MojElektromobil

Na ceste za elektrifikáciou vozidiel hrajú určite veľkú rolu aj plug-in hybridy. Síce osobne som nebol nikdy ich veľkým zástancom, stále sa nájdu modely, ktoré ma dokážu príjemne prekvapiť. V niektorých ma potešila napríklad prítomnosť rýchleho nabíjania, iné zase čisto elektrickým dojazdom a ďalšie zase efektivitou systému, s ktorým dokážu optimálne využívať aj to málo elektrickej energie, ktoré si so sebou nosia v batérii. Tentokrát sa k nám dostal na test plug-in hybrid Renault Captur E-Tech, ktorý síce vedel potešiť, ale aj potrápiť.

Napríklad také BMW X3 dokáže veľmi zaujímavo pracovať s dostupnou kapacitou v batérii. Všeobecne platí, že efektivita je dôležitejšia ako hrubé čísla. Plug-in hybridy teda nie sú výnimkou, práve naopak. K dispozícii majú dva pohony, ktoré je skutočne potrebné kombinovať v optimálnej miere. Teda tak, aby sa využili výhody oboch. Nakoniec teda nie je až tak dôležité, či auto má v kufri dostatočne veľkú batériu, ak s ňou dokáže pracovať.

Renault nie je v elektrifikovaných autách absolútnym nováčikom. Práve oni majú v ponuke najpredávanejší elektromobil v Európe – Renault ZOE. Skúsenosti s elektrickým pohonom preto majú, takže o to viac som bol zvedavý, ako sa dokážu popasovať s kombináciou spaľovacieho a elektrického motora. Najnovší model Renault Captur E-Tech sľubuje celkom solídny elektrický dojazd aj napriek menšej batérii. Tieto hodnoty mierne kazí pomalšia palubná nabíjačka, ale pri vysokej efektivite nemusí byť pomalšie nabíjanie problém.

Jazdné režimy na čele s MySens

Renault sa v plug-in hybridnej motorizácii chváli svojim špeciálnym jazdným režimom, ktorý volí tie najvhodnejšie nastavenia za vás. Teda, istú úroveň personalizácie tu stále máte, ale využívanie spaľovacieho a elektrického motora riadi sám. Ide o režim MySens, v rámci ktorého si je možné dodatočne upraviť riadenie a osvetlenie v interiéri, ale to samozrejme nie je až tak dôležité. Aby vôbec mohlo ísť o plug-in hybrid, musí disponovať možnosťou jazdy výhradne v elektrickom režime. Nechýba tu preto režim Pure, ktorý vám práve toto zabezpečí.

Dostupný je samozrejme iba vtedy, ak máte dostatočne nabitú batériu. Každopádne, aj za týchto okolností sa môže stať, že auto vám neumožní prepnúť výhradne na elektrický pohon. Dôvodom je fakt, že auto si potrebuje zohriať klasický benzínový motor, aby bol k dispozícii v plnom nasadení za každých okolností. Ak auto vyhodnotí, že všetko je v poriadku, až potom vám umožní zapnúť čistú elektrickú jazdu. Ako posledný režim tu zostáva Šport, ktorý je samozrejme určený pre dynamickú jazdu.

Športová jazda a nabíjanie motorom

Ak na infotainmente zvolíte práve túto možnosť, zmení sa vám aj grafika v kokpite do športovejšieho dizajnu. Nie je asi prekvapivé, že dynamickejšie jazdné vlastnosti sú okamžite cítiť. Spaľovací motor sa pripraví na vyššiu záťaž, prevodovka podradí a motor začne púšťať do vyšších otáčok. Zároveň ale začne roztáčať elektrický motor, aby bolo v batérii dostatok energie pre neskoršie využitie sily aj tejto časti pohonu. Na jeden dotyk je k dispozícii možnosť E-Save, ktorá zabezpečí, aby sa batéria udržiavala nabitá.

Bohužiaľ, nabíjanie batérie má systém vozidla veľmi rád a nikde som nenašiel možnosť, kde by sa to dalo vypnúť. Rozumiem, že štandardný motor potrebuje mať k dispozícii aj ten elektrický, takže si batériu dobije na potrebnú úroveň. Úprimne ale nerozumiem tomu, prečo sa režim MySens snaží využívať elektrický motor aj vtedy, keď to je vyslovene zbytočné a neefektívne. Ak auto občas zapne spaľovací motor, aby dobil zopár wattov, je to pochopiteľné.

Ak sa ale auto pokúša nabíjať batériu dlhší čas a následne sa prepne do elektrického režimu v čase, keď je to maximálne neefektívne, takže sa za pár sekúnd vybije, je zvláštne a frustrujúce. S autom som samozrejme chcel jazdiť efektívne, preto som niekedy nerozumel tomu, o čo sa systém snaží. Viac sa k tomu rozpíšem nižšie pri konkrétnych testoch.

Batéria a nabíjanie

Ako som spomínal, Renault Captur E-Tech je vybavený menšou batériou s kapacitou 9,8 kWh. Ak by som sa pozrel na konkurenciu, toto číslo patrí do polovice s nižšou kapacitou. V zásade ale nižšia kapacita nevadí, keď by ste s takouto batériou dokázali prejsť dostatočný počet kilometrov. Renault teda sľubuje dojazd pri kombinovanej trase 50 kilometrov, avšak keď zvolíte čisto mestskú jazdu, s vozidlom by malo byť možné prejsť až 65 kilometrov. To sú hodnoty, ktoré si určite zaslúžia pozornosť a bol som naozaj zvedaví, či sa k nim v skutočnej premávke pri nižších teplotách dokážem dostať.

Zatiaľ čo ma hodnoty dojazdu uvedené na papieri potešili, nabíjanie ma sklamalo. Je naozaj škoda, že automobilky stále dávajú do plug-in hybridov palubnú nabíjačku s výkonom 3,3 alebo 3,7 kW. Áno, pre ľudí, ktorí auto nabíjajú doma a cez noc je tento výkon plne postačujúci, no priplatiť si za výkonnejšiu palubnú nabíjačku by malo byť samozrejmé. V každom teste zdôrazňujem význam rýchlejšieho nabíjania plug-in hybridov. Ich výkon je priamo závislí od možnosti využívať vozidlo v elektrickom režime. Čím rýchlejšie je možné batériu nabiť, tým viac budú ľudia jazdiť v elektrickom móde, znižovať spotrebu paliva a tým aj znižovať pomer CO2 na kilometer.

Do Renault Captur E-Tech teda nie je možné dokúpiť výkonnejšiu palubnú nabíjačku. Dostupná je iba jedna s výkonom 3,3 kW, vďaka čomu sa batéria dobije za približne 3 hodiny. Pri nabíjaní ma však potešilo riešenie nabíjacieho portu. Ten sa neodomkne vždy pri odomknutí auta, takže sa nemusí báť, že sa vám týmto spôsobom bude nabíjanie zastavovať. Odomknúť nabíjací kábel môžete priamo cez tlačidlo umiestnené vedľa portu, čo je praktické. Na druhú stranu, ak vám niekto bude chcieť auto predčasne odpojiť od nabíjačky, nebude mať s tým problém.

Test – kombinované trasy

S Renaultom som absolvoval bežné trasy medzi Bratislavou a Trnavou. Auto som preberal plne nabité, a tak som hneď vyrazil smerom do Trnavy, ale mimo diaľnice. Pri plnom nabití bol odhadovaný dojazd na elektrickú energiu 48 kilometrov, do Trnavy to však bolo až 54 kilometrov. Trasa v rámci Bratislavy samozrejme zahŕňa aj obchvat, kde je rýchlosť totožná ako mimo mesta. Síce som sa snažil jazdiť úsporne, batéria sa vybila už po 38 kilometroch. Celkovo som daný deň prešiel 85,8 kilometrov a spotreba sa zastavila na celkom príjemných 2,9 l / 100 km a 13,2 kWh / 100 km. V lete som trasu z Bratislavy do Trnavy absolvoval napríklad aj s Mercedes-Benz A 250e, a to iba v elektrickom režime a ešte s veľkou rezervou.

Na druhý deň som sa opäť dostal na rovnaký okruh, avšak tentokrát som išiel po diaľnici a začínal som s vybitou batériou. Pár kilometrov som spravil v rámci mesta a skončil som na približne hodinu v Auparku. Za tento čas som dobil asi 35 percent batérie a vyrazil som na cestu do Trnavy, opäť po diaľnici. Za daný deň som prešiel celkovo 145,2 kilometrov, z toho výhradne v elektrickom režime 16,9 kilometrov. Priemerná spotreba sa dostala na 5 l / 100 km a 13,2 kWh / 100 km. Podľa palubného počítača auto rekuperovalo až 8,1 kWh / 100 km. To je hodnota, ktorú by auto štandardným brzdením, a hlavne väčšinovou jazdou po diaľnici, nedokázalo získať rekuperáciou. Aj z tohto dôvodu predpokladám, že do tohto čísla je započítavaná aj energia vyrobená spaľovacím motorom.

Z oboch údajov je jasné, že auto dokáže jazdiť vcelku efektívne, avšak spaľovaním paliva pri druhom teste vyrobilo približne 12 kWh elektrickej energie. Takto vyrobenú elektrickú energiu ale auto spotrebovávalo aj na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h, takže by som tu videl priestor aj na ďalšie zlepšenie. Pri mestskej čisto elektrickej trase sa spotreba elektrickej energie pohybovala od 17,5 do 19,5 kWh / 100 km, čo znamená, že v takýchto podmienkach je dojazd od 50 do 60 kilometrov reálny. V lete to ale môže byť lepšie.

Test – dlhšia trasa po diaľnici

Pred dlhšou diaľničnou trasou som auto dobil na 90 percent a vyrazil som na cestu. Auto ešte po okreskách a v meste využívalo energiu v batérii, pričom po výjazde na diaľnicu nemalo pocit, že by malo prepnúť na spaľovací motor. Z nejakého dôvodu sa preto snažilo jazdiť v režime MySense s elektrickým motorom, čo je veľmi neefektívne. Zapol som funkciu E-Save, ktorá ako-tak dokázal stabilizovať systém a jazdu so spaľovacím motorom. Ten si ale stále išiel svoju „ligu“, nakoľko stále po troche vyrábal elektrickú energiu, aby ju v istých momentoch opäť minul a tak stále dookola.

Po výjazde z diaľnice a ďalších kilometroch v hybridnom, respektíve elektrickom režime som opäť bojoval so spaľovacím motorom. Batéria síce bola nabitá ešte na asi 70 percent, no auto aj napriek tomu nemalo problém jazdil v generickom režime po meste. Spotreba teda vystrelila na hodnoty okolo 8 až 10 l /100 km v meste, ktorú auto mohlo absolvovať na elektriku a dobíjanie batérie si mohlo nechať na neskôr. Takéto správanie nebolo výnimočné. Skutočne nerozumiem tomu, prečo má auto tendenciu nabíjať batériu a vzápätí ju vybiť na diaľnici alebo vytáčať spaľovací motor v mestských podmienkach. Čo je miesto, kde by malo jazdiť práve bez emisií.

Nakoniec som 191 kilometrov dlhú trasu absolvoval so spotrebou 6,3 l / 100 km a 9,6 kWh / 100 km. V čisto elektrickom režime som mal prejsť 26,1 kilometra. To teda nie je až tak veľa, no vzhľadom na parametre auta by to mohlo byť ešte lepšie. O pol metra dlhšie a takmer o pol tony ťažšie BMW X3 dokázalo prejsť totožnú trasu so spotrebou 7,1 l / 100 km. Rozdiel je ale aj v kapacite batérie, Renault má 9,8 kWh a BMW X3 batériu s kapacitou 10,8 kWh.

Jazdní asistenti

Z pohľadu jazdných asistentov ponúka Renault Capture štandardnú kombináciu, aj keď bez podpory adaptívneho tempomatu či aktívneho udržiavania v jazdných pruhoch. V nami testovanej verzii tieto funkcie chýbali, takže sme mali k dispozícii iba klasický tempomat v kombinácii s pasívnym asistentom sledovania jazdných pruhov. Čo je ale zaujímavé a nebýva to štandard je ukazovateľ bezpečného odstupu. Auto teda síce neponúka adaptívny tempomat, no aj napriek tomu dokáže sledovať autá pred sebou. Vďaka tomu zobrazuje na displeji kokpitu informácie o vzdialenosti v sekundách, čo určite môže prispieť k bezpečnosti. Z ďalších funkcii je samozrejmosťou automatické prepínanie svetiel, vrátane diaľkových či automatické zapínanie stieračov.

Exteriér dizajnovým štandardom

Renault Captur sa a v plug-in hybridnej E-Tech verzii drží tradičného vzhľadu, takže žiadne zásadné zmeny sa z pohľadu exteriéru či interiéru nekonajú. Dizajnová stránka je vždy vec vkusu, takže tu logicky nie je možné hodnotiť hocičo objektívne. Osobne sa mi ale Renault v tomto prevedení páči. Toto skromné SUV si drží svoje oblé línie a zachováva identitu. Prednej strane dominuje logo, ktoré je umiestnené presne od stredu menej výraznej masky. Jej čierne prevedenie je v silnom kontraste s chrómovaným logom, lištou či výraznými svetlami, ktoré na seba taktiež berú veľkú časť pozornosti.

  • Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 227 x 1 797 x 1 576 milimetrov
  • Motor: Benzínový motor s výkonom 67 kW a krútiacim momentom 144 Nm + Elektromotor s výkonom 49 kW a krútiacim momentom 205 Nm | Kombinovaný výkon 117 kW

Ambiciózne a športovo pôsobiace sú prieduchy po bokoch prednej masky. Oblé línie sa tiahnu aj po boku, no pri tomto pohľade začína oslovovať strieborný A-stĺpik, ktorý je farebne zladený so strechou. Nami testovaná verzia bola zladená do príjemnej kombinácie farieb. Zadná časť nemá potreby prekvapovať, takže opäť tu iba kopíruje jemné dizajnové prvky tohto modelu. Čím sa ale zaujať snaží sú štýlové disky kolies. V nami testovanej verzii išlo o 18 palcové disky, čo sú zároveň aj tie najväčšie, do ktorých môžete obuť plug-in hybridný Captur.

Moderný interiér

V interiéri sa Renault pokúša transformovať do moderného štýlu a podľa môjho názoru sa im to darí. Začne ale odzadu – kufor ponúka objem 379 litrov. Nie je teda najväčší, avšak vzhľadom na rozmery auta ponúka dostatok priestoru. O rodinné auto v pravom slova zmysle ale z tohto pohľadu určite nejde. Ak sa presuniete do priestoru pre pasažierov, nájdete tu dobre vyzerajúce sedačky. Kombinujú kožu s látkou, avšak aj veľmi štýlové obšívanie v bielej koži. Skrátka v tomto vyhotovení vyzerajú naozaj dobre. Predné sedačky sú samozrejme totožné, avšak navyše dostávajú vyhrievanie.

To je ale ich jediná elektronická funkcia – inak sú plne manuálne. Stredový tunel ponúka priestor pre dva poháre alebo pollitrové fľaše. Za nimi sa nachádza aj lakťová opierka, ktorá je ale umiestnením viac dozadu menej dostupná. Stredová konzola má vytvorené miesto aj na odloženie kľúča, čo je pri značke Renault taktiež bežné. Hneď vedľa je tlačidlo pre Štart Stop a elektronickú parkovaciu brzdu. Vyššie sa nachádza už iba riadiaca páka, ktorú dopĺňa tlačidlo pre zaradenie P. Ďalej sa dostávam k tomu hlavnému – palubnej doske, infotainmentu a kokpitu. Palubná doska je opäť doplnená o elegantné strieborné lišty.

Tá sa ťahá aj za displej infotainmentu, ktorý je postavený na výšku. Systém je dizajnovo ladený do pestrejších farieb, pôsobí príjemne a funkciami si to v zásade nekazí. Tie sú štandardné, teda všetko od multimédií cez navigáciu až po Android Auto a spojenie telefónu cez Bluetooth tu samozrejme nájdete. Systém má občas pomalšiu odozvu na dotyk, ale nie je to nič hrozné. Veľmi ma potešila detailná obrazovka spotreby. Auto dokáže ponúknuť napríklad aj údaj o energii získanej rekuperáciou. Podobne sa drží aj displej kokpitu. Displej má jemné rozlíšenie a grafika je príjemná a prehľadná. Informuje aj o okamžitej spotrebe paliva a elektrickej energie. Chýbal mi ale údaj o percentách batérie, tie auto zobrazuje iba pri nabíjaní.

Konektivita a aplikácia

Informácie o batérie viete nájsť v mobilnej aplikácii. Tá je pomerne jednoduchá a ukazuje hlavne počet najazdených kilometrov, stav batérie a elektrický dojazd či dojazd na benzín. Zároveň je možné na diaľku spustiť klimatizáciu, nabíjanie a nastaviť plánovaný odjazd, vďaka čomu sa auto včas vykúri na stanovenú teplotu. Tieto praktické funkcie dopĺňajú informácie o povinných servisných prehliadkach s možnosťou objednania sa a priamo z aplikácie môžete zavolať aj asistenčnú službu.

Záverečné hodnotenie – Test Renault Captur E-TECH

Renault Captur E-Tech veľmi dobre dopĺňa ponuku plug-in hybridných modelov. V rámci svojej triedy má veľmi zaujímavé parametre, avšak takmer dvojnásobná cena oproti štandardnej benzínovej verzii môže byť pre mnohých prekážkou. Oproti najvýkonnejšej verzii s tradičným pohonom je cenový rozdiel výrazne menší. Plug-in hybridná motorizácia môže byť z tohto pohľadu dostatočne atraktívna, avšak vedel by som si predstaviť ešte efektívnejšie nastavenie oboch pohonov. Prípadne by stačilo, ak by mal vodič väčšiu kontrolu nad využívaním energie z batérií, respektíve nad intenzitou nabíjania batérie so spaľovacím motorom.

V tejto triede môže byť tiež zaujímavý napríklad plug-in hybridná KIA XCeed, Opel Grandland X HYBRID4 alebo Peugeot 3008 Hybrid4.

Cena nami testovanej verzie Renault Captur E-TECH začína na 29 200 €

Plusy:
+ dobre zladený exteriér
+ v elektrickom režime vie byť efektívny
+ na triedu dobre zvládnutý interiér
+ pomer veľkosti a priestoru

Mínusy:
– slabší dojazd v elektrickom režime
– žiadna kontrola nad nabíjaním batérie spaľovacím motorom
– pomalá palubná nabíjačka

Výkon spaľovacieho motora67 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora144 Nm
Výkon elektrického motora49 kW
Krútiaci moment elektrického motora205 Nm
Kombinovaný výkon117 kW
Kombinovaný krútiaci moment? Nm
Udávaná kombinovaná spotreba1,4 l / 100 km (WLTP)
Dojazd WLTP50 - 65 km
Batéria9,8 kWh (Brutto)
Nabíjanie3,3 kW
28. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+