V Európskej únii bolo v prvom polroku 2024 registrovaných 6 537 262 nových vozidiel, čo je v porovnaní s minulým rokom o 3,9 percenta viac. Z nich čisto batériových modelov bolo 815 399, čo je naopak, medziročne o 0,4 percenta menej. Elektromobily majú celkový podiel 12,5 % medzi novými predanými vozidlami v Európskej únii. Na tému upozornil portál cistadoprava.cz.
To, že predaje elektromobilov v EÚ nerastú tak, ako tomu bolo v predchádzajúcom období, vieme už niekoľko mesiacov. To ale neznamená, že sa im nedarí. Viacero krajín malo zavedené rôzne formy dotácií, ktoré pomohli naštartovať predaje, takže aktuálne je celkom logické, že rast nebude taký významný. Pokles predajov je prakticky zanedbateľný a s príchodom nových a lepších modelov bude opäť trendom rast.
Predaje elektromobilov vo svete stále rastú
Predaje elektromobilov, ak sa na to pozrieme globálne, rastú. Najväčšiu zásluhu na tom má Čína, kde v tomto roku narástli až o 30 percent. Celosvetovo je nárast približne 20-percentný, pričom práve Európa si v týchto štatistikách vedie vôbec najhoršie. Lepšie je na tom aj Severná Amerika (USA a Kanada) či ostatné regióny, kde je nárast taktiež výrazný. Viac o predajoch elektromobilov z globálneho hľadiska nájdete v článku Predaje elektromobilov celosvetovo rastú. Európa však spomaľuje.
Vráťme sa ale späť k Európe. Tu sa stále najviac predávajú benzínové autá s podielom 35,1 %, nasledujú hybridy (29,6 %) a naftové automobily (12,8 %). Elektromobily dýchajú na krk práve tejto kategórii vozidiel, no vzhľadom na to, že výrobcovia sa na ne už nezameriavajú, bol tento trend očakávaný. Na poslednom mieste v EÚ skončili plug-in hybridy s podielom 6,9 %.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Prekonáva očakávania: S týmto elektromobilom prejdete viac ako 800 km na diaľnici
- Slabá informovanosť a dezinformácie sú dôvodom slabších predajov elektromobilov
- Cybertruckom na koniec sveta. Táto expedícia mieri až k Severnému ľadovému oceánu
Významný míľnik dosiahli elektromobily v minulom roku, kedy sa vôbec po prvýkrát v histórii stalo, že najpredávanejším vozidlom v Európe bol práve elektromobil. V roku 2023 sa ním stala Tesla Model Y, ktorá porazila všetky spaľovacie modely. Tento rok sa to však nestane a na trón s najväčšou pravdepodobnosťou opäť zasadne nejaký spaľovák.
V EÚ je už viac ako 780 tisíc nabíjacích bodov
Štatistiky po prvom polroku 2024 hovoria, že počet verejných nabíjacích staníc v Európskej únii presiahol 780 tisíc, konkrétne 786 813. Najviac nabíjacích bodov má Holandsko, Nemecko a Francúzsko, pričom tieto tri krajiny sa postarali až o 58,4 % zo všetkých nabíjacích bodov v EÚ.
Priemerom EÚ je 6,7 elektromobilu na jeden nabíjací bod. Najhoršie je na tom Malta so 44 elektromobilmi na jednu nabíjačku. Nemecko má toto číslo na úrovni 12 a ak sa pozrieme na okolité krajiny, tak napríklad v Českej republike pripadá na jeden nabíjací bod 5 elektromobilov. Slovensko je v tejto štatistike neprekvapivo medzi najlepšími, pretože u nás pripadajú na jeden nabíjací bod len 3 elektromobily.
Prečo je tomu tak? Nie, naša infraštruktúra. vôbec nepatrí medzi tie najlepšie či najhustejšie, skôr je to naopak. Dôvodom tejto výbornej štatistiky je fakt, že Slovensko je na absolútnom chvoste v predaji elektromobilov v Európskej únii. Takže aj pomalšia výstavba nabíjacích staníc u nás je plne postačujúca, pretože tu jazdí veľmi málo elektromobilov. To ale neznamená, že to tak bude aj v budúcnosti, preto je dôležité infraštruktúre sa naozaj venovať.