MojElektromobil

Batériové technológie sú dnes jedným zo segmentov, ktorý má obrovský potenciál. Množstvo strán sa prakticky prebieha v tom, kto prinesie nový technologický prelom v kľúčových vlastnostiach. Ľahšie, lacnejšie, bezpečnejšie a energeticky výkonnejšie batérie, a to všetko bez závislosti na kritických surovinách. Tak nejako vyzerá pomyselný ideál. Jeho dosiahnutie je však extrémne komplikované.

To ale neznamená, že v batériových technológiách skutočne nedochádza k dôležitým posunom vpred. Jedným z aktuálnych trendov sú takzvané sodíkové batérie. Sodíkovo-iónové batérie sú prezentované ako ďalší výrazný míľnik na ceste za cenovo dostupnejšími elektromobilmi. Zbavujú sa závislosti na lítiu, ktoré nahrádza bežný prvok – sodík, čo sa má premietnuť priamo na výrobnej cene. Okrem toho majú ponúkať vyššiu bezpečnosť, rýchlejšie nabíjanie aj pomalšiu degradáciu.

Kvetinková víla

Lídrom v reálnom nasadení tejto technológie do elektromobilu je už dlhší čas Čína, konkrétne tamojšia automobilka JAC Motors. Tá už v marci 2023 prezentovala prototyp prvého elektromobilu so sodíkovou batériou známy ako Hua Xianzi, respektíve The Flower Fairy.

Hoci sa vývoju sodíkovej batérie už dlhší čas venuje aj známy gigant CATL, prvenstvo mu podľa všetkého nakoniec vyfúkla spoločnosť Hi-Na Battery Technologies. Práve tá dodáva sodíkovú batériu do spomínaného elektromobilu Hua Xianzi.

Zdroj: MIIT

Prešiel certifikáciou

Najnovšie správa z Číny hovoria, že “prvý elektromobil so sodíkovou batériou” už prešiel schvaľovacím procesom zo strany čínskeho ministerstva priemyslu a informačných technológií (MIIT). Má ísť o ďalší krok smerom k plnej komercializácii “sodíkového elektromobilu”.

Hua Xianzi, respektíve The Flower Fairy, je päťmiestne mestské elektrické auto vybavené 25 kWh sodíkovo-iónovou batériou s energetickou hustotou 140Wh/kg. Dojazd podľa metodiky CLTC dosahuje 250 kilometrov na jedno nabitie. Čas nabíjania z 10 na 80 % kapacity nemá presahovať 15 minút.

Spomína sa aj to, že vozidlo si zachováva normálne prevádzkové vlastnosti aj pri extrémnych teplotách -40 stupňov, no ide o veľmi všeobecné vyjadrenie bez bližšieho kontextu.

Zdroj: MIIT
2. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+