Budovanie a využívanie verejne dostupných nabíjacích staníc pre elektromobily sa na Slovensku môže v najbližšej dobe skomplikovať. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a Prezídium Hasičského a záchranného zboru k 20.12.2021 zverejnilo nové usmernenie, ktoré špecifikuje požiadavky protipožiarnej bezpečnosti v súvislosti s parkovaním a nabíjaním elektromobilov v hromadných a rádových garážach.
V tejto súvislosti uvádza, že cieľom je zabezpečiť opatrenia z hľadiska ochrany pred požiarmi v súvislosti s inštaláciou nabíjacích staníc pre elektromobily v stavbách.
Súčasne stanovuje aj minimálne odporúčacie požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť súvisiacu s parkovaním a nabíjaním elektrických vozidiel v stavbách. V obidvoch prípadoch sa usmernenie týka stavieb, prípadne časti stavieb, ktorých súčasťou sú hromadné garáže a radové garáže.
V usmernení sa ďalej uvádza, že “v prípade nesplnenia minimálnych bezpečnostných požiadaviek z hľadiska ochrany pred požiarmi, Prezídium HaZZ neodporúča parkovanie elektrických vozidiel v stavbách, a to najmä z hľadiska problematického zásahu hasičských jednotiek.”.
Nové požiadavky protipožiarnej bezpečnosti
Medzi požiarno-bezpečnostnými požiadavkami sa nachádzajú veci ako:
- Umiestňovanie parkovacích miest pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily v hromadných garážach a v radových garážach, ktoré majú nosné konštrukcie a požiarne deliace konštrukcie vyhotovené z konštrukčných prvkov druhu D1. Prvok D1 je konštrukcia, ktorá v požadovanom čase požiarnej odolnosti nezvyšuje intenzitu požiaru a obsahuje len nehorľavé materiály alebo aj horľavé materiály, od ktorých však nie je závislá stabilita a únosnosť stavebnej konštrukcie.
- V hromadných garážach je odporúčané parkovacie miesta pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily umiestňovať vo vzdialenosti najmenej 5 m od vstupov do čiastočne chránených únikových ciest alebo do chráneným únikových ciest.
- V hromadných garážach a radových garážach je odporúčané umiestniť najviac tri parkovacie miesta pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily vedľa seba, pričom umiestnenie ďalších troch parkovacích miest pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily odporúčame umiestniť tak, aby ich vzájomná vzdialenosti bola najmenej 5 m.
- V jednom požiarnom úseku radovej garáže je odporúčané umiestniť najviac tri státia pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily.
- Pri určení stupňa protipožiarnej bezpečnosti (ďalej len „SPB“) požiarnych úsekov hromadných garáží a radových garáží pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily odporúčame zvýšiť SPB stanovený v riešení protipožiarnej bezpečnosti stavby v projektovej dokumentácii stavby o jeden, s minimálnou požiarnou odolnosťou stavebných konštrukcií 90 minút.
- Bližšie sú špecifikované aj požiadavky na vybavenie požiarnymi zariadeniami, ako sú napríklad elektrická požiarna signalizácia, zariadenie na odvod tepla a splodín horenia či hasiace zariadenia vo všeobecnosti.
Na prvý pohľad môže byť problematická hlavne požiadavka na zvýšenie stupňa protipožiarnej bezpečnosti. Nakoľko ide o súhrn technických požiadaviek na stavebné konštrukcie, práve od zvoleného stupňa protipožiarnej bezpečnosti závisí množstvo faktorov pri výstavbe objektu. Napríklad aj umiestnenie protipožiarnych dverí, prestupy rozvodov a inštalácií, umiestnenie požiarnych klapiek, a podobne.
Zisťujeme podrobnosti
Vydanie usmernenia, ktoré zjednocuje a presne definuje všetky požiadavky z pohľadu protipožiarnej bezpečnosti je vo svojej podstate vítaným krokom. Znamená to, že na Slovensku budú pre všetkých celoplošne platiť tie isté a pevne definované požiadavky. Akurát nastáva otázka, či nové pravidlá nebudú predstavovať dodatočnú záťaž, ktorá de facto spomalí rozvoj nabíjacej infraštruktúry.
Vo všeobecnosti by nové požiadavky mohli zvýšiť náročnosť osadenia nových nabíjacích staníc pre elektromobily, čo by malo negatívny dopad na aktuálne plánované investície v tomto smere. A to aj v prípade výstavby nových budov a komplexných rekonštrukcií, kde je novou legislatívnou zmenou priam vyžadované osadenie nabíjacej stanice pre elektromobily a plug-in hybridy.
Nakoľko ale ide poriadne komplexnú tému, obrátili sme sa na Ministerstvo vnútra SR, ako aj na prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry od ktorých zisťujeme, čo táto zmena bude vlastne znamenať v praxi pre slovenskú elektromobilitu.
Pýtali sme sa aj na to, čo presne v praxi znamená, že Prezídium HaZZ neodporúča parkovanie elektrických vozidiel v stavbách, ktoré nespĺňajú nové požiadavky. Po získaní odpovedí a bližších informácií budeme článok aktualizovať.
Vyjadrenie Prezídia Hasičského a záchranného zboru
Ide o súhrn nepovinných odporúčaní obsahujúcich zhmotnenie správnej (dobrej) praxe a vyjadrenia tejto povahy hoci sú iba odporúčaním majú význam pre orientáciu v probléme. Inštitút odporúčania pozná aj primárne právo Európskej únie a to v čl. 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a týmto bolo Prezídium HaZZ inšpirované. Samozrejme žiaden výrok z predmetného usmernenia nemá žiadnu záväznosť a v hrubých rysoch ukazuje, ktorým smerom sa v predmetnej oblasti bude legislatíva Slovenskej republiky orientovať.
Prezídium HaZZ