Po rozhovore s Ľubošom, spokojným majiteľom KIA e-Niro, vám prinášame nový rozhovor, v ktorom sme vyspovedali ďalšieho majiteľa tohto elektromobilu. Radim ešte pred dvomi rokmi jazdil na klasickom aute so spaľovacím motorom. Išlo o 15-rokov starý Renault Modus, ktorý sa ale náhle pokazil a oprava nebola vôbec lacná: „Tešilo ma, že auto v hodnote 1000 eur plní všetky požiadavky štvorčlennej rodiny. Až pri jednej ceste na Vianoce z Bratislavy do Levíc auto stratilo výkon a my sme na diaľnici vo vestách v zime vyskákali z auta na bezpečnú vzdialenosť mimo vozovku. Verdikt servisu: oprava vstrekovačov a vyčistenie palivovej sústavy za 4000 eur.”
Nulové náklady na pohonné hmoty
Auto vlastnil rok a pol a za tento čas najazdil asi 20 tisíc kilometrov. Potešila ho najmä vysoká výbava, pohodlie či veľmi slušné zrýchlenie. Absolvoval s ním aj niekoľko výletov. Napríklad z Bratislavy bol trikrát na Štrbskom plese, raz v Rožňave, na Donovaloch či Súľove. Na zozname má aj niekoľko ďalších výletov v okolí Bratislavy, pričom jeho náklady na elektrickú energiu boli za celých 20 tisíc kilometrov nulové: „Prečo nulové náklady na PHM? Asi som skrblík alebo som si chcel len niečo dokázať, ale hlavne pri tých pár cestách mimo dojazd auta som plánoval cestu s využitím bezplatných nabíjačiek.“
Nebolo to ale iba o nabíjaní na verejných nabíjačkách: “Napríklad pri ceste na Štrbské Pleso sme sa cestou zastavili u svokrovcov v Leviciach, kde sme cez noc Ioniqa nabili. V Banskej Bystrici na autobusovej stanici sme si dali hodinu a pol pauzu, počas ktorej som na AC nabíjačke nabil, no manželka si aj tak nestihla pozrieť všetky obchody a najesť sa s deťmi. Takže pomalá nabíjačka bola vlastne v našom prípade dosť rýchla. A v ubytovacích zariadeniach sa vždy našla bezplatná zástrčka.“
Zážitok z jazdy
Pre nabíjanie doma využíva bezplatné nabíjačky v rámci Bratislavy, najmä teda tie, ktoré má len pár sto metrov od domu. Nabíjačky pri nákupných centrách sú väčšinou postačujúce, nakoľko nákupy bývajú väčšinou dlhšie ako samotné nabíjanie auta: „V práci už nenabíjam, keďže nadriadený to neprijal s pochopením. A doma v garáži sa mi nechcelo vyberať kábel z kufra.“
Z pohľadu jazdných vlastností išlo o zásadnú zmenu. Jazdu si užíva a zatiaľ čo spaľovací motor zohrieval pomalou jazdou a jazdil na spotrebu, situácia sa s elektromobilom otočila. Teraz jazdí, ako sám vraví, zadarmo a dynamicky: „Ja sa možnosti jazdy na elektrickom aute len tak ľahko nevzdávam. Na rozdiel od minulosti rád hľadám dôvody na jazdu a výlety týmto skvelým autom. Manželka ma už nemusí doprosovať o odvoz, ale sám sa jej ponúkam.“
Prechod na KIA e-Niro
Radim teda bol spokojný so svojim Hyundai Ioniq Electric, no rozhodol sa požiadať o dotáciu a bol úspešný. Aj napriek pandémii sa mu podarilo prvý elektromobil predať a nasledovalo rozhodovanie o ďalšom aute: „Rozhodoval som sa opäť medzi tromi elektrickými autami: Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric a KIA e-Niro. Tesla ma odradila infotaimentom bez slovenčiny, nevyhrievaným volantom a problematickým servisom a predajom. Kona ponúkala najlepšiu cenu a slušnú výbavu, ale veľkosť auta víťazstvo pridelila nenápadnému (nevýraznému?) KIA e-Niro. Voľba najvyššej aj doplnkovej výbavy spôsobila, že sme skoro pol roka čakali na nové e-Niro. Zatiaľ som si život (hlavne cestou 15 km do práce a 15 km späť) vychutnával jazdou elektrickým bicyklom.“
Parametre KIA e-Niro 64 kWh
Výkon elektromotora | 150 kW |
Krútiaci moment elektromotora | 395 Nm |
Pohon všetkých štyroch kolies | Nie |
Počet motorov | 1 vpredu |
Udávaný dojazd WLTP | 455 kilometrov |
Skutočný kombinovaný dojazd | 400 - 480 kilometrov |
Skutočný diaľničný dojazd | 250 - 280 kilometrov |
DC nabíjanie | do 75 kW |
AC nabíjanie | 11 kW |
KIA e-Niro si podľa Radima plní úlohu jediného rodinného auta na jednotku: „Teraz som nadmieru spokojný s autom s dvojnásobným dojazdom. Možno mi aj bude ľúto, že už nemám toľko dôvodov nakupovať v Lidli alebo Kauflande, keďže auto stačí nabiť raz týždenne. A na vzdialenejších cestách nám budú chýbať tie romantické nabíjacie zastávky, kde sme počas nabíjania toľko toho stihli. Hneď po kúpe som obul celoročné pneumatiky, takže ďalšiu starosť s prezúvaním, skladovaním a platením cca 150 eur ročne v pneuservise sa vyhnem. Vyskúšal som si jazdu šmyku za mokra a tak viem, že s týmito pneumatikami musím byť opatrnejší. Na streche už testujem strešný 500L box a na ťažnom zariadení už sem tam vozím elektrický bicykel s dvomi elektrickými kolobežkami.“
Bez strachu z dojazdu
Vzhľadom na väčšie rozmery auta mu prirodzene mierne stúpla spotreba, a to z 15,6 kWh / 100 km pri Hyundai Ioniq Electric na 17,6 kWh / 100 km pri KIA e-Niro. Napriek viacerým pozitívam sa ale neteší na jednu vec, a to návštevu servisu po 45 tisíc najazdených kilometroch: „Nové auto sa mi zdá akurát hlučnejšie kvôli počuteľnému meniču a neteším sa na servis po 45.000 km, keď budem výrazne platiť za výmenu chladiacej kvapaliny batérie. Nabíjam na DC nabíjačke do 80%, takže aspoň takýmto spôsobom sa snažím chrániť batériu.“
S KIA e-Niro, ktoré ponúka dojazd až 455 kilometrov podľa normy WLTP, a to vďaka batérii s využiteľnou kapacitou 64 kWh, nielenže potrebuje nabíjať iba raz týždenne, no taktiež sa nebojí cesty do Chorvátska: „Doteraz nemám žiadny mesačný program, platenú nabíjaciu stanicu som nemusel využiť a viem, že i na cestu do Chorvátska sa nejak, bez použitia rôznych čipov, dostanem. Na more sa teším rovnako ako na samotnú cestu. Túsi rád predĺžim aj cestami 1. triedy a nejakým zdržaním trebárs aj na pomalšej nabíjačke. Už len tá Corona aby nebola tak “in” a to ďalšie leto aby bolo slnečné. Pozdravujem všetkých priekopníkov elektromobility a aj tých trošku možno uletených ako som ja. S pozdravom Radim.“