V boji proti zmene klímy je kľúčovým cieľom dekarbonizácia. V súvislosti s týmto je potrebné na svete zmeniť mnoho vecí, prechod zo spaľovacích vozidiel na ekologickejšie formy je len jednou z nich. Uvedomuje si to aj Renault, ktorý už dnes ponúka niekoľko elektrických modelov. Táto automobilka nie je samozrejme jediná, touto cestou sa uberajú prakticky všetky, pretože nikto nechce, aby mu “ušiel vlak.”
Cieľom francúzskej automobilky je dosiahnuť nulové emisie uhlíka do roku 2040 v Európe a do roku 2050 celosvetovo. Cestou, ako toto dosiahnuť, však nemusí byť len výroba batériových elektromobilov, v dobrom svetle sa ukazuje aj vodík, a to aj napriek tomu, že v dnešných časoch je vlastniť vodíkové auto z dôvodu nedostatočnej infraštruktúry neefektívne a drahé.
Renault Embleme: Futuristická vízia ekologickej budúcnosti
Automobilka teraz ukázala nový Renault Embleme, ktorý má symbolizovať nový prístup k dizajnu vozidiel. Spája športový charakter, eleganciu a emócie, no zároveň je výsledkom optimalizácie aerodynamiky. Napríklad vonkajšie spätné zrkadlá boli nahradené kamerami integrovanými do podbehov kolies, stierače boli skryté pod kapotou či kľučky dverí presne lícujú s karosériou. Aj tu je vidieť, že aerodynamika je dôležitá, pretože pomáha znižovať spotrebu vozidla. Súčiniteľ odporu vzduchu sa v tomto prípade dostal na hodnotu Cx 0,25.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Prečo sú vodíkové autá stále na okraji trhu? Blízka budúcnosť patrí batériovým elektromobilom
- Kúpil si vodíkové auto a teraz má hlavu v smútku. Dozvedel sa, koľko ho bude stáť oprava
- Európska Únia: Vodík sa nestratí, no budúcnosť osobnej dopravy patrí elektromobilom
Precízne lakovanie bolo navrhnuté tak, aby farba vyzerala odlišne v závislosti od uhla, z ktorého sa na auto pozeráte. Rázvor je dlhý presne 2,9 metra, takže núdza o priestor vo vnútri určite nebude. Celková dĺžka vozidla je 4,8 metra. Inžinieri sa pri jeho navrhovaní sústredili aj na to, aby dostali hmotnosť čo najnižšie. Tá sa zastavila na hodnote 1750 kg vrátane batérií.
Batéria aj palivové články
Renault Embleme je poháňaný dvoma spôsobmi. Obsahuje klasickú nabíjateľnú batériu ako bežný elektromobil a aj vodíkový palivový článok, ktorý tu je pre prípad dlhších ciest. Elektromotor nepoužíva žiadne vzácne kovy, má výkon 160 kW a napájaný je batériou s kapacitou 40 kWh. Palivový článok má výkon 30 kW, využíva nízkouhlíkový vodík a objem nádrže je 2,8 kilogramu.
Automobilka tvrdí, že táto kombinácia maximalizuje všestrannosť tohto typu vozidla, ktoré je schopné prejsť vzdialenosť 1000 kilometrov za rovnaký čas ako bežné spaľovacie vozidlo. Stačia mu na to len dve krátke zastávky (menej ako 5 minútové). Vozidlo bude naplno odhalené už koncom tohto mesiaca.