Súčasťou elektromobility nie je len prechod osobných vozidiel na elektrické. Veľmi dôležitou súčasťou je elektrifikácia verejnej dopravy. Uvedomuje si to aj skupina Renault. Tá vidí aj budúcnosť autonómnych vozidiel skôr v mestskej verejnej doprave ako v tej osobnej. Preto sa zameriava viac na túto oblasť a čoskoro bude s partnerom WeRide testovať autonómne elektrické autobusy na známom tenisovom turnaji French Open. Na tému upozornil portál Electrive.
French Open v znamení autonómie
Renault je prémiovým partnerom grandslamového tenisového turnaja Roland Garros, ktorý je známy pod názvom French Open. Cieľom automobilky je demonštrovať počas tohto významného športového sviatku vyspelosť nových technológií pre automatizované služby verejnej dopravy. A tak bude počas turnaja v dátumoch od 26. mája do 9. júna 2024 premávať vysoko automatizovaná kyvadlová doprava, ktorá bude návštevníkov voziť z parkoviska P2 v Bois-de-Bulogne na samotné zápasy. Po skončení zápasu budú automatizované autobusy pripravené odviezť divákov aj naspäť.
Ako môžete vidieť na obrázkoch v tomto článku, autobusy budú mať na sebe polepy s dizajnom tenisového kurtu. V rámci tohto projektu spustil Renault partnerstvo so spoločnosťou WeRide, ktorá sa špecializuje na autonómne riadenie. Cieľom je komerčné nasadenie autonómnych vozidiel 4. úrovne, teda vozidiel, ktoré sú schopné autonómne zvládať jazdné situácie vo vopred definovanom priestore s diaľkovým monitorovaním, bez potreby vodiča na palube.
Mohlo by vás zaujímať:
- Slovenskí študenti postavili dve vozidlá na medzinárodné preteky v ekologickej jazde
- AC vs DC nabíjanie elektromobilov. Ako rýchlo degraduje batéria? Výsledok prekvapí
- Najvýkonnejšia nabíjacia stanica na Slovensku je oficiálne otvorená. Takýto nabíjací výkon ponúkne
Spoločnosť WeRide je významným hráčom s viac ako 700 autonómnymi vozidlami v prevádzke, z čoho je približne 300 minibusov. Vozový park doteraz najazdil viac ako 28 miliónov kilometrov v Ázii, na Strednom východe a v Severnej Amerike. So skupinou Renault sa plánuje presadiť aj na starom kontinente. French Open ako pilotný projekt vyzerá veľmi sľubne, pretože pritiahne pozornosť množstva divákov.
“Renault Group napreduje v implementácii svojej stratégie autonómnych vozidiel. Výsledkom je, že vďaka našim experimentom a partnerom, ktorí sú najlepší vo svojom odbore, budeme schopní ešte pred koncom tohto desaťročia navrhnúť vysoko relevantný rad autonómnych minibusov s nízkymi emisiami uhlíka, aby sme vyhoveli rastúcemu trendu.”
Gilles Le Borgne, technologický riaditeľ skupiny Renault
Renault má veľké plány
Skupina Renault je presvedčená o výhodách autonómnej verejnej dopravy a pracuje s ňou už niekoľko rokov. Jedným z projektov je napríklad “Mach 2,” ktorý bol ohlásený v roku 2023 a ktorého cieľom je od roku 2026 integrovať flotilu automatizovaných elektrických minibusov do siete mestskej hromadnej dopravy v meste Châteauroux, ktoré sa nachádza v strede Francúzska a má približne 45 tisíc obyvateľov.
Cieľom je využiť tieto testy na ponuku robotizovanej platformy elektrického minibusu. V budúcnosti môžu automatizované elektrické minibusy výrazne prispieť k zefektívneniu verejnej dopravy, ale aj k zníženiu emisií CO2. Pôjde o zaujímavú alternatívu k existujúcej infraštruktúre v podobe električiek, trolejbusov či vlakov.