Škoda Elroq je novinkou v segmente kompaktných SUV, ktorá prináša plne elektrický pohon, moderné technológie a bohatú výbavu. Súčasne prichádza ako prvý model s novým dizajnovým jazykom Modern Solid, ktorý jasne hlási evolúciu etablovanej značky.
Počas testovacej jazdy v malebnom prostredí Malagy sme mali možnosť preskúmať jeho jazdné vlastnosti, komfort interiéru a praktické vychytávky, ktoré potešia vodiča aj pasažierov. Aké sú dojmy po prvej jazde na novinke Škoda Elroq?
Dojmy z jazdy: Komfort, agilita a stabilita
Pri prvých kilometroch vynikne predovšetkým tichosť elektromotora, ktorá prispieva k výnimočnému komfortu. To je pri elektromobiloch jasná klasika. V prípade modelu Škoda Elroq sa to však celé nesie v duchu ticha. Hluk od podvozku a aerodynamický odpor sú výborne odfiltrované, čo oceníte najmä na dlhších trasách alebo pri jazde mestom. Komfort na jednotku!
Elroq ponúka tri výkonové varianty (50, 60 a 85/85x), pričom všetky poskytujú svižnú odozvu na plyn a dostatočnú dynamiku. Pri verzii s batériou 85 kWh je zrýchlenie z 0 na 100 km/h otázkou približne 6,5 sekundy, čo je na rodinné SUV viac než pôsobivé. Zároveň však menší výkon verzií 50 a 60 (125 kW a 150 kW) postačuje na každodenné využitie, pričom zachováva nižšiu spotrebu.
Jazda na kľukatých cestách v okolí Malagy ukázala, že podvozok je výborne vyladený. Elroq sa v zákrutách drží cesty stabilne, čo podporuje nízke ťažisko vďaka batérii umiestnenej v podlahe. Ani rýchlejšia jazda nevedie k výraznejšiemu nakláňaniu karosérie, čo zvyšuje istotu za volantom.
Škoda Elroq: Praktické vychytávky a interiér
Napriek tomu, že Elroq patrí medzi kompaktné SUV, interiér pôsobí priestranne. Až na nový volant je to takmer verná kópia interiéru z väčšieho súrodenca Enyaq. Priestor pre nohy aj hlavu je vpredu aj vzadu nadštandardný, čo je výsledkom optimalizácie platformy MEB.
Kufor s objemom 470 litrov je dostatočne veľký pre rodinné potreby, pričom po sklopení zadných sedadiel ponúka až 1 450 litrov.
Pre lepšiu predstavu o akom kompaktnom SUV to vlastne píšem, tu je malé porovnanie. Škoda Elroq je dlhá 4 488 milimetrov, široká 1 884 milimetrov a vysoká 1 625 milimetrov. Oproti Karoqu tak narástla približne o 10 centimetrov na dĺžku, 4 cm na šírku a 2 cm na výšku. Jej rázvor dosahuje hodnotu 2 765 milimetrov (+13 cm), zatiaľ čo pohotovostná hmotnosť je masívnych 1 949 kilogramov.
Moderný infotainment s 13-palcovým dotykovým displejom je intuitívny a podporuje bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay aj Android Auto. Prítomné je vynovené používateľské rozhranie, ktoré nájdeme aj v nových generáciách modelov Superb a Kodiaq. To znamená, že všetko funguje svižne.
Veľmi praktické je aj digitálne ovládanie klimatizácie a vyhrievania, ktoré umožňuje nastaviť rôzne zóny pre vodiča a pasažierov.
Elroq prichádza s voliteľným head-up displejom s rozšírenou realitou, ktorý premieta navigačné pokyny a informácie o jazde priamo na čelné sklo. Táto technológia minimalizuje potrebu odpútavať pohľad od cesty a zvyšuje bezpečnosť.
Príjemným detailom je nastaviteľné ambientné osvetlenie, ktoré umožňuje prispôsobiť atmosféru interiéru podľa preferencií vodiča. Ide o vychytávku, ktorá pridáva pocit luxusu.
Elroq je vybavený viacerými USB-C portmi vpredu aj vzadu, bezdrôtovým nabíjaním a veľkým množstvom odkladacích priestorov. Nechýba ani voliteľný balík Simply Clever riešení, ako škrabka na ľad v kryte nabíjacieho portu či držiak na fľaše s objemom 1,5 litra. A poteší aj dáždnik vo dverách vodiča.
Dojazd a spotreba z prvých jázd
Na prvú jazdu som si zvolil model Škoda Elroq 50 s najmenšou batériu. Bol som zvedavý, čo ponúkne táto konfigurácia a aké využitie prinesie. To aj kvôli tomu, že ide o najdostupnejšiu verziu, ktorá by pre mnohých mohla byť vstupnou bránou do sveta elektromobility.
Počas testovania dosiahol Elroq spotrebu okolo 14 kWh/100 km, čo je výborné číslo pre vozidlo tejto kategórie. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že efektivita je vyššia pri verziách s menšími batériami. Pre lepšiu predstavu, využiteľná kapacita batérie pri verzii Elroq 50 je 52 kWh, to by čisto teoreticky malo znamenať, že dojazd sa pri našich číslach pohybuje niekde na úrovni 370 kilometrov.
To je mimochodom aj hodnota, ktorú uvádza výrobca podľa WLTP. Zdôrazňujem však, že išlo o prvú jazdu v dobrých podmienkach, takže na nejaké komplexnejšie závery o spotrebe a dojazde si počkáme na riadny redakčný test pri našich podmienkach a trasách. Zatiaľ to ale vyzerá veľmi nádejne a hodnota 300 kilometrov by určite nemala byť žiadnym problémom.
Škoda Elroq je vozidlo, ktoré zvládne mestské prostredie aj dlhšie trasy. Po prvej jazde môžeme stručne zhodnotiť, že komfort sedadiel, nízka hlučnosť a stabilita na ceste sú jeho hlavnými prednosťami.
Hodnotenie Škoda Elroq
Škoda Elroq prináša skvelý mix praktických vlastností, modernej technológie a dostupnosti. Je určený nielen pre mestských vodičov, ale aj pre rodiny a tých, ktorí hľadajú komfortné a ekologické riešenie na každodenné využitie.
Pri troch verziách batérií si každý môže vybrať podľa svojich potrieb, pričom všetky varianty prinášajú výbornú rovnováhu medzi výkonom, efektivitou a cenou. Prechod na elektrickú mobilitu je s týmto modelom jednoduchší ako kedykoľvek predtým. Škoda využila všetky svoje doterajšie poznatky z modelov rodiny Enyaq a pretavila ich do dostupnejšej novinky, ktorou chce osloviť širšiu zákaznícku základňu.
Škoda Elroq prekvapila svojou všestrannosťou a schopnosťou prispôsobiť sa rôznym podmienkam. Jazda je pohodlná, efektívna a dynamická, pričom interiér ponúka nadštandardný priestor a množstvo moderných technológií. Pri verziách s väčšou batériou je tento model vhodný aj na dlhšie trasy, zatiaľ čo základné verzie ponúkajú ideálnu voľbu pre mestské využitie. Za zmienku stojí, že nedávno sme mali možnosť vyskúšať aj model KIA EV3, čo je prakticky priamy konkurent pre Elroq.