Carlos Tavares, výkonný riaditeľ koncernu PSA, patrí k otvoreným kritikom elektromobility a emisných noriem EÚ. Hovorí, že bez dotácií by dopyt po elektrických vozidlách skolaboval. Od vlád žiada viac dotácií na budovanie nabíjacej siete.
E-autá predávame len “zeleným závislákom”
Tieto slová vyšli z úst Tavaresa počas konferenčného hovoru, ktorý nahradil tohtoročný autosalón v Ženeve (zrušený kvôli koronavírusu).
”Keď sa na nejakom trhu zrušia dotácie, dopyt krachne. Výzvou do roku 2025 bude priniesť na trh skutočne cenovo priateľný elektromobil. Predávame e-autá zeleným závislákom, zatiaľ sme sa nedostali ku pragmatikom.”
Fúzia PSA a FCA
PSA dnes združuje značky Peugeot, Citroen, DS a Opel. Aktuálne prebiehajú rokovania s koncernom FCA (Fiat-Chrysler Automobiles), čím by sa vytvoril nový automobilový koncern združujúci 14 značiek vrátane Fiat, Alfa Romeo, Jeep a Maserati. FCA plánuje v tomto roku predať až 80-tisíc elektromobilov Fiat 500e, ktorý dostal solídne parametre a nový, štýlový dizajn.
Koncerny odovzdali podľa Automotive News protimonopolným úradom 14 z 24 potrebných prihlášok. Nová entita by mala oficiálne vzniknuť o 12 až 15 mesiacov. Podľa Tavaresa proces prebieha bez problémov.
Veria že emisné limity dodržia
Tavares verí, že PSA Group zvládne dodržať prísne emisné limity EÚ vďaka zrušeniu výroby vysoko znečisťujúcich modelov a tiež vďaka zefektívneniu výroby populárnych modelov. Fleetové emisie CO2 značky Opel vďaka elektrifikácii modelu Corsa klesli až o 20 g v roku 2019. Platforma vozidiel Peugeot je podľa Tavaresa vyvinutá pre spaľovacie, hybridné aj plne elektrické modely.
Podľa predikcií PA Consulting z januára tohto roku však emisie koncernu PSA nedosiahnu cieľ 91,6 g/km a budú vyššie až o 5 g. To bude stáť PSA až 938 miliónov eur.
Dôvody Tavaresovej kritiky
Podľa šéfa PSA bežní ľudia nekupujú e-autá kvôli nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre. Na to, že elektromobil je možné nabíjať aj doma či v práci hoci aj z obyčajnej elektrickej zásuvky, akosi zabúda. Ďalej spomína obmedzený dojazd či nejasnú cenu energie do budúcnosti.
V portfóliu koncernu sú elektromobily Peugeot e-208 vyrábaný v Trnave, Peugeot e-2008, Opel Corsa-e a viacero plug-in hybridných modelov.
A čo si myslíte vy? Je Tavaresova kritika oprávnená, alebo si len zabudol pozrieť dojazdy konkurenčných modelov? Je nabíjacia infraštruktúra naozaj nedostatočná? Myslíte že ceny elektriny s nástupom elektromobilov prudko vzrastú? Dajte nám vedieť v diskusii.