Premávka v mestách je čoraz hustejšia, autá len pribúdajú a obmedzenia v podobe nízkoemisných zón sú čoraz bližšie. Jednoduché riešenie však neexistuje. Hlavy musia dať dokopy viaceré strany a spoločnými silami hľadať odpovede na komplikované otázky spojené s dopravnou situáciou.
Svojou troškou chce prispieť aj automobilka Renault s konceptom malých autonómnych mestských elektromobilov EZ-POD. V podstate ide o malé elektrické vozidlá, ktoré by mohli fungovať ako “robotická taxislužba” alebo zdieľané autá, no okrem pasažierov zvládnu prevážať aj tovar.
Francúzska automobilka svoj koncept prezentuje ako jednu z odpovedí na otázku o budúcnosti mestskej mobility. Vychádza z predpokladu, že na uspokojenie rastúceho dopytu po rýchlom presune na krátke vzdialenosti nebudú stačiť len bicykle, elektrické skútre alebo tradičná verejná doprava.
Potrebné je preto hľadať aj ďalšie možnosti. A práve jednou z nich má byť Renault EZ-POD. Nejde teda o zázračnú náhradu, ktorá zrazu všetko vyrieši, ale o vhodný doplnok, ktorý situácii svojou univerzálnosťou môže prospieť.
Aké využitie vie mať tento model?
Spomína sa hneď niekoľko rôznych možností pre využitie – od odvozu k stanici verejnej dopravy, cez rozvoz zásielok a tovaru, až po taxislužbu na krátke vzdialenosti alebo rýchly presun po veľkých komplexoch, prípadne letiskách. Koncept je postavený na princípoch jednoduchého používania, flexibilných trás, autonómnej prevádzky a možnosti zapracovania do konceptu takzvanej zdieľanej ekonomiky.
Prezentované boli zatiaľ dve rozdielne verzie vozidiel EZ-POD – dvojmiestna pre prevoz pasažierov a nákladná pre prepravu tovaru. V obidvoch prípadoch sa vychádzalo z kostry modelu Renault Twizy, takže po stránke rozmerov ide o drobcov. Práve kompaktné rozmery prinášajú svoje výhody v podobe flexibilnosti a použiteľnosti v priestoroch, kde by bežné auto či elektromobil jednoducho nepochodili.
Majú však aj svoju nevýhodu – nevopcháte tam príliš veľkú batériu. Renault uvádza, že osadená batéria má kapacitu 6 kWh, a preto sa už od samého začiatku hovorí o flexibilnom pomocníkovi pre presun na krátke trasy.
Prevádzka v oblasti s pomerne malým rádiusom umožňuje lepšie prispôsobenie potrebnej infraštruktúry. Inak povedané, tým, že sa EZ-POD pohybuje v malej oblasti, nabíjanie má vždy na dosah. Samozrejme, že len v prípade, ak sa to celé dobre naplánuje. V každom prípade, EZ-POD je zaujímavou vecičkou, hoci ide len o koncept.