V súvislosti s novým výpočtom registračného poplatku pre osobné autá, ktorý bude od 1. apríla 2023 zohľadňovať aj emisné normy sa objavilo viacero informácií. Najväčšou senzáciou sa stalo údajné zrušenie jednotného poplatku 33 € pri registrácií vozidiel, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrika – elektromobily.
Tabuľka, ktorá bola zverejnená zo strany Ministerstva vnútra SR skutočne na prvý pohľad evokuje, že prihlasovanie elektromobilov bude prebiehať po novom na základe vzorca výkon x koeficient 0,2, čo by znamenalo, že doterajších 33 € bude minulosťou. Realita je ale niekde úplne inde.
✅ Nemali by ste prehliadnuť:
TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou. Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk
Medzi ostrých kritikov nového výpočtu patrí aj Milan Bahna z YouTube kanálu Elektromobil, ktorý svoju sťažnosť adresoval priamo Mariánovi Viskupičovi. Ten stojí za upravenou podobou zákona s novým výpočtom zohľadňujúcim ekologickú stránku vozidiel. Viskupič kontruje a tvrdí, že pri prihlasovaní elektromobilov k žiadnej zmene nedochádza a poplatok bude naďalej v maximálnej výške 33 €. Jedna z mála výhod pre elektromobily na Slovensku tak má naďalej zostať v platnosti. Preto sme sa na to pozreli trochu bližšie.
Zbytočná fixácia tabuľkou
Ak táto informácia platí, čo by zjavne mala, tak príčinu nezrovnalostí musíme hľadať asi v trochu nešťastnej formulácii novej tabuľky a okamžitej fixácii na jej obsah.
Respektíve takto, v rámci zverejneného pozmeňujúceho návrh máme aktualizovanú podobu tabuľky s novým výpočtom, no informácia o tom, že zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil), do evidencie vozidiel v Slovenskej republike stojí fixne 33 €, sa nachádza takpovediac “pod tabuľkou” vo forme dodatočnej výnimky. Nakoľko táto “výnimka” sa nemení, tak v pozmeňovacom návrhu nie je spomínaná, čo ale znamená, že zostáva platiť tak ako doteraz.
Naša hlavná pozornosť sa automaticky sústredila na novú tabuľku, kde z nejakého dôvodu jasne svieti aj Elektrina s koeficientom 0,2, no v skutočnosti má naďalej platiť spomínaná výnimka s fixom 33 €.
Povedané ešte inak. Pozmeňujúci návrh mení a upravuje znenie niektorých častí pôvodného zákona 145/1995 Z. z.. V prípade tohto konkrétneho návrhu sa mení pri položke 65:
- používaný vzorec
- slová z “koeficient zostatkovej hodnoty…” na slová “EKV – ekologický koeficient vozidla”
- Tabuľka č.2, pri ktorej sa stará verzia s koeficientom zostatkovej hodnoty vozidla nahrádza za verziu s ekologickým koeficientom
- z Poznámok sa vypúšťa bod 4:
Poplatok podľa písmena a) tejto položky sa zníži o 50 %, najviac však na 33 eur, pri zápise držiteľa hybridného motorového vozidla, motorového vozidla s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), motorového vozidla s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo motorového vozidla na vodíkový pohon.
Tým úpravy končia. Pozmeňujúci návrh ale nijak nespomína a zjavne tak nemá záujem ani možnosť meniť Položku 65 bod c, ktorá je pre nás kritická a znie:
Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov … 33 eur.