MojElektromobil

Česko už má svoju prvú verejnú vodíkovú čerpaciu stanicu pre osobné automobily. Do prevádzky bola uvedená 28.6. 2022 pri vjazde do výrobného areálu Cylinders Holding v Ostrave. Čerpacia stanica má dennú kapacitu 40 kg vodíka, čo znamená, že obslúžiť dokáže 8 až 10 vodíkových áut. 

Ako informuje portál Hytep.cz, ak by došlo k zvýšeniu kapacity vysokotlakového zásobníka, tak by dennú kapacitu bolo možné navýšiť tak, aby stanica bola schopná obslúžiť až 40 áut. Či k tomu prevádzkovateľ plánuje pristúpiť zatiaľ nie je známe. Minimálne však má potenciál pre budúce navýšenie kapacity.

3 minúty na 70% nádrže

Plniaca stanica je vybudovaná tak, aby do 3 minút od začiatku plnenia dokázala naplniť 70% kapacity nádrže vodíkových áut (500 barov). Naplnenie zostávajúcich 30% je potom už otázkou približne 50 minút. To znamená, že zákazníci, ktorí chcú “tankovať plnú” budú na tento úkon potrebovať približne 53 minút.

Na štandardnej, veľkej, plniacej stanici má byť doplnenie nádrže z 0 na 100% otázkou 5 minút. Napriek tomu má mať riešenie v Ostrave výhodu v tom, že je energeticky omnoho efektívnejšie. Úspora elektrickej energie využívanej pri plnení nádrže má dosahovať až 70%.

Prevádzkovateľ uvádza, že pri malých vodíkových staniciach nie je kľúčovým parametrov rýchlosť plnenia nádrže z 0 na 100%, ale práve ekonomická stránka celej prevádzky. Najdôležitejším faktorom je nízka energetická náročnosť riešenia. Obzvlášť v kontexte s cenou výstavby a prevádzkovými nákladmi takýchto staníc.

2 mesiace a 600 000 €

Ako v nedávnom rozhovore uviedol energetický analytik, Michala Sura, cena typickej “vodíkovej čerpačky” sa pohybuje od pol milióna € vyššie, narásť pritom môže pokojne aj na 4 milióny €. Predseda predstavenstva spoločnosti Vítkovice a.s., Rodan Broskevič, pre Denik.cz uviedol, že celková investícia dosiahla zhruba 15 miliónov českých korún, čo je približne 606 000 €.

Portál spoločnosti Cylinders Holding, ktorá je dodávateľom vysokotlakových nádob pre tento projekt, pridáva ďalšie kľúčové informácie. Stanica je určená výhradne pre osobné autá s plniacim tlakom 700 barov a vyvinutá bola primárne pre fleetové vodíkové automobily. Fungovať by to malo tak, že firma si postaví vlastnú vodíkovú čerpaciu stanicu tohto typu, ktorú bude využívať pre potreby svojho vozového parku.

Takáto malá a efektívna plniaca stanica má súčasne predstavovať nástroj pre rýchly rozvoj vodíkovej dopravy – je relatívne lacná, efektívna a ekologická. Vybudovanie ukážkového riešenia trvalo 2 mesiace od vydania stavebného povolenia.

Pevná cena bez ohľadu na veľkosť nádrže

Denik.cz zverejnil aj informácie o prevádzkových hodinách a aktuálnej cene plnenia pre verejnosť. Vodíková čerpacia stanica je v prevádzke od 7:00 do 17:00. Osobné vodíkové autá si zákazníci môžu natankovať za pevnú cenu 100 €, bez ohľadu na veľkosť nádrže.

Pre lepšiu predstavu, Toyota Mirai dokáže do nádrže načerpať maximálne 5,6 kg vodíka, Hyundai Nexo až 6,33 kg. To znamená, že cena za 1 kg vodíka vychádza na 15,78 až 17,85 €. Oficiálna spotreba spomínaných modelov sa podľa merania WLTP pohybuje v rozmedzí 0,89 až 0,95 kg/100 kilometrov. Pre porovnanie, slovenská vodíková čerpačka od spoločnosti Messer Tatragas má nastavenú cenu 15,4€/1kg vodíka.

Náš tip
Má vodík v doprave budúcnosť? Odborník sa vyjadril jasne. Všetko, čo potrebujete vedieť | VIDEO
30. júna 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+