MojElektromobil

Dojazd a kapacita batérie elektromobilu sú jedny z najdôležitejších parametrov. Vedeli ste ale o tom, že dôležitú úlohu v dojazde a spotrebe hrá aj rekuperácia? Ak by elektromobily rekuperovať nevedeli, ich dojazd by bol často o 20 – 30 percent kratší. Ako to vlastne je a ktoré vozidlá to zvládajú najlepšie?

Čo je rekuperácia

Rekuperácia je proces, pri ktorom sa kinetická energia vozidla premieňa späť na elektrickú energiu, tá sa následne ukladá do batérie. Tento proces sa najčastejšie využíva pri brzdení alebo spomaľovaní vozidla, najideálnejší je vtedy, ak ide vozidlo dole kopcom.

Hyundai Ioniq 5 N

Ak porovnáme elektromobil pri jazde z kopca či brzdení so spaľovacím vozidlom, tak má jednoznačne navrch. Áno, spaľovacie autá síce vedia zísť kopec bez toho, aby museli minúť čo i len deci paliva, no elektromobily sa počas toho dobijú. Skvelým príkladom, ktorý absolvujeme pravidelne, je horský priechod Čertovica. Zísť z vrcholu dole elektromobilu bežne pridá aj 3-4 percentá batérie, možno aj viac v závislosti od jeho schopnosti rekuperovať a štýlu jazdy. Čiže pokojne aj nejakých 20-30 kilometrov dojazdu navyše.

Nemali by ste prehliadnuť:

Rekuperácia vo všeobecnosti pomáha zvýšiť efektivitu elektromobilu, pretože časť energie, ktorá by bola inak stratená (napríklad vo forme tepla pri brzdení) sa recykluje a využíva na ďalšiu jazdu. Rekuperačné brzdenie tiež prispieva k zníženiu opotrebenia brzdového systému, keďže sa vozidlo pri spomaľovaní menej spolieha na mechanické brzdy.

Koľko percent energie sa dokáže vrátiť pri jazde z kopca?

ADAC vykonal štúdiu, ktorej cieľom bolo zistiť, koľko z brzdnej energie dokáže elektromobil zrekuperovať a akú úlohu v tom zohráva jeho hmotnosť. Najdôležitejšou časťou štúdie bolo vyhodnotenie meraní WLTP spoločnosťou Green NCAP. Prvý test prebiehal v horách v Bavorsku, pričom testovali sa len tri vozidlá, zámerne modely inej kategórie:

Jazdilo sa najskôr 5,5 km do kopca, neskôr z kopca. Výsledok bol taký, že Dacia Spring zrekuperovala 35 percent spotrebovanej energie, ktorú potrebovala na vyjdenie kopca. Tesla 40 % a BMW dokonca 50 percent. Dôvodom, prečo Spring zrekuperoval najmenej, je nízka hmotnosť a výkon motor-generátora. Maximálny rekuperačný nabíjací výkon pri jazde z kopca bol len 15,9 kW. Tesla Model Y sa v tomto smere dostala na výkon 52,7 kW a BMW dokonca až na 55,1 kW.

Ak by sme výsledky týchto meraní mali popísať slovami, tak Dacia síce pri jazde do kopca ponúkne najnižšiu spotrebu, no aj najmenej energie sa pri jazde z kopca vráti do batérie. BMW malo síce spotrebu najvyššiu, no aj najviac zrekuperovalo. Rozhodujúca je samozrejme rovnováha medzi použitou a získanou energiou, čiže výsledná spotreba. Tá bola nasledovná:

  • Dacia Spring: 9,65 kWh/100 km
  • Tesla Model Y: 15,57 kWh/100 km
  • BMW i7: 16,54 kWh/100 km

Najefektívnejším vozidlom celkovo je tak z tejto trojice bez prekvapení najľahšia Dacia.

Bežný jazdný profil, kde prevláda rovinka

Poďme teraz z hôr preč a pozrime sa na bežnejšie podmienky, aj keď na Slovensku je to možno práve o tých horách. ADAC vyhodnotil merania z Green NCAP, aby určil, koľko energie rekuperujú súčasné moderné elektromobily. Skúmaných bolo 19 modelov rôznych výrobcov a rôznych kategórií. Všetky vozidlá boli testované na rovnakej trase pri rovnakej teplote (23 stupňov celzia) a s batériou, ktorá samozrejme nebola úplne nabitá.

Výsledkom je, že dnešné elektromobily dokážu zrekuperovať približne 22 percent energie. To znamená, že práve vďaka rekuperácii dokážu prejsť na jedno nabitie o 22 percent dlhšiu trasu, ako by dokázali bez nej. Vo väčšine prípadov ide o predĺženie dojazdu o viac ako 100 kilometrov (závisí od kapacity batérie, spotreby a dojazdu).

rekuperacia elektromobilov tabulka
Zdroj: Green NCAP

Najlepšie v tomto smere dopadlo čínske NIO ET7, ktoré zrekuperovalo až 31 percent energie. Dobre si viedol aj obľúbený Hyundai IONIQ 6 s 29 percentami, na poslednom mieste je Dacia Spring, ktorá za bežnej jazdy dokáže zrekuperovať len 9 percent. Prečo to tak je, sme načrtli vyššie. Prekvapivo slabo si viedla Cupra Born z koncernu Volkswagen, ktorá zrekuperovala len 16 percent energie.

Výsledky meraní

Rozhodujúcimi faktormi pri rekuperácii je rýchlosť a hmotnosť vozidla, ale aj výkon elektrického pohonu, ktorý premieňa brzdnú energiu na elektrickú energiu a ukladá jú. Ideálne by teda bolo, keby do kopca jazdilo auto čo najľahšie a z kopca zase čo najťažšie. To samozrejme v praxi nie je možné. Vyššia hmotnosť je síce pri brzdení výhodná, no pri rozbehu zase spotrebu zvyšuje. Ideálne je nájsť nejaký kompromis.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Výsledky vo všeobecnosti ukazujú, že ľahšie elektromobily síce spotrebujú pri jazde menej energie, no menej jej aj zrekuperujú. Ťažké sú na tom úplne opačne. Problém vysokej hmotnosti elektromobilov je často relativizovaný, ak zvážime ich potenciál na rekuperáciu, nemusia na tom byť až tak zle. V každom prípade, bez ohľadu na hmotnosť elektromobilu, v porovnaní so spaľovákmi majú výhodu, pretože tie energiu naspäť získať nemôžu.

Náš tip
Slovenským elektromobilistom sa uľahčí život. Účtovanie cestovných náhrad bude možné aj pri domácom nabíjaní
30. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+