MojElektromobil

Mal som možnosť exkluzívne na pár hodín vyskúšať horúcu novinku Ioniq 6 v španielskom Madride. A priznám sa, že ma nová “šestka” milo prekvapila. Zaujme na prvý pohľad svojím vyzývavým vzhľadom a tiež parametre na papieri sľubujú výborný elektromobil. A teším sa, že po prvej jazde čísla nesklamali. Poďme však pekne po poriadku.

1. Spotreba milo prekvapila

Začnem hneď tým, čo ma najviac zaujalo a veľmi milo prekvapilo. A to je spotreba. Poznáte to, WLTP dojazd sľubuje spotrebu 15,1 kWh/100 km, realita však môže byť iná. Nie je to však prípad Ioniq 6. Na prvú jazdu sme dostali verziu 4×4 s kapacitou batérie 77,4 kWh a dojazdom 583 km. Vozidlo bolo obuté na 20-palcových diskoch z ľahkej zliatiny s pneumatikami 245/40 R20. 

Začínali sme s vozidlom s aktuálnym dojazdom 498 km. Na pláne sme mali 120 km okruh, ktorý išiel väčšinou po diaľnici, kde bola najvyššia povolená rýchlosť 120 km/hod. Prvá časť cesty sa tiahla mierne do kopca a po prvých 60 km sme dosiahli spotrebu presne 20 kWh/100 km. Cestovali sme dve hodiny.

Ioniq 6 pred štadiónom Atletico Madrid | Foto: Hyundai

Počas jazdenia sme si robili krátke prestávky na fotenie. Nechýbali zachádzky cez mesto, kde sa s vozidlom manévrovalo bez problémov aj pomedzi úzke španielske uličky. Cesta späť na štadión už bola rýchlejšia a bez zbytočných zastávok. Zapol som funkciu I-PEDAL a jazdil s pomocou rekuperácie. To sa prejavilo aj na efektivite jazdenia a spotrebe. Celkovo sa nám čas jazdenia natiahol na 3 hodiny a 5 minút.

Ioniq 6 v uliciach Madridu | Foto: MCH

Prešli sme 130 km a výsledná spotreba bola 16,6 kWh/100 km. Výborné číslo. Vo vozidle sme sedeli traja dospelí, čiže približne 300 kg ľudskej váhy. O polovicu ľahší dvaja kolegovia v druhom vozidle na rovnakej trati dosiahli spotrebu ešte nižšie – 15,8 kWh/100 km. Dojazd nášho Ioniq 6 v cieli ukazoval 346 kilometrov a batéria mala 73%.

2. Takto vyzerá luxusný elektrický sedan

Ioniq 6 púta pohľady ľudí. Mnohí komentujú fotky vozidla, ktoré naživo vyzerá výborne. Tento elegantný sedan má skoro päť metrov a rázvor kolies až tri metre (bez 3 centimetrov). To znamená že ponúka vnútri luxusný priestor na sedenie pre cestujúcich vpredu aj vzadu. Sedeli sme za sebou dvaja 185 cm vysokí cestujúci a nikto z nás sa nesťažoval na pohodlie cestovania.

Tvar modelu Ioniq 6 je inšpirovaný dizajnom stúdie Prophecy Concept EV, ktorý automobilka predstavila presne pred troma rokmi, teda v marci 2020. Tento jedinečný prúdnicový dizajn má aj výborné aerodynamické vlastnosti. Ioniq 6 má najmenší koeficient aerodynamického odporu vzduchu 0,21 zo všetkých modelov Hyundai. 

Vnútorný priestor poskytuje množstvo priestoru, kabína bola predĺžená dopredu aj dozadu. Dlhý rázvor má 2950 mm a krátke previsy karosérie pomáhajú pre lepšiu ovládateľnosť vozidla. Nechýbajú automaticky vysúvané zapustené vonkajšie kľučky dverí.

Na prednej kapote je prvýkrát použité nové ploché logo H, ktoré bude postupne vo všetkých nových modeloch Hyundai. Zvýšené tretie brzdové svetlo má nový grafický dizajn. Vpredu sú aktívne vzduchové klapky v nárazníkoch. 

Pohodlné sedenie na zadných sedadlách v Ioniq 6 | Foto: MCH

3. Autonómne riadenie a asistenčné systémy

Prístrojový panel je kombinácia dvoch digitálnych displejov vedľa seba s uhlopriečkou 12,3″ (31,2 cm), v strede umiestnený displej infotainmentu je dotykový. IONIQ 6 je vybavený asistenčnými systémami Hyundai Smart Sense novej generácie. 

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) na diaľnici udržiava nastavenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu, ako aj udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu – a to aj v zákrute. Ak vozidlo vo vedľajšom pruhu je veľmi blízko, asistenčný systém prispôsobí polohu vozidla v rámci svojho jazdného pruhu pre bezpečný odstup. Pri jazde určitou rýchlosťou keď vodič drží volant a zapne smerové svetlá, asistenčný systém automaticky zmení jazdný pruh do indikovaného smeru.

Adaptívny tempomat podporovaný navigáciou NSCC (Navigation-based Smart Cruise Control) udržiava nastavený odstup od vozidla idúceho vpredu automatickým zrýchľovaním a spomaľovaním a podľa dát trasy z navigačného systému automaticky aj prispôsobuje bezpečnú rýchlosť, pričom zohľadňuje zákruty a rovinky.

Protikolízny systém FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) pomáha prechádzať kolíziám s inými vozidlami idúcimi vpredu, chodcami a cyklistami. Ak vozidlo idúce vpredu náhle spomalí a hrozí riziko kolízie, výstražným signálom upozorní vodiča. Ak aj potom riziko kolízie pretrváva, systém asistuje pri núdzovom brzdení, respektíve zabrzdí vozidlo automaticky.

Systém FCA modelu IONIQ 6 je rozšírený o funkcie Junction Turning, Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming a Lane-Changing Side s Evasive Steering Assist. Junction Turning a Junction Crossing na križovatke prípade rizika kolízie s pri protiidúcim vozidlom pri odbočovaní vľavo alebo vpravo automaticky zabrzdí vozidlo.

Ak pri zmene jazdného pruhu hrozí kolízia s protiidúcim vozidlom alebo vozidlom idúcim vpredu vo vedľajšom pruhu funkcia Lane-Changing Side s Evasive Steering Assist automatický ovládaním riadenia urobí vyhýbací manéver ak je dosť miesta vo vlastnom jazdnom pruhu.

K ďalším systémom polo-autonómnej jazdy patrí inteligentný obmedzovač rýchlosti ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), ktorý prispôsobuje rýchlosť limitu rozpoznanému na dopravnej značke.

Ako fungujú systémy v praxi? Vyskúšali sme aj predbiehanie na diaľnici v rýchlosti 120 km/hod. Všetko prebehlo plynule a vozidlo prešlo do ľavého predbiehacieho pruhu a spravilo predbiehací manéver. Test som zopakoval niekoľko krát a vždy bez problémov.

Vozidlo vyzýva vodiča, aby počas tohto úkonu držal volant, avšak fungovalo to aj “bez držania”. Niekoľko krát sa vozidlo vrátilo naspäť do svojho pruhu, keď zaregistrovalo blížiace sa iné vozidlo, prípadne som neposlúchol dlhšie výzvu na chytenie volantu.

 

Výborný výhľad z Ioniq 6 z pohľadu vodiča | Foto: MK

4. Digitálne vonkajšie spätné zrkadlá

Ioniq 6 ako prvý elektromobil značky Hyundai prichádza aj s tech novinkou – digitálnymi spätnými zrkadlami DSM (Digital Side Mirrors). Priznám sa, že mi chvíľu trvalo si zvyknúť na ich používanie, už dlhšiu dobu som nejazdil s elektromobilom, ktorý by takúto možnosť podporoval. Po čase, pár desiatok minúť, si však človek uvedomuje benefity, ktoré takéto riešenie prináša.

Okrem lepšej aerodynamiky celého vozidla je veľký benefit napríklad pri jazde v noci alebo pri zlých poveternostných podmienkach. Napríklad po tme sa cez “nočné videnie” zobrazí v zrkadle skutočný obraz. Je to vďaka OLED monitorom integrovanými na bokoch prístrojovej dosky. Tiež majú širší zorný uhol ako klasické zrkadlá. A napríklad pri cúvaní dozadu poskytnú ešte lepší širokouhlý záber.  

Digitálne spätné zrkadlá | Foto: MCH

5. Super rýchle nabíjanie

Tak nabíjanie sme si nevyskúšali, čo však poteší, je to že aj Ioniq 6 má podporu 800V technológie a tak môžeme očakávať super rýchle nabíjanie. Reálne 15 až 18 minút na rýchlo nabíjačke. Toľko bude trvať nabíjať Ioniq 6 z 10% až na 80%. A to sa oplatí.

Ioniq 6 je vybavený palubnou nabíjačkou s podporou nabíjania striedavým prúdom (AC) až do výkonu 11 kW, ultra rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) podporuje výkon až 232 kW. Takto dokáže dobiť energiu na 100 km jazdy za menej ako 5 minút. 

Ioniq 6 podporuje aj funkciu Vehicle-to-Load (V2L), kedy vodič dokáže z batérie vozidla napájať iný elektrický spotrebič alebo zariadenie. To A to s maximálnym výkonom 3,6 kW. Pod zadným sedadlom je zásuvka 220 V a v exteriéri cez špeciálny adaptér sa dá tiež použiť nabíjacia zásuvka. 

Ioniq 6 sa nabije z 10 na 80% za 18 minút | Foto: MCH

 

6. Nové OTA aktualizácie 

Ioniq 6 ako prvé vozidlo automobilky prichádza s tzv. OTA aktualizáciami, čiže aktualizácie softvéru vozidla na diaľku. Súčasťou vozidla je SIM karta, cez ktorú je Ioniq 6 stále online a v prípade vydania novej aktualizácie si ju vozidlo, na výzvu vodiča, stiahne. K dispozícii sú dva druhy aktualizácií – update máp a softvéru infotainmentu alebo aktualizácia softvéru vozidla.

Počas nášho krátkeho testu sme túto možnosť nemali ako vyskúšať, ale potešil fakt, že to už vozidlo ponúka automaticky po kúpe, bez potrebu ďalšej návštevy servisu. 

Tešíme sa na test na Slovensku

Prvé jazdy máme úspešne za sebou a už teraz sa teším na týždňový test na Slovensku, kde si vyskúšame aj ďalšie vychytávky a novinky. Ioniq 6 je ďalší elektromobil, ktorý by mal bez problémov zvládnuť aj cestu z Bratislavy do Košíc. Hyundai pripravuje na testy vozidlá na 18-palcových diskoch, takže očakávam ešte lepšiu spotrebu ako na jazdách v Španielsku. 

Okrem iného, toto vozidlo bude exkluzívne k dispozícii na prvé jazdy aj počas konferencie eFleet Day 2023. Po prvej jazde môžem len konštatovať, že Ioniq 6 je elektromobil, ktorý si na trhu nájde určite svojich fanúšikov a spokojných majiteľov.

Ioniq 6 v bielej a modrej farbe na štadióne Atlético Madrid | Foto: Michal Chabada
15. marca 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+