Rakúske železnice (ÖBB) od septembra testovali vodíkový vlak Alstom. Testovanie prebehlo úspešne a onedlho budú vlaky jazdiť na regionálnych linkách. Slovensko plánuje vyvinúť vlastný vodíkový vlak do troch rokov.
Rakúsko je po Nemecku druhou európskou krajinou, ktorá povolila vodíkové vlaky Alstom Coradia iLint ako čistú alternatívu k dieselovým súpravám.
3-mesačné testovanie s pasažiermi prebiehalo od septembra 2020 na štyroch linkách – v Dolnom Rakúsku, Viedni ale aj v hornatom regióne východného Štajerska. Podľa Alstomu sú rakúske železnice spokojné s testovaním. Teraz sa zozbierané dáta z testovania použijú na zlepšovanie tejto technológie. Cestovné poriadky ÖBB liniek s vodíkovým vlakom nájdete tu.
ÖBB má ambiciózne plány. Do roku 2030 chce byť uhlíkovo neutrálnym podnikom a využívať len elektrické trakčné, vodíkové alebo elektrické batériové vlaky. Vodík použitý v tomto testovaní bol zelený vodík, tzn. vodík vyrobený len z obnoviteľných zdrojov energie. Teraz sa prvýkrát ukázalo, že vlak Alstom zvládne aj jazdu v kopcovitom teréne Dolného Rakúska a Štajerska.
Aj Slovensko má podobné plány
V lete tohto roka minister hospodárstva Richard Sulík oznámil, že plánuje významne podporiť túto formu mobility aj na Slovensku. Okrem vybudovania ôsmich plniacich staníc bude MH SR podporovať aj výrobu vodíkového auta, vodíkového autobusu ale aj vlaku na Slovensku.
Nie je známe, kto má vodíkový vlak na Slovensku vyvíjať, no hotový má byť už o tri roky. Podpora vodíkovej dopravy pomocou obnoviteľných zdrojov je aj v energetických stratégiách EÚ.
Dve známe vodíkové automobily, ktoré sa však na Slovensku kvôli absencii plniacich staníc nepredávajú, sú Hyundai Nexo a Toyota Mirai. Vodíkový autobus by mohla už budúci rok vyrábať firma Rošero Bus Production zo Spišskej Novej Vsi.
Pozrite si český test vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo.