Najnovší prírastok v radoch vodíkových čerpacích staníc vyrástol priamo v hlavnom meste Českej republiky – Prahe. Ide o historicky prvú verejnú stanicu spoločnosti Orlen Unipetrol. Správa potešila tých pár používateľov, ktorí už využívajú služby vodíkových automobilov, informuje portál Novinky.cz.
Prvú stanicu na vodík predstavili v júni 2022 v Ostrave. Podľa českého ministra dopravy, Martina Kupku, sa má do roku 2025 vybudovať až 12 staníc pre automobily s vodíkovým pohonom. Späť k pražskému prírastku. Stanica na pražskom Barrandove je úplne samoobslužná a funguje non-stop pre úplne všetkých. Prispôsobili ju ako pre vodíkové automobily, tak aj pre nákladné autá a autobusy.
Na mieste sú dostupné 2 pištole s odlišnými tvarmi hlavíc, s tlakom 700 barov pri automobiloch a 350 barov pri nákladných autách a autobusoch. Vodíkové autá sú najčastejšie porovnávané s elektromobilmi, a to najmä pre ich ekologickosť. Fungujú tiež na podobnom princípe, kde nastáva reakcia vodíku s kyslíkom, čo pri vzniku vody uvoľňuje potrebnú energiu.
Oproti klasickým elektromobilom však ponúkajú výrazne vyšší dojazd (oproti batériovým elektromobilom), a rovnako sa oveľa kratšie plní ich nádrž. Časovo to môžme prirovnať ku klasickým spaľovacím autám a ich tankovaním. V Česku však zatiaľ vodíková doprava výrazne zaostáva. Môže za to len niekoľko desiatok vodíkových áut, ktoré premávajú po českých cestách.
Kto je lídrom v oblasti výroby vodíkových automobilov?
Najväčšími výrobcami sú momentálne Hyundai a Toyota. Práve Toyota poskytla informáciu, že vodíkových vozidiel s názvom Mirai jazdí po českých cestách celkovo 10. Najväčším problémom pre predajcov je práve veľmi slabá infraštruktúra. Generálny riaditeľ Toyota, Martin Peleška, označil prírastok vodíkovej stanice v Prahe ako solídny základný kameň v rozvoji vodíkovej dopravy v Českej republike.
Do roku 2030 by sa podľa českého ministerstva dopravy mohlo po českých cestách pohybovať až 50 000 vodiel na vodíkový pohon. Spoločnosť Orlen Unipetrol chce dovtedy prevádzkovať až 28 vodíkových staníc pre cestnú dopravu a dva terminály pre železničnú dopravu. Momentálnym európskym lídrom vodíkovej infraštruktúry je Nemecko, ktoré nasleduje Francúzsko a Holandsko.