Proton je automobilka pochádzajúca z Malajzie, ktorá bola založená v roku 1985. Špecializuje sa na výrobu osobných automobilov a od roku 2017 patrí čínskemu koncernu Geely. Automobilka predstavila svoj vôbec prvý elektromobil. Ide vlastne o model Geely Galaxy E5, ale pod inou značkou. Čo všetko novinka ponúka a aké sú jej parametre?
Dva varianty a V2L
Automobilka pre svoj prvý elektromobil vytvorila dokonca jeho vlastnú podstránku. Hneď na nej môžeme ako prvé vidieť, že vozidlo je ponúkané v dvoch základných variantoch. Ten s prívlastkom Prime je vybavený akumulátorom s kapacitou 49,52 kWh, 18″ hliníkovými diskami a 15,4-palcovým dotykovým displejom infotainmentu.
Variant s označením Premium má väčšiu batériu – 60,22 kWh, 19-palcové disky, vylepšené 16-reproduktorové audio a vo výbave je aj head-up displej. WLTP dojazdy sú na úrovni 345 kilometrov pre Prime a 410 km pre Premium variant. Maximom pre DC nabíjanie je výkon 100 kW a z 30 na 80 percent sa vozidlo nabije približne za 20 minút. Palubná nabíjačka ponúka výkon 11 kW a nabíjací port sa nachádza za predným pravým kolesom, čo je trochu netradičné umiestnenie. Port navyše dokáže energiu aj odovzdávať, keďže vozidlo disponuje technológiou V2L.
Batéria priamo v karosérii
Samotná batéria je vyrobená pokrokovým štýlom cell-to-chassis, takže je začlenená priamo do karosérie vozidla. Elektromotor poháňa predné kolesá, ponúka výkon 215 koní a z nuly na stovku dokáže elektromobil zrýchliť za 6,9 sekundy. Už pri prvom pohľade na vonkajší dizajn je jasné, že dizajnéri sa snažili čo najviac znížiť odpor vzduchu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Porovnanie najnovších kompaktných elektrických SUV: Aké sú ich reálne náklady?
- Najčítanejšie testy za rok 2024: Tieto elektromobily a plug-in hybridy vás zaujali najviac
- Integrácia elektromobilov do elektrickej siete prináša zaujímavé výsledky. Majitelia môžu ušetriť nemalé peniaze
Z tohto dôvodu tu máme kľučky zapustené priamo do dverí a disky kolies sú aerodynamické. Zadná strana zaujme LED osvetlením od jedného boku až k druhému, pasažieri vo vnútri majú zase výborný výhľad von aj vďaka panoramatickej streche s plochou 1,18 metra štvorcového. Interiér tiež obsahuje až 33 rôznych odkladacích miest, jedna zo zásuviek sa dokonca nachádza pod zadnými sedačkami.
Automobilka tiež uvádza, že na svoj prvý elektromobil už eviduje viac ako 2500 predobjednávok. Proton e.MAS 7 je dlhý 4615 milimetrov a po 920 nabíjacích cykloch by si mal udržať ešte viac ako 90 percent pôvodnej kapacity akumulátora. Cena za základný model so 49,52 kWh akumulátorom je v prepočte 22 780 eur, variant s väčšou batériou stojí 25 800 €. Ide samozrejme o ceny v Malajzii, pričom prípadný predaj v Európe potvrdený nebol.