Výstavba nabíjačiek a parkovanie elektromobilov v garážach sa môžu skomplikovať

Pixabay

Budovanie a využívanie verejne dostupných nabíjacích staníc pre elektromobily sa na Slovensku môže v najbližšej dobe skomplikovať. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a Prezídium Hasičského a záchranného zboru k 20.12.2021 zverejnilo nové usmernenie, ktoré špecifikuje požiadavky protipožiarnej bezpečnosti v súvislosti s parkovaním a nabíjaním elektromobilov v hromadných a rádových garážach.

V tejto súvislosti uvádza, že cieľom je zabezpečiť opatrenia z hľadiska ochrany pred požiarmi v súvislosti s inštaláciou nabíjacích staníc pre elektromobily v stavbách.

Súčasne stanovuje aj minimálne odporúčacie požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť súvisiacu s parkovaním a nabíjaním elektrických vozidiel v stavbách. V obidvoch prípadoch sa usmernenie týka stavieb, prípadne časti stavieb, ktorých súčasťou sú hromadné garáže a radové garáže.

Vyslobodenie Audi e-tron GT z podzemnej garáže | Zdroj: HZSCR

V usmernení sa ďalej uvádza, že “v prípade nesplnenia minimálnych bezpečnostných požiadaviek z hľadiska ochrany pred požiarmi, Prezídium HaZZ neodporúča parkovanie elektrických vozidiel v stavbách, a to najmä z hľadiska problematického zásahu hasičských jednotiek.”.

Nové požiadavky protipožiarnej bezpečnosti

Medzi požiarno-bezpečnostnými požiadavkami sa nachádzajú veci ako:

  • Umiestňovanie parkovacích miest pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily v hromadných garážach a v radových garážach, ktoré majú nosné konštrukcie a požiarne deliace konštrukcie vyhotovené z konštrukčných prvkov druhu D1. Prvok D1 je konštrukcia, ktorá v požadovanom čase požiarnej odolnosti nezvyšuje intenzitu požiaru a obsahuje len nehorľavé materiály alebo aj horľavé materiály, od ktorých však nie je závislá stabilita a únosnosť stavebnej konštrukcie.
  • V hromadných garážach je odporúčané parkovacie miesta pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily umiestňovať vo vzdialenosti najmenej 5 m od vstupov do čiastočne chránených únikových ciest alebo do chráneným únikových ciest.
  • V hromadných garážach a radových garážach je odporúčané umiestniť najviac tri parkovacie miesta pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily vedľa seba, pričom umiestnenie ďalších troch parkovacích miest pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily odporúčame umiestniť tak, aby ich vzájomná vzdialenosti bola najmenej 5 m.
  • V jednom požiarnom úseku radovej garáže je odporúčané umiestniť najviac tri státia pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily.
  • Pri určení stupňa protipožiarnej bezpečnosti (ďalej len „SPB“) požiarnych úsekov hromadných garáží a radových garáží pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily odporúčame zvýšiť SPB stanovený v riešení protipožiarnej bezpečnosti stavby v projektovej dokumentácii stavby o jeden, s minimálnou požiarnou odolnosťou stavebných konštrukcií 90 minút.
  • Bližšie sú špecifikované aj požiadavky na vybavenie požiarnymi zariadeniami, ako sú napríklad elektrická požiarna signalizácia, zariadenie na odvod tepla a splodín horenia či hasiace zariadenia vo všeobecnosti.

Na prvý pohľad môže byť problematická hlavne požiadavka na zvýšenie stupňa protipožiarnej bezpečnosti. Nakoľko ide o súhrn technických požiadaviek na stavebné konštrukcie, práve od zvoleného stupňa protipožiarnej bezpečnosti závisí množstvo faktorov pri výstavbe objektu. Napríklad aj umiestnenie protipožiarnych dverí, prestupy rozvodov a inštalácií, umiestnenie požiarnych klapiek, a podobne.

Súvisiacie články

Zisťujeme podrobnosti

Vydanie usmernenia, ktoré zjednocuje a presne definuje všetky požiadavky z pohľadu protipožiarnej bezpečnosti je vo svojej podstate vítaným krokom. Znamená to, že na Slovensku budú pre všetkých celoplošne platiť tie isté a pevne definované požiadavky. Akurát nastáva otázka, či nové pravidlá nebudú predstavovať dodatočnú záťaž, ktorá de facto spomalí rozvoj nabíjacej infraštruktúry.

Test vozíkov s Tesla Model X | Zdroj: HZSCR

Vo všeobecnosti by nové požiadavky mohli zvýšiť náročnosť osadenia nových nabíjacích staníc pre elektromobily, čo by malo negatívny dopad na aktuálne plánované investície v tomto smere. A to aj v prípade výstavby nových budov a komplexných rekonštrukcií, kde je novou legislatívnou zmenou priam vyžadované osadenie nabíjacej stanice pre elektromobily a plug-in hybridy.

Nakoľko ale ide poriadne komplexnú tému, obrátili sme sa na Ministerstvo vnútra SR, ako aj na prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry od ktorých zisťujeme, čo táto zmena bude vlastne znamenať v praxi pre slovenskú elektromobilitu.

Pýtali sme sa aj na to, čo presne v praxi znamená, že Prezídium HaZZ neodporúča parkovanie elektrických vozidiel v stavbách, ktoré nespĺňajú nové požiadavky. Po získaní odpovedí a bližších informácií budeme článok aktualizovať.

Vyjadrenie Prezídia Hasičského a záchranného zboru

Ide o súhrn nepovinných odporúčaní obsahujúcich zhmotnenie správnej (dobrej) praxe a vyjadrenia tejto povahy hoci sú iba odporúčaním majú význam pre orientáciu v probléme. Inštitút odporúčania pozná aj primárne právo Európskej únie a to v čl. 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a týmto bolo Prezídium HaZZ inšpirované. Samozrejme žiaden výrok z predmetného usmernenia nemá žiadnu záväznosť a v hrubých rysoch ukazuje, ktorým smerom sa v predmetnej oblasti bude legislatíva Slovenskej republiky orientovať.

Prezídium HaZZ

Požiar elektromobilu v Južnej Kórei | Zdroj: Segye.com
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.