BMW iX1 xDrive 30: Krok vpred k zelenej budúcnosti | Prvá jazda

Zdroj: Filip Spevár

Nemecká automobilka BMW prichádza na trh s elektrifikovanou verziou modelu BMW X1. My sme mali možnosť si elektromobil na jeden deň vyskúšať a sprostredkovať nám naše dojmy. Predstavuje prechod od klasickej verzie X1 k iX1 výraznejší rozdiel a ako sa nám s ním jazdilo? Prečítajte si, aké sú naše prvé dojmy z modelu BMW iX1 xDrive30.

BMX iX1: Zaujme dizajnom ale aj výkonom

Ide o väčší elektromobil s parametrami SUV, ktorý od verzie so spaľovacím motorom odlišuje najmä krásne slabomodré lemovanie na prednej maske a zadnom nárazníku. Najväčšia zmena je však v jeho štruktúre. Prechod k elektrickému pohonu však podľa nás len pridal na atraktivite tohto vozidla. Jedine čo elektromobil stratil, je 10 litrov batožinového priestoru. Z celkových 500 litrov tak ostalo “len” 490 litrov.

Dizajnovo sa iX1 veľmi podarilo | Zdroj: Filip Spevár

Už na prvý pohľad pôsobí vozidlo mohutným, no zato elegantným dojmom, so zavedenými športovými prvkami. Aj keď je celkovo vozidlo veľké, nijak som to počas jazdy nepocítil. Pri zatáčaní či parkovaní sa automobil správa naozaj tak, ako by ste to potrebovali. Spomeniem ešte aj nižší koeficient odporu vzduchu s hodnotou cx=0,26. Napríklad taký Mercedes-Benz EQS SUV ho má o niečo nižší, a to 0,20.

Menšia batéria, no o to lepší dojazd a nabíjanie

Pozrime sa na to, čo nás všetkých zaujíma väčšinou zo všetkého najviac, a to sú jeho špecifikácie. Základom je akumulátor s využiteľnou kapacitou 64,7 kWh. Ten zabezpečí dojazd až 440 km podľa WLTP. Pomocou 130 kW rýchleho nabíjania ho dokážete nabiť z 0 na 80 % za 29 minút. Už 10 minút na nabíjačke zabezpečí 130 km dojazdu. Nabíjať však môžete aj s výkonom 11 kW, ak sa rozhodnete využiť pomalšie AC nabíjanie. Za príplatok si však viete zaobstarať aj 22 kW palubnú nabíjačku.

BMW iX1 | Zdroj: Filip Spevár

Ak sa pozrieme na výkon nami “testovaného” vozidla, mali sme k dispozícii model s dvoma elektromotormi, ktoré ponúkajú oba výkon 140 kW (190 koní). Spolu tak prinášajú vozidlu výkon 230 kW (313 koní), čo je síce na oko menej, no ručím vám za to, že to je úplne postačujúce. Keďže ide o elektromobil, zrýchlenie vozidla je okamžité a každý čo sa s vami odvezie bude 100 % uchvátený. Podľa papiera dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za krásnych 5,6 sekundy.

Aká je cena BMW iX1 xDrive30?

Cena tohto elektrického modelu (možno prekvapivo) začína už na 54 150 €. Naša testovacia verzia však po všetkých príplatkoch vo výbave stála 62 277 € s DPH (52 197 € bez DPH). Najdrahšie z príplatkovej výbavy boli Balík Innovation (3 721 €) či balík Comfort (1 292 €). Ak to porovnám s napríklad nami nedávno testovaným vozidlom DS 4 E-Tense, ktoré stálo vo vyššej výbave takmer 60 000 €, určite by som tých 2 000 € priplatil za BMW. Toto vozidlo bolo naozaj lepšie po každej stránke (okrem dojazdu).

Biela farba vynikne v každom počasí | Zdroj: Filip Spevár

Zaujme aj interiér

Interiér pôsobí jednoduchým dojmom bez zbytočných rušiacich prvkov. Zaujme aj úložný priestor pod vznášajúcou sa stredovou konzolou (aj v nej), ktorého je viac než dosť. Poteší aj bezdrôtová nabíjačka, ktorá sa nachádza pod displejom infotainmentu. Ten je spojený s displejom palubného počítača, čo dodáva celému interiéru technologicky modernejší nádych. Čo mi však chýbalo, je ovládanie displeja aj iným spôsobom ako priamym dotykom. Určite by potešilo nejaké ovládacie koliesko, a to tiež preto, aby som nemusel displej každú chvíľu utierať od odtlačkov.

Súvisiacie články
Športový dizajn sa nachádza aj vo vnútri | Zdroj: Filip Spevár
Interiér vozidla | Zdroj: Filip Spevár
Interiér vozidla | Zdroj: Filip Spevár

Okrem týchto dvoch displejov tu nájdeme aj Head-up displej, ktorý ukazuje naozaj všetko potrebné a nemám mu čo vytknúť. O lepší používateľský zážitok sa stará aj profesionálne ozvučenie vozidla reprosústavou od spoločnosti Harman Kardon. Ak sa však rozhodnete cestovať potichu, to ticho je fakt výrazné. Môže za to solídne odhlučnenie interiéru. Ak by vám však aj toto ticho vadilo, k dispozícii je rovnako ako pri modeli BMW i7 alternatívny zvuk motora od skladateľa Hansa Zimmera.

BMW iX1 xDrive30: Spotreba a rekuperácia

Ako som spomínal, pri jazdení po meste pôsobí vozidlo naozaj príjemným dojmom. Čo tiež prekvapilo, bola aj jeho spotreba. V meste sa nám podarilo pri teste jazdiť pri spotrebe 17,2 kWh/100 km, čo je veľmi slušné číslo. Ale pozor, nešetrili sme ho! Elektromobil sme vzali aj na diaľnicu, kde pri rýchlosti 110 km/h auto “spotrebovalo” 18,9 kWh/100 km. Aj to je veľmi pekné číslo keď vezmeme do úvahy, že ide o SUV, pri ktorom nie je núdza o výkon. Pri tej chvíľke, kedy sme vyskúšali aj rýchlosť 130 km/h, ukazovalo spotrebu cca 20,5 kWh/100 km.

Vzadu je tiež dostatok miesta | Zdroj: Filip Spevár
Displej infotainmentu | Zdroj: Filip Spevár
Interiér vozidla | Zdroj: Filip Spevár

Čo sa týka rekuperácie, tak tá je automatická aj pri zaradení D, no na výber je aj režim rekuperácie s označením B. Ten nájdete rovnako na radiacej páke. Čo ma však prekvapilo, je fakt, že v režime rekuperácie si neviete nastaviť jej hodnotu. Tu mi prišlo, že je nastavená automaticky na najvyššiu hodnotu. Ak k tomu pridáme ešte nové brzdy, ktoré vozidlo od BMW malo, necítil som sa v tomto režime zrovna príjemne. Dalo sa to vyriešiť tak, že jazdíte v režime D, kde si už v nastaveniach viete vybrať silu rekuperovania.

Stredová konzola | Zdroj: Filip Spevár

Môžete si ponechať možnosť adaptívnej rekuperácie, kde vozidlo za vás samé určuje jej silu podľa situácie. Okrem toho máme k dispozícii možnosti: nízka, stredná a vysoká. Keď už sme pri tom brzdení, tak tie nové brzdy boli veľmi citlivé a často to bolo až nepohodlné pre cestujúcich, aj pri jemnejšom brzdení. Ale ako som spomínal, ide o nové vozidlo a časom sa určite zjemnia.

Zhrnutie

BMW iX1 xDrive30 je jedno veľmi príjemné SUV. Z celodenného testu som odchádzal s tým, že ma vozidlo ničím nesklamalo (okrem bŕzd) priam naopak, veľmi ma v určitých smeroch prekvapilo. Zaujali najmä jazdné vlastnosti, spotreba a celkovo interiér s dostatkom miesta pre každého pasažiera. V neposlednom rade prekvapil aj (papierovo nie veľmi zaujímavý) výkon, kde zrýchlenie chválili aj ostatní cestujúci. V tejto cenovej relácii určite patrí k tým najlepším elektromobilom, ktoré sa na našom trhu momentálne nachádzajú.

Galéria

Tlačidlá na volante | Zdroj: Filip Spevár
Opierka ruky vzadu | Zdroj: Filip Spevár
Tlačidlá na volante | Zdroj: Filip Spevár
Predný nárazník s modrými prvkami | Zdroj: Filip Spevár
Zabudovaná parkovacia kamera | Zdroj: Filip Spevár
Zadný nárazník | Zdroj: Filip Spevár
BMW iX1 | Zdroj: Filip Spevár
Zadné svetlá | Zdroj: Filip Spevár
BMW iX1 | Zdroj: Filip Spevár

Náš tip
Test DS 4 E-Tense PHEV: Zaujímavý francúzsky plug-in hybrid
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.