Opäť sme dostali možnosť vyskúšať si (zatiaľ) aspoň na jeden deň najnovší elektromobil spoločnosti BMW, ktorý je teraz už aj na Slovensku. Patríme medzi prvé redakcie, ktoré dostali túto možnosť, a preto veríme, že vám prinesieme čo najzaujímavejšie prvé dojmy z jazdy na novom BMW iX2 xDrive30.
BMW iX2 xDrive30: Dizajnovo kontroverzný model
Počas preberania vozidla som si hovoril, že ide o jedno z tých krajších. Neskôr, keď som však z neho vystúpil, tento pocit opadol a v mojich očiach auto stratilo na atraktivite. Na konci dňa som sa však ešte raz naň pozrel, a usúdil som, že sa mi naozaj páči.
A toto nebolo len pri mne. Aj kolegovia, či ľudia, ktorí sa okolo auta pohybovali mali zmiešané pocity. Nakoniec by som to zhodnotil tak, že zadok kazí celkový dojem. Technicky ide o veľmi podobné vozidlo, ako minuloročné BMW iX1, ktoré však prišlo s mierne konzervatívnejším vzhľadom. Aj v tomto prípade sa vozidlo veľmi podobá svojim bratom so spaľovacím motorom.
BMW X2 totiž prichádza až v štyroch verziách, a to elektrická iX2 xDrive30, benzínová sDrive20i, benzínová M35i xDrive a dieselová sDrive18d. Keďže sa náš portál volá Môjelektromobil.sk tak sa k nám dostala práve pre nás “najlepšia” elektrická verzia, s výnimočným odpichom aj zaujímavým dojazdom. Na dĺžku modely narástli oproti predchádzajúcej verzii o 194 mm, na šírku o 21 mm, a tiež o 64 mm na výšku.
Podľa oficiálnych správ by malo byť vo vnútri vďaka dlhšiemu rázvoru aj viac miesta, no žeby ním prekypovalo sa povedať nedá. Akonáhle som si sedačku vpredu nastavil tak, že sa mi dobre sedelo, ostávalo vzadu na nohy naozaj minimálne miesta. Sám za sebou by som teda sedieť určite na trase dlhšej ako 10 minút nechcel. Tento problém však mám vo veľmi veľa autách, meriam totiž 194 cm.
Výkonovo nezaostáva, dokonca oslňuje
Samotné BMW zaraďuje svoj najnovší počin do kategórie Sports Activity Coupé. Na svet prichádza zatiaľ len jedna výkonnostná verzia, a to BMW iX2 xDrive30. Tú by mala v tomto roku doplniť aj ďalšia výkonnejšia verzia. Keďže má v názve xDrive, znamená to, že príde s pohonom všetkých kolies a celkovým výkonom 230 kW a 494 Nm.
Takýto výkon umožní elektromobilu zrýchliť z 0 na 100 km/h za pekných 5,6 sekundy. To je presne identický čas s menším modelom BMW iX1 xDrive30. Batéria vozidla dostáva kapacitu 64,8 kWh, čo by malo stačiť na 417-449 km dojazdu podľa štandardov WLTP. Podľa oficiálnych informácií ju dokážeme nabíjať maximálnym prúdom až 130 kW na DC nabíjačke, či 11 kW na AC nabíjacej stanici. Nabíjanie sme si však pre krátkosť času a obmedzenie počtu kilometrov (takže nebolo možné dostatočne vybiť akumulátor) nevyskúšali.
Čo sa týka jazdných vlastností, tak tie si viete prispôsobiť voľbou jazdného režimu. Už tradične máte na výber z šiestich možných, ktoré sú dopĺňané špecializovaným zvukovým prejavom (BMW Iconic sound). Spoločnosť na ich vyladení pracovala so skladateľom Hansom Zimmerom, no ak by vás umelý zvuk v interiéri otravoval, viete si ho v menu vypnúť.
BMW iX2 xDrive30: Pozreli sme sa aj na spotrebu a efektivitu vozidla
V časoch, kedy sa výrobcovia snažia priniesť čo najaerodynamickejšie a najefektívnejšie vozidlá je dôležité, akú celkovú spotrebu pre zákazníkov vozidlá prinesú. Elektromobily sú charakteristické tým, že nie sú úplne najľahšie, a to najmä vďaka ich batériám. Podľa výrobcu má mať nami testované vozidlo spotrebu podľa WLTP v kombinovanom cykle 16,3-17,7 kWh/100 km. To znamená, že dojazd vozidla sa nachádza niekde na hranici 417-449 km, v závislosti od profilu a štýlu jazdy.
Pri jazde v meste nám ukazovalo vozidlo spotrebu 17,4 kWh/100 km, čo celkom korešponduje s hodnotami vyššie. Zobrali sme ho však aj mimo mesto. Keď sme išli konštantnou rýchlosťou 100 km/h na diaľničnom úseku, spotreba klesla až na 13,8 kWh/100 km. Po zrýchlení na 130 km/h sme v mierne hustejšej premávke a pár exotom na kamiónoch, ktorí predbiehali svojich kolegov rýchlosťou 90 km/h, sme namerali hodnoty 23,7-25,5 kWh/100 km.
Na presnejší údaj si však budeme musieť počkať do plnohodnotného testu. Aby som nezabudol, tak pri testovaní mierne pršalo a teplomer ukazoval 7 stupňov Celzia.
Koľko niečo takéto stojí a kto je konkurent?
Pôvodne sa očakávalo, že cena nového BMW iX2 bude logicky prekračovať cenu modelu iX1, ktorá začína niekde na úrovni 54 000 €. V novembri 2023 sme sa dozvedeli ako to bude vyzerať v praxi. Základný model BMW iX2 xDrive30 sa totiž u nás predáva už od 55 000 €. Nami testovaný model by vás však vyšiel na 71 743 € s DPH. V tejto cene máte zahrnuté príplatkové panoramatické strešné okno (1 375 €), Balík Comfort s elektricky nastaviteľnými sedadlami, reprosústavou Harman/Kardon či Slovenský jazyk (1 602 €), alebo napríklad aj Balíky M Sport (4 083 €) s 20-palcovými kolesami (672 €) a Innovation s podsvietenou mriežkou chladiča (4 031 €)
Najväčším konkurentom pre elektrické SUV bude určite Tesla Model Y, ktorá patrí momentálne k najpredávanejším autám v Európe. Tá vo svojej najvýkonnejšej verzii Performance stojí momentálne okolo tých 60 000 € s DPH, pričom ponúkne vyšší výkon, vyšší nabíjací výkon či dokonca aj 5 hviezdičiek v Testoch bezpečnosti Euro NCAP. Za 62 000 € potom viete mať výkonnú Škodu ENYAQ COUPÉ iV. Tá má až 82 kWh batériu, a teda dojazd až 540 km, či výkon 220 kW a 460 Nm. Je teda na vás, čo konkrétne pri aute preferujete.