MojElektromobil

125 000 ton batérií ročne. Toľko by mala zvládnuť spracovať nová recyklačná továreň spoločnosti Northvolt, ktorá bude do prevádzky v rámci projektu Revolt uvedená už počas roka 2023. Zaujímavá pritom nie je len veľkosť recyklačného procesu ako takého.

Švédska spoločnosť totiž tvrdí, že jej pokročilá metóda umožňuje z použitých batérií získať naspäť až 95% použitých kovov. A to do až takej miery, že z nich následne môžu byť vyrábané batérie rovnakej kvality ako v prípade použitia čerstvo vyťažených materiálov. 

Žiaden malý hráč

Spoločnosť Northvolt nie je na trhu s batériami úplným nováčikom. Ide o relatívne známeho výrobcu, ktorý batérie dodáva pre svetové značky ako BMW, Scania, Volkswagen alebo Volvo Cars. Firma vznikla v roku 2016, no už krátko na to získala 900 miliónovú investíciu od koncernu Volkswagen. 

Zaujala najmä vďaka svoju “zelenému prístupu”. Celý svoj výrobný proces sa od začiatku snaží nastaviť tak, aby mal čo najmenší možný vplyv na životné prostredie. S tým celkom prirodzene súvisí aj recyklácia batérií, čo je oblasť, v ktorej aktuálne hlási veľké pokroky.

Svoj recyklačný proces úspešne otestovala už v plnej miere, a teraz na rad prichádza postupné uvedenie do praxe. Northvolt avizuje, že do roku 2030 chce vo svojej výrobe používať až 50% materiálu získaného z recyklácie starých batérií. Za týmto účelom bude spracovávať vyradené batérie z elektromobilov, ale aj zvyšky z vlastného výrobného procesu nových batérií. Výstavba potrebného závodu začne v prvom štvrťroku 2022.

Nejde o unikát

Za zmienku stojí, že Northvolt nie je jedinou spoločnosťou, ktorá sa aktívne venuje recyklácií starých batérií z elektromobilov. Vlastnú fabriku na tento účel v Nemecku vybudoval Volkswagen a najnovšie sa do ringu rozhodla vstúpiť aj Tesla. Ani v našich končinách nejde o nič nepoznané. Recyklácii batérií sa plánuje venovať InoBat.

Náš tip
Ako je to s recykláciou akumulátorov pri elektromobiloch | BLOG
18. novembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+