V súvislosti s novým výpočtom registračného poplatku pre osobné autá, ktorý bude od 1. apríla 2023 zohľadňovať aj emisné normy sa objavilo viacero informácií. Najväčšou senzáciou sa stalo údajné zrušenie jednotného poplatku 33 € pri registrácií vozidiel, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrika – elektromobily.
Tabuľka, ktorá bola zverejnená zo strany Ministerstva vnútra SR skutočne na prvý pohľad evokuje, že prihlasovanie elektromobilov bude prebiehať po novom na základe vzorca výkon x koeficient 0,2, čo by znamenalo, že doterajších 33 € bude minulosťou. Realita je ale niekde úplne inde.
✅ Nemali by ste prehliadnuť:
TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou. Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk
Medzi ostrých kritikov nového výpočtu patrí aj Milan Bahna z YouTube kanálu Elektromobil, ktorý svoju sťažnosť adresoval priamo Mariánovi Viskupičovi. Ten stojí za upravenou podobou zákona s novým výpočtom zohľadňujúcim ekologickú stránku vozidiel. Viskupič kontruje a tvrdí, že pri prihlasovaní elektromobilov k žiadnej zmene nedochádza a poplatok bude naďalej v maximálnej výške 33 €. Jedna z mála výhod pre elektromobily na Slovensku tak má naďalej zostať v platnosti. Preto sme sa na to pozreli trochu bližšie.


Zbytočná fixácia tabuľkou
Ak táto informácia platí, čo by zjavne mala, tak príčinu nezrovnalostí musíme hľadať asi v trochu nešťastnej formulácii novej tabuľky a okamžitej fixácii na jej obsah.
Respektíve takto, v rámci zverejneného pozmeňujúceho návrh máme aktualizovanú podobu tabuľky s novým výpočtom, no informácia o tom, že zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil), do evidencie vozidiel v Slovenskej republike stojí fixne 33 €, sa nachádza takpovediac „pod tabuľkou“ vo forme dodatočnej výnimky. Nakoľko táto „výnimka“ sa nemení, tak v pozmeňovacom návrhu nie je spomínaná, čo ale znamená, že zostáva platiť tak ako doteraz.


Naša hlavná pozornosť sa automaticky sústredila na novú tabuľku, kde z nejakého dôvodu jasne svieti aj Elektrina s koeficientom 0,2, no v skutočnosti má naďalej platiť spomínaná výnimka s fixom 33 €.
Povedané ešte inak. Pozmeňujúci návrh mení a upravuje znenie niektorých častí pôvodného zákona 145/1995 Z. z.. V prípade tohto konkrétneho návrhu sa mení pri položke 65:
- používaný vzorec
- slová z „koeficient zostatkovej hodnoty…“ na slová „EKV – ekologický koeficient vozidla“
- Tabuľka č.2, pri ktorej sa stará verzia s koeficientom zostatkovej hodnoty vozidla nahrádza za verziu s ekologickým koeficientom
- z Poznámok sa vypúšťa bod 4:
Poplatok podľa písmena a) tejto položky sa zníži o 50 %, najviac však na 33 eur, pri zápise držiteľa hybridného motorového vozidla, motorového vozidla s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), motorového vozidla s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo motorového vozidla na vodíkový pohon.
Tým úpravy končia. Pozmeňujúci návrh ale nijak nespomína a zjavne tak nemá záujem ani možnosť meniť Položku 65 bod c, ktorá je pre nás kritická a znie:
Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov … 33 eur.
(„sa vypúšťa bod 4“) -> takze po novom uz nebude zvyhodneny ani hybrid, cng, lng, vodik ?
dnes som spravil 250km na cistom elektromobile bez kurenia pri spotrebe 14.1 kwh/100km
na zse som nabijal za 0.49 eur/kwh
to je 7 eur na 100 km
s deaktivovanym kurenim (iba vyhrev sedadla), bez zapocitania nabijacich strat a po dialnici som isiel stovkou (vsetci okrem kamionov ma predbiehali). „priemerka“ 74 km/h. ps: v hmle som si zapol aj zadne svetla.
toto nevyzera ako ruzova buducnost
Pozerám, že cena elektriny na burze prudko klesá. Včera padla pod 200 € za MWh. Pri zvyšovaní cien na verejných nabíjačkach sú vo výhode auta s dlhším dojazdom ak je možnosť nabiť v garáži. Ja jazdím podobne. S minimálnym kúrením radšej ohrev sedadiel a volantu. Ak nie je dôvod, neprekračujem 105 km/h na diaľnici. Pri priemernej spotrebe 11,5 kWh/100km a domácej elektrine sa stále zmestím do 2 €/100km. Na jar rozširujem fotovoltické panely z 2,8 kW na 8 kW. Som zvedavý ako s tým pôjde nabíjať auto. V každom prípade, musím súhlasiť: bez dotácii a pri zvyšujúcich sa cenách elektriny to ružové nebude.
niekolko rokov si mohol nabijat zadarmo po Lidloch a par inych nabijackach na celom Slovensku. Teraz ked prisly trochu horsie casy, tak zrazu panika a buducnost uz nie je ruzova 🙂
Jazdit bez kurenia a pomalou rychlostou moze iba hlupak a niekto, kto doslova chce nahrat na smec odporcom EV. Inak na to nie je absolutne ziadny dovod. A takisto jazdit v ZSE za 0.49 Eur / kWh, to robia len ti, co jazdia mimo svoj okres parkrat do roka a inak nabijaju doma za lacnu cenu pre domacnosti. Ked jazdim vela, tak mam od nich najvyssi pausal a v nom vychadza priemerna cena nabijania zatial stale krasnych 0.22 Eur / kWh. Kto chce jazdit draho, tak jazdi, kto chce lacno, tak jazdi lacno.
>Jazdit bez kurenia a pomalou rychlostou moze iba hlupak
alebo ten, kto nechce s malou bateriou cakat dalsiu hodinu kazdych sto km [citigo] v zime na verejnej drahej nabijacke
ked sa potrebujem dostat o 400 km dalej za 2 hodiny, tak chodim na LPG a v nemecku 🙂
samozrejme, ze nabijam inak len doma a chodim vacsinou okolo domu. ale cena elektriny aj pre domacnosti sa moze este vyrazne zmenit na dalsie roky …