Bratislava svoj prísľub o vodíkových autobusoch naplnila s predstihom. Dopravný podnik mesta Bratislava, takto pred rokom avizoval, že prvé vodíkové autobusy do prevádzky nasadí už na jeseň 2023. Realitou sa to ale stáva už 1. augusta, teda takmer s dvojmesačným náskokom. Štyri autobusy typu Solaris Urbino 12 Hydrogen začínajú premávať na trase linky 75 (z Krasňan do Ružinova a na Dolné hony).
Dopravný podnik Bratislava v tlačovej správe uvádza, že výhodou vodíkových vozidiel je ich dĺžka dojazdu pohybujúca sa na úrovni 350 km, ako aj doba plnenia, ktorá trvá iba zopár minút, čo majú byť údaje veľmi blízke autobusom so štandardným pohonom, a preto vozidlá na báze vodíkovej technológie budú môcť doterajšie vozidlá plne zastúpiť.
Bližšie informácie je možné nájsť v komentároch pod príspevkom na sociálnej sieti Facebook. Dopravný podnik Bratislava tu uvádza, že naplnenie autobusu trvá cca 20 minút a vodík zabezpečuje zmluvný dodávateľ. Spomínaným dodávateľom by podľa propagačných materiálov mala byť spoločnosť Messer Tatragas, ktorá na Slovensku do prevádzky vo februári 2022 spustila prvú vodíkovú stanicu.
DPB ďalej uvádza, že cena vodíka od zazmluvneného dodávateľa je na úrovni 17€/kg, pričom autobus spotrebuje zhruba 5 kg. Spoločnosť v príspevku dodáva, že sa sústredí na vybudovanie vlastného tankovacieho zázemia v budúcnosti, rovnako ako na možnosti odoberania alebo priamo výroby tzv. zeleného vodíka.
Autobusy DPB zakúpil vďaka nenávratnému finančnému príspevku prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (MIRRI SR). Tomuto kroku predchádzala ešte súťaž na dodávateľa vozidiel. Cena jedného vozidla bola 610 000 € bez DPH
Vo výbave každého vozidla je účinná klimatizácia interiéru, ako aj kabíny vodiča. Nechýba ani kamerový systém, vďaka ktorému majú vodiči prehľad o celkovom dianí vo vozidle a v jeho okolí, nastaviteľné ergonomické sedadlo a nielen v letných mesiacoch oceňovaná chladnička pre vodiča. Už zavedeným štandardom pre cestujúcich sa stali veľké obrazovky informujúce nielen o trase, ale aj o možnostiach prestupu či obmedzeniach premávky v reálnom čase, pohodlné sedadlá, determálne sklá alebo USB zásuvky.
Vodíkové autobusy v Bratislave: Štyri kusy začnú jazdiť už v jeseni 2023
22. júla 2022
Vodíkové autobusy začnú v Bratislave jazdiť už na jeseň 2023. Túto informáciu potvrdil Dopravný podnik Bratislava na sociálnej sieti Facebook. Do prevádzky budú uvedené konkrétne štyri vodíkové autobusy. Predošlé odhady uvádzali, že flotilu vodíkových autobusov v hlavnom meste uvidíme na prelome rokov 2022 a 2023. Nakoniec to bude prakticky o rok neskôr.
Platí, že nové autobusy na jedno natankovanie prejdú viac ako 350 kilometrov, čo by na základe vyjadrení Dopravného podniku Bratislava malo postačovať na plnohodnotné nahradenie bežných autobusov v celodennej prevádzke. Cestujúci si budú vychutnávať aj bohatú výbavu, v ktorej nebude chýbať výkonná klimatizácia, moderný informačný systém a kamerový systém, ktorý sa postará o bezpečnosť počas jázd.
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR nám schválilo projekt nákupu nízkoemisných autobusov pre hlavné mesto a podpísalo s nami zmluvu o nenávratný finančný príspevok.
Dopravný podnik Bratislava
Dopravný podnik Bratislava (DPB) bude prvým dopravcom prevádzkujúcim flotilu vodíkových autobusov mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Dodávateľom vodíkových autobusov bude spoločnosť SOLARIS Bus & Coach sp. z .o.o.
Prvé slovenské mesto nakúpi vodíkové autobusy. Chce inšpirovať aj ďalšie mestá
30. júna 2021
Slovenské hlavné mesto Bratislava, teda jej dopravný podnik, nakúpi ako prvý na Slovensku vodíkové autobusy. Zatiaľ ich nemá kde natankovať.
Vodíkové autobusy v Bratislave
Dopravný podnik Bratislava (DPB) ohlásil nákup prvých vodíkových autobusov na Slovensku. Pôjde o 12-metrové autobusy poháňané palivovými článkami s dojazdom vyšším ako 350 km. Na bratislavských cestách by mali jazdiť na prelome rokov 2022 a 2023. Oznámil to výkonný riaditeľ podniku Martin Chlebovec.
Bratislava plánuje v prvej fáze projektu nakúpiť 20 vodíkových elektrobusov. Teoreticky by mali v Bratislave neskôr len pribúdať. Dojazd by mal byť vyšší ako 350 kilometrov, čo je všeobecne horná hranica dojazdu dnešných batériových elektrobusov. S takýmto dojazdom môžu byť použité na väčšinu liniek obsluhovaných krátkymi autobusmi v hlavnom meste.
Trikrát drahšie ako naftové autobusy
DPB chce vyhlásiť súťaž na ich obstaranie “pravdepodobne už v auguste 2021”. Bratislavský dopravca priznáva, že ich obstaranie, ako aj prevádzka, budú trikrát drahšie v porovnaní s naftovými autobusmi. Bude tiež potrebné vybudovať vodíkové čerpacie stanice, ktoré momentálne na Slovensku neexistujú. Podľa vyjadrení manažmentu chce byt DPB silným partnerom vlády v znižovaní emisií.
“Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov”, povedal predseda Predstavenstva DPB Martin Rybanský pre TASR.
Najprv na linku 50
V prvej etape zvažuje DPB nasadiť vodíkový elektrobus na vyťaženú linku č. 50, ktorá sa tiahne cez viaceré mestské časti, prechádza aj cez centrum mesta a všetky električkové radiály. “Týmto spôsobom sa DPB podarí znížiť emisie tejto linky o 100% a odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti”, uviedol Chlebovec.
Aktuálne tvoria autobusy 60 percent všetkých jázd v bratislavskej hromadnej doprave. Približne polovica autobusov sú nízkoemisné, teda ide o elektrobusy, CNG alebo spĺňajú prísnu emisnú normu Euro 6. Nasadenie vodíkových autobusov môže podľa DPB inšpirovať aj ďalšie slovenské mestá a týmto spôsobom znížit cenu vodíka.
Národná vodíková stratégia
Len pred pár dňami vláda schválila strategický dokument Národná vodíková stratégia (NVS), podľa ktorej sa má najľahší plyn na svete stať prostriedkom na nízkoemisnú transformáciu slovenskej ekonomiky.
Podľa NVS bude mať veľké využitie hlavne v chemickom, petrochemickom priemysle, v tepelnom hospodárstve či v doprave. V rámci podpory vodíkovej infraštruktúry sa už v októbri tohto roka majú vybudovať prvé dve plniace stanice na Slovensku. Jedna bude natrvalo umiestnená v Bratislave a druhá má byť mobilná a presúvať sa podľa potreby po krajine.
Vodíkový autobus vyrábajú aj Slováci
Autobus s vodíkovým pohonom vie podľa vlastných slov vyrobiť aj slovenská firma Rošero, ktorá aktuálne vyrába dieslové a elektricky poháňané midibusy na mestské, či diaľkové spoje. Firma tvrdí, že vie vyrobiť vodíkový autobus hneď, v prípade, že príde objednávka. Ani jeden prototyp však zatiaľ nevyrobila a netestovala.
Minister hospodárstva chce v súlade s NVS na Slovensku zabezpečiť sériovú výrobu vodíkových autobusov, vodíkových osobných áut a tiež vodíkových vlakov. Kedy podľa vás budú na Slovensku jazdiť vodíkové vozidlá? Dajte nám vedieť v komentári pod článkom.