MojElektromobil

Vývoj elektrického pohonu je mimoriadne komplexný proces, ktorý zahŕňa množstvo komponentov, od výkonovej elektroniky cez samotný elektromotor až po prevodovku. Vedci z Technickej univerzity v rakúskom Grazi (TU Graz) však vyvinuli revolučný AI systém OPED (Optimisation of Electric Drives), ktorý umožňuje rýchlu a efektívnu optimalizáciu celého pohonu podľa špecifických požiadaviek výrobcov. O správe informoval portál Electrive.

AI namiesto mesiacov vývoja

Kľúčovým benefitom OPED je automatizované hľadanie najlepších riešení pomocou evolučných optimalizačných algoritmov. Tradične by inžinieri potrebovali mesiace na manuálne výpočty a simulácie, no s využitím AI sa tento proces skráti na jeden jediný deň. Systém dokáže súčasne kombinovať 50 rôznych dizajnových parametrov, pričom pomocou zlúčenia stoviek tisícov simulácií vyberie optimálne riešenia.

Ako vysvetľuje Martin Hofstetter z Ústavu automobilového inžinierstva TU Graz, každá malá zmena v jednom komponente má vplyv na ostatné časti pohonu. Preto je tradičné manuálne testovanie mimoriadne zdĺhavé a náročné. OPED však dokáže zohľadniť aj špecifické priority výrobcov, či už ide o výrobnú cenu, hmotnosť, rozmery alebo energetickú efektivitu.

Audi SQ6 e-tron
Audi SQ6 e-tron

Výrobca zadá technické požiadavky – výkon pohonu, minimálnu životnosť, maximálnu rýchlosť či dostupný priestor vo vozidle. Následne OPED automaticky generuje a testuje rôzne varianty a eliminuje nevhodné riešenia. Výsledkom je niekoľko ideálnych návrhov, ktoré môžu inžinieri ďalej rozpracovať do finálnej podoby. Systém je flexibilný a už teraz ho využíva nemenovaný rakúsky dodávateľ automobilových komponentov.

Navyše, OPED bol nedávno rozšírený aj na optimalizáciu pohonov pre celé vozidlové platformy. To znamená, že dokáže navrhnúť unifikované komponenty použiteľné vo viacerých modeloch, čo výrazne šetrí vývojové aj výrobné náklady. Systém dokáže do vývoja zahrnúť aj emisnú stopu celého dodávateľského reťazca, čím prispieva k udržateľnosti výroby. Výskumný tím TU Graz je otvorený spolupráci s novými partnermi a verí, že tento AI systém by mohol výrazne urýchliť a zefektívniť vývoj elektromobilov nielen v Rakúsku, ale aj na globálnej úrovni.

Náš tip
V Európskej únii počas roka 2024 pribudlo 7 516 nákladných elektromobilov. Ako to vyzeralo u nás?
4. februára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+