Americký zákon o znižovaní inflácie (IRA) spúšťa preteky o podkopanie dominancie Číny v sektore recyklácie batérií elektrických vozidiel. Málo propagovaná klauzula v IRA kvalifikuje materiály batérií pre elektromobily recyklované v USA ako vyrobené v USA na dotácie, čo podnecuje výrobcov automobilov, aby na výrobu elektrických vozidiel používali miestne recyklované materiály batérií. Tento krok stavia Severnú Ameriku do popredia pred konkurenciu, informuje AutoBlog.
V súčasnosti Čína kontroluje takmer celý svetový trh s recykláciou batérií EV, pričom sa predpokladá, že do roku 2028 dosiahne až 18 miliárd USD. S rastúcim zavádzaním EV sa výrazne zvýši dopyt po recyklácii týchto batérií. Minerály v týchto batériách, vrátane lítia, kobaltu a niklu, sú cenné, v priemere stoja od 1 000 do 2 000 eur na auto. Obavy však vznikajú v súvislosti s potenciálnym nedostatkom týchto materiálov, keďže výroba elektromobilov sa prudko zvyšuje. Pozitívnym aspektom je, že tieto minerály možno donekonečna recyklovať bez toho, aby stratili svoju silu.
IRA podnietila spoločnosti ako Li-Cycle a Redwood Materials, aby investovali do recyklačných závodov v USA. Spoločnosť Li-Cycle získala 375 miliónov dolárov od vlády USA na vybudovanie závodu v New Yorku. Medzitým spoločnosť Redwood Materials získala pôžičku vo výške 2 miliárd dolárov na založenie recyklačného a renovačného komplexu v Nevade.
Na rozdiel od svojich európskych náprotivkov, americké spoločnosti postupujú rýchlejšie v úsilí o recykláciu s cieľom vytvoriť „uzavreté dodávateľské reťazce“. V nich sa recyklované minerály opätovne použijú v nových batériách vyrábaných na danom území. Táto stratégia znižuje závislosť od zahraničných trhov a je v súlade s globálnymi cieľmi udržateľnosti.
Čínu len tak nedobehne nikto
Čína však zostáva lídrom v recyklácii batérií elektromobilov, ktorá nedávno oznámila prísnejšie normy a zvýšenú podporu výskumu pre recyklátorov. Konkurencia medzi USA a Čínou zvýšila napätie, pričom čínski predstavitelia kritizovali IRA ako „antiglobalizáciu“ a obviňovali USA z „jednostranného šikanovania“. V celosvetovom meradle zaznamenalo odvetvie recyklácie elektrických vozidiel významný rast a prilákalo viac ako 2,7 miliardy dolárov do investícií od rôznych hráčov, vrátane výrobcov automobilov a ťažobných gigantov.
Keďže sa predpokladá, že počet batérií EV dostupných na recykláciu do roku 2030 desaťnásobne vzrastie, odborníci predpovedajú, že 40 % materiálov batérií používaných v nových EV by do roku 2040 mohlo pochádzať z recyklovaných zdrojov.