Francúzsky koncern Renault dnes oznámil, že končí s predajom spaľovacích modelov na čínskom trhu. Elektromobily bude vyrábať v troch čínskych podnikoch a bude ich odtiaľ aj vyvážať do sveta.
Renault minulý rok predstavil v Číne svoj lacný elektromobil K-ZE. Tento model sa vyrába v spoločnej fabrike s Nissanom a Donfeng. Podnik má názov eGT New Energy Automotive a Renault tu má 25%-ný podiel.
Ďalšie štyri elektrické modely (na fotografii nižšie) bude Renault vyrábať spoločne s firmou JMEV (Jiangxi Jiangling Group Electric Vehicle) a ďalší spoločný podnik na výrobu a predaj ľahkých nákladných vozidiel bude Renault prevádzkovať s firmou Brilliance Auto Group (49% podiel). Renault vidí potenciál elektrifikácie práve v osobných a ľahkých nákladných vozidlách.
Lacný elektromobil aj v Európe
Malý crossover K-ZE sa zatiaľ vyrába len pre čínsky trh, kde dostal extrémne nízku cenovku, aby sa dokázal dôstojne “pobiť” aj s miestnymi rivalmi. Má 27,8 kWh batériu čínsku cenovku len 8 200 € (po odpočítaní dotácií).
Renault potvrdil príchod tohto modelu aj do Európy, avšak pod značkou Dacia a modelovým označením Spring. Táto európska verzia bude mať zároveň dlhší dojazd, vyššiu bezpečnosť a bude dostupný v roku 2021.
Oficiálne vyjadrenie Renaultu k výrobe výlučne elektrických modelov v Číne:
”S 860 tisícami predaných e-áut je Čína zďaleka najväčším trhom pre elektromobily na svete. Ich predaje by mali do roku 2030 predstavovať až 25%.
Skupina Renault je priekopník elektromobility a predala ich po svete od roku 2011 už 270-tisíc kusov.
Groupe Renault posilňuje svoje vzťahy s Nissanom a Donfengom v rámci spoločného podniku eGT, aby z modelu K-ZE urobila celosvetový model založený na koncepte Dacia Spring.
Podnik JMEV (ďalší joint-venture Renaultu, pozn.red.) je agilný a efektívny hráč na trhu. S podporou Renaultu v kvalite výroby a technológiách môže JMEV pokryť 45% trhu s elektromobilmi so 4 hlavnými elektrickými modelmi.”
Rozlúčka so spaľovákmi
Renault v roku 2013 investoval viac ako miliardu eur do výstavby fabriky v meste Wuhan, pričom ešte pred dvomi rokmi plánoval predávať v Číne až 550-tisíc áut ročne.
Realita však bola iná. Renault sa nikdy nestal v Číne populárou značkou a za posledné dva roky dokopy tu predal len 397-tisíc vozidiel. Ich predajom neprispela ani celkévá situácia na trhu, keď sa predaje áut v Číne za január 2020 prepadli medziročne až o 43%. K rozhodnutiu vyrábať výhradne elektromobily údajne prispela súčasná pandémia.
Na starom kontinente výrobcovia žiadajú kvôli pandémii odklad prísnych emisných cieľov, čo by znamenalo zníženie výroby elektrických a hybridných automobilov. Expertka na čistú mobilitu organizácie Transport & Environment však hovorí, že akékoľvek stimuly po skončení pandémie by mali byť namierené na autá s nulovými emisiami.
Europoslanec a environmentálny aktivista Martin Hojsík berie túto situáciu ako príležitosť a tvrdí, že automobilový sektor by mal dostať podporu od štátu len pod podmienkou urýchlenia dekarbonizácie.