MojElektromobil

Nové bez-emisné lietadlo bolo včera oficiálne predstavené, a môže sa stať game-changerom v zelenej doprave. Ide o dopravné lietadlo, ktoré dokáže prepraviť niekoľko kilogramov v úložnom priestore, informuje Electrek.

Spoločnosť Pyka je momentálnym lídrom na trhu s bezpilotnými elektrickým lietadlami (UAV). Bola založená v roku 2017 Michaelom Norciom, a to v garáži jeho rodičov. Na začiatku svojho pôsobenia sa sústredili len na postrek plodín pred škodcami, ktorý lietadlá výrazne zefektívnili.

pyka cargo
Pyka Pelican Cargo | Zdroj: Pyka

V marci 2018 dostala spoločnosť dotáciu 3 milióny dolárov od Y Combinator, technologického start-upového akcelerátora. Hneď na to v Pyka navrhli prvý produkt s názvom Egret. Už v roku 2019 dostal Egret certifikáciu od novozélandského úradu pre civilné letectvo. Stal sa tak prvým elektrickým lietadlom využívaným na komerčné účely.

Po ďalšej 8 miliónovej dotácii uviedla spoločnosť na trh svoju druhú generáciu postrekovača plodín s názvom Pelican. Jeho prevádzka začala v Kostarike, kde ho využívali na postrek banánov vo veľkých podnikoch. Spoločnosť rozšírila svoje poznatky a ako so zatiaľ posledným prišla na trh s lietadlom Pelican Cargo. Ide o najväčšie autonómne elektrické nákladné lietadlo na svete.

Toto lietadlo je prvé svojho druhu a zároveň ide o najväčšie priemyselné účelové lietadlo s nulovými emisiami. Spoločnosť verí, že elektrifikácia a automatizácia zvýšia bezpečnosť letectva, a zároveň znížia produkciu emisií CO2. Lietadlo bude mať dolet až 200 míľ (321 km) a potenciálne vyťaženie až 181 kg batožiny. S posuvným zásobníkom bude spoločnosti umožnené naložiť lietadlo za menej ako 5 minút.

Vymeniteľná batéria a ohromný dolet lietadla

UAV dostalo štyri elektromotory, ktoré zabezpečujú kombinovaný výkon 100 kW. Batéria o veľkosti 50 kWh sa ľahko vymieňa a jej dobitie trvá približne hodinu. Je preto na koncových používateľoch, či budú mať čas na hodinové nabíjanie alebo to vyriešia rýchlou výmenou celej batérie (5 minút). V lietadle sa nachádza aj GPS navigácia a laser-radar, čo umožňuje lietadlu operovať aj v noci a za znížených viditeľnostných podmienok.

Spoločnosť Pyka prezradila, že dostala predbežné potvrdenia na viac ako 80 objednávok od troch veľkých zákazníkov. Momentálne sa stále lietadlo testuje, a to v Severnej Kalifornii. Prvá komerčná prevádzka sa chystá na druhú polovicu roka 2023.

Privítanie lietadla Pelican Cargo do našej flotily nám umožní pokračovať v našej misii riešiť zložité logistické a prevádzkové výzvy pomocou služieb dronov na mieru. Vieme niečo o dronoch a v našich očiach je Pelican Cargo najpokročilejším produktom vo svojej triede užitočného použitia na trhu.

Alex Brown, zákazník zo spoločnosti Skysports Drone Services

Medzinárodná asociácia leteckých dopravcov sa zaviazala do roku 2050 prejsť na bez-emisné prostriedky prepravy. Hoci väčšina emisií CO2 v komerčnom letectve pochádza z osobnej dopravy, ak začneme nákladnou dopravou na krátke vzdialenosti, môžeme dosiahnuť rýchlejšieho úspechu.

Náš tip
Volkswagen v roku 2023 vybuduje až 25 000 nabíjacích staníc po celom svete
31. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+