizovala synergia medzi jednotlivými tímami.

Proces, výroba a logistické tímy budú situované vo Flins, ktorý je súčasťou projektu Re-Factory a začne s montážou palivových článkov na konci roka 2021. Prvé vozidlá, založené na podobe Renault Master, sa budú zostavovať v továrni v Batilly.

Integráciu palivových článkov bude vykonávať PVI, dcérska spoločnosť Skupiny Renault od roku 2017, so sídlom v Gretz-Armainvilliers. Nové riešenie HYVIA má dopĺňať technológiu E-TECH Skupiny Renault a podľa vyjadrení automobilky zvyšuje dojazd vozidla na 500 km s dobou nabíjania 3 minúty.

Projekt HYVIA | Foto: Renault

Na začiatok tri úžitkové autá na vodík

Prvé tri vozidlá, ktoré na trh prinesie spoločnosť HYVIA budú založené na platforme vozidla Renault Master. V Európe budú k dispozícii na konci roka 2021. Konkrétne má ísť o dva vozidlá so zameraním na prepravu tovaru a jedno určené na transport ľudí.

Spoločnosť HYVIA sa plánuje zamerať na všetky kľúčové oblasti vodíkovej mobility. Od ľahkých úžitkových vozidiel s palivovými článkami a nabíjacie stanice cez distribúciu uhlíkovo-neutrálneho vodíka až po správu a údržbu fleet vozidiel.

Renault do spoločného podniku vkladá veľké nádeje a už v horizonte jedného desaťročia plánuje získať markantný trhový podiel:

“HYVIA otvára novú cestu k dekarbonizácii pomocou kompletnej ponuky vodíkových riešení. HYVIA stavia na doplnkových schopnostiach Skupiny Renault a Plug Power a do roku 2030 sa zameria na 30 % podiel na trhu s ľahkými úžitkovými vozidlami na vodíkový pohon v Európe,” dodáva David Holderbach, CEO HYVIA.

Náš tip
Minister Sulík pózuje pred vodíkovým elektromobilom: „Národná vodíková stratégia je hotová“
5. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+